Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

GL893

Ny medlem
En sak jag funderat på.

Det finns en "Jörgen" på Blocket som säljer massvis med Nikon-relaterad utrustning till väldigt attraktiva priser. Annonserna är oftast baserade i Helsingborg men ibland i Åstorp. Priserna är som sagt väldigt attraktiva men kanske inte helt orimliga om man vill bli av med ngt snabbt.

Någon som handlat från personen ifråga?

Sökte lite på nätet och fick faktiskt träff i denna tråd i ett inlägg från 2016. Ungefär samma påstående/fråga som jag, så personen verkar ha hållit på ett tag.

Uppdatering 5/7: Tänkte bara lägga till i mitt ursprungliga inlägg att flera här har handlat av Jörgen och allt verkar OK.
 
Senast ändrad:

jpgrahn

Aktiv medlem
Hej,
Vad jag vet är Jörgen OK. Säljer på tradera också fast under annat namn.
Låt mig veta om någon haft andra erfarenheter av honom.
 

StanM

Aktiv medlem
Jag har träffat Jörgen personligen. Han bor i Hyllinge mellan Helsingborg och Åstorp. Jörgen ville köpa en kamera av mig men vi kom inte överens om priset. Jag vill inte lämna ut några personliga uppgifter om honom men vi hade en lång pratstund om gemensam bakgrund i ett av Sveriges största företag och jag fick ett bra intryck av honom. Jag har sett hans annonser på Blocket och Tradera men inte köpt något av honom.
 

esbtse

Aktiv medlem
Helt ot och sprunget ur frustration.
Försöker sälja ett teleobjektiv för skäligt pris, vilket kanske inte är så smart i sig så här bär alla har bränt sina pengar på semestern.

Men herregud hur det har blivit, jag har inte fått något speciellt gensvar trots annons både här och på Blocket.
Däremot 5 bedrägeriförsök, ett från fotosidan och 4 på blocket.

Är det så jäkla lukrativt och riskfritt (?) att blåsa folk?
Känns som Blocket inte bryr sig alls.
Polis och rättsväsende fingerar ej de jagar enbart pensionärer med fel politisk åsikt. Jag har lagt ner köp och försäljning via fotosidan. Enbart personlig kontakt gäller men det är inte många som vill det. Jag köper nu enbart via fotoaffärer. Skall sälja fotoutrustning via etablerad aktionsföretag när Corona är över. Dock osäker hur en film skanner skall kunna säljas säkert.
 

afe

Aktiv medlem
Polis och rättsväsende fingerar ej de jagar enbart pensionärer med fel politisk åsikt. Jag har lagt ner köp och försäljning via fotosidan. Enbart personlig kontakt gäller men det är inte många som vill det. Jag köper nu enbart via fotoaffärer. Skall sälja fotoutrustning via etablerad aktionsföretag när Corona är över. Dock osäker hur en film skanner skall kunna säljas säkert.
Snicksnack! Polisen i Sverige gör ett bra jobb med de förutsättningar de har, och att de skulle jaga pensionärer med fel åsikt är ju rent hittepå! Bortsett från det tycker jag det fungerar bra att både köpa och sälja via fotosidan så länge man använder sunt förnuft.

Du har ju skrivit i flera år att du ska sälja dina gamla avlagda prylar, men du har alltså ännu inte kommit till skott? Det har knappast med FS att göra utan det är nog något annat som felar ...
 

DinLars

Avslutat medlemskap
Polis och rättsväsende fingerar ej de jagar enbart pensionärer med fel politisk åsikt. Jag har lagt ner köp och försäljning via fotosidan. Enbart personlig kontakt gäller men det är inte många som vill det. Jag köper nu enbart via fotoaffärer. Skall sälja fotoutrustning via etablerad aktionsföretag när Corona är över. Dock osäker hur en film skanner skall kunna säljas säkert.
Du var rolig du :)
 

DinLars

Avslutat medlemskap
Fast nej du har fel, dom gör ett katastrofalt jobb.

Snicksnack! Polisen i Sverige gör ett bra jobb med de förutsättningar de har, och att de skulle jaga pensionärer med fel åsikt är ju rent hittepå! Bortsett från det tycker jag det fungerar bra att både köpa och sälja via fotosidan så länge man använder sunt förnuft.

Du har ju skrivit i flera år att du ska sälja dina gamla avlagda prylar, men du har alltså ännu inte kommit till skott? Det har knappast med FS att göra utan det är nog något annat som felar ...
 

M7_21

Aktiv medlem
Blocket kan vara en guldgruva. Kanske mest för de oseriösa. Hittade en artikel i Mitt-i-Tyresö om vad som hände insändaren när skulle sälja en begagnad soffa för 3000:-, i hans annons framgår det tydligt vad som gäller. Trots det, så kom det en massa motförslag från några som kanske inte ens läst texten eller på annat sätt inte var så insatta hur man ska agera på Blocket. Ja, läs och begrunda!
 

M7_21

Aktiv medlem
Blocket kan vara en guldgruva. Kanske mest för de oseriösa. Hittade en artikel i Mitt-i-Tyresö om vad som hände insändaren när skulle sälja en begagnad soffa för 3000:-, i hans annons framgår det tydligt vad som gäller. Trots det, så kom det en massa motförslag från några som kanske inte ens läst texten eller på annat sätt inte var så insatta hur man ska agera på Blocket. Ja, läs och begrunda!
 

Bilagor

FredrikZ1

Medlem
Hej sålde just en Leica kamera på tradera, nu håller de tillbaks betalningen tills köparen sagt ok. Den är såld till en Lai Zeng i Stockholm som verkar ha både butik och annat så det verkar ju ok. Ngn som har erfarenhet, dels av proceduren hos Tradera men som också kanske gjort affärer med Lai Zeng?
 

Resistent

Aktiv medlem
Hej sålde just en Leica kamera på tradera, nu håller de tillbaks betalningen tills köparen sagt ok. Den är såld till en Lai Zeng i Stockholm som verkar ha både butik och annat så det verkar ju ok. Ngn som har erfarenhet, dels av proceduren hos Tradera men som också kanske gjort affärer med Lai Zeng?
Jag har sålt några objektiv till honom. Både Leica M och Sony. Tror nog att jag ev köpt något av honom också. Aldrig några problem. Trevlig och snabb kontakt.
 

Peeter Reep

Aktiv medlem
Hej sålde just en Leica kamera på tradera, nu håller de tillbaks betalningen tills köparen sagt ok. Den är såld till en Lai Zeng i Stockholm som verkar ha både butik och annat så det verkar ju ok. Ngn som har erfarenhet, dels av proceduren hos Tradera men som också kanske gjort affärer med Lai Zeng?
Jag har både köpt och sålt till Lai Zeng via tradera, och det har aldrig varit några problem. Tvärtom.
 

PMD

Aktiv medlem
Hej sålde just en Leica kamera på tradera, nu håller de tillbaks betalningen tills köparen sagt ok. Den är såld till en Lai Zeng i Stockholm som verkar ha både butik och annat så det verkar ju ok. Ngn som har erfarenhet, dels av proceduren hos Tradera men som också kanske gjort affärer med Lai Zeng?
Den proceduren känner jag inte igen. Den kanske bara används för transaktioner med stora summor inblandade? (En Leica kan vara ganska dyr).
Jag har köpt av Lai Zeng. Det gick jättebra.
 
ANNONS