Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

larjo

Aktiv medlem
Hej sålde just en Leica kamera på tradera, nu håller de tillbaks betalningen tills köparen sagt ok. Den är såld till en Lai Zeng i Stockholm som verkar ha både butik och annat så det verkar ju ok. Ngn som har erfarenhet, dels av proceduren hos Tradera men som också kanske gjort affärer med Lai Zeng?
Jag googlade på namnet och hittade på kraftman.se att firman försatts i konkurs 2022-02-03. Hittar inte den uppgiften på andra site, iaf inte utan att betala, så jag vet inte vilken tilltro man ska ha till det.
 

Andreas U

Aktiv medlem
Har både köpt o sålt till honom utan problem. Dock förstår jag inte vad du menar egentligen, på vilket sätt "håller de betalningen tills köparen sagt ok"? På vilket sätt har du då sålt? Har du skickat kameran innan du fått betalt?
Vid mina senaste Tradera-affärer gick all betalning via Tradera så transaktionerna kan ju ta ett par dagar, efter att köparen betalt då vilken ju oxå kan ta några dagar. Väl betalt har jag sen skickat.
 

verklighetsflykt

Avslutat medlemskap
Hej sålde just en Leica kamera på tradera, nu håller de tillbaks betalningen tills köparen sagt ok. Den är såld till en Lai Zeng i Stockholm som verkar ha både butik och annat så det verkar ju ok. Ngn som har erfarenhet, dels av proceduren hos Tradera men som också kanske gjort affärer med Lai Zeng?

Jag har sålt en kamera till honom för något år sen och det funkade fint.
 

janne_foto

Medlem
Var det en Canon EOS 2000D..? I så fall har även jag "köpt" den...

Mvh Jan


Hej, är rätt säker på att jag blivit blåst på blocket. Personen i fråga hade en kamera till salu på blocket till rätt kurs. Dum som jag var betalade jag i förskott. Säljaren lämnade namn, adress, personnummer, bild på körkortet, vbild på kvitto, bild på kameran, telefonnummer (som stämde överens med adress), kollade upp personen i fråga på ratsit.se osv, talades vid över telefon och fick ett seriöst intryck. Betalningen ägde rum i lördags, han har fått pengarna (konstaterat efter samtal med min bank). Idag har han hört av sig och meddelat att kameran är skickad men att papperet med kollinummer glömts kvar på hans jobb och att han nu är borta från kontoret (åter onsdag då kameran borde vara framme). Hans svarar dock inte i telefon efter upprepade samtal och mail. Betala aldrig i förskott, absolut, jag vet, men med så mycket information om honom kändes det som om det var en liten risk att bli blåst. Vad ska jag göra?
 

nyanders

Aktiv medlem
Har både köpt o sålt till honom utan problem. Dock förstår jag inte vad du menar egentligen, på vilket sätt "håller de betalningen tills köparen sagt ok"? På vilket sätt har du då sålt? Har du skickat kameran innan du fått betalt?
Vid mina senaste Tradera-affärer gick all betalning via Tradera så transaktionerna kan ju ta ett par dagar, efter att köparen betalt då vilken ju oxå kan ta några dagar. Väl betalt har jag sen skickat.
Jag har sett i andra forum att Tradera tydligen börjat hålla på betalningen på vissa dyra varor tills köparen godkänt varan. Men jag har inte sett något annonserat på Tradera om detta.

Ang. Lai Zeng så har jag köpt av honom flera ggr och det har fungerat perfekt. Åven när jag insåg att en defekt på ett objektiv var lite större än vad jag trodde. Då gick köpet tillbaka, och jag köpte ett annat objektiv av honom i stället.
 

lonian

Aktiv medlem
Jag har sett i andra forum att Tradera tydligen börjat hålla på betalningen på vissa dyra varor tills köparen godkänt varan. Men jag har inte sett något annonserat på Tradera om detta.
Så här står det på tradera,

  • Pengarna kommer in på ditt konto 1-2 bankdagar efter att annonsen är betald
  • Oavsett hur din köpare väljer att betala så kommer pengarna in på det konto du anger
Skulle det ta längre tid så får man nog kontakta tradera och fråga vad som dröjer.
 

FredrikZ1

Medlem
Försäljningen slutade alldeles utmärkt bra, Tradera var dock omåttligt sega och det tog en vecka ifrån betalning till dess att jag hade pengarna. Fem dagar efter uthämtande av paket. Fick konfirmera ett par ggr med Tradera att jag var rätt person och att kameran var mottagen av Lai Zeng. Nöjd med affären, men är väldigt tveksam till Traderas process.
 

StanM

Aktiv medlem
Vill dela med mig av min positiva erfarenhet av Jörgen på Blocket resp Tradera där han heter yda-47.
Jag köpte ett Nikon-objektiv av honom. Vi träffades i Helsingborg och gjorde upp affären på plats. Det fungerade väldigt bra, Jörgen är bra, objektivet jag köpte är verkligen i mycket fint skick och kom med alla papper och låda.
 

tamias

Aktiv medlem
Det poppar upp en hel del märkliga annonser på Blocket nu, så se upp!

Jag kikar på Sonyprylar och har noterat att det dyker upp annonser med varor till låga priser.

Ofta har de dessa varningssignaler:

Nyskapad profil
Liten udda ort (tex Östra Göinge)
Text översatt till svenska med Google-translate
 

herodes

Aktiv medlem
Jag googlade på namnet och hittade på kraftman.se att firman försatts i konkurs 2022-02-03. Hittar inte den uppgiften på andra site, iaf inte utan att betala, så jag vet inte vilken tilltro man ska ha till det.
Han är verksam på KTH. Jag har handlat av honom en hel del utan någon som helst problem och även fått lov att betala i efterskott sedan jag fått varan.
 

gwbiker

Aktiv medlem
Hej, är rätt säker på att jag blivit blåst på blocket. Personen i fråga hade en kamera till salu på blocket till rätt kurs. Dum som jag var betalade jag i förskott. Säljaren lämnade namn, adress, personnummer, bild på körkortet, vbild på kvitto, bild på kameran, telefonnummer (som stämde överens med adress), kollade upp personen i fråga på ratsit.se osv, talades vid över telefon och fick ett seriöst intryck. Betalningen ägde rum i lördags, han har fått pengarna (konstaterat efter samtal med min bank). Idag har han hört av sig och meddelat att kameran är skickad men att papperet med kollinummer glömts kvar på hans jobb och att han nu är borta från kontoret (åter onsdag då kameran borde vara framme). Hans svarar dock inte i telefon efter upprepade samtal och mail. Betala aldrig i förskott, absolut, jag vet, men med så mycket information om honom kändes det som om det var en liten risk att bli blåst. Vad ska jag göra?
Skicka in ansökan om betalningsföreläggande till KFM. Det kan även privatpersoner göra. Börja med att hota med detta, händer inget så skrid till verket.
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Så har det hänt efter alla dessa år. Jag köpte ett objektiv som var defekt, aldrig råkat ut för det innan. Bör väl inte kalla säljaren bedragare ännu, men ser att han läst mina meddelanden utan att svara på min begäran att ångra köpet. Säljaren har många sälj och många positiva omdömen. Ska jag avvakta eller bli riktigt arg?
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Så har det hänt efter alla dessa år. Jag köpte ett objektiv som var defekt, aldrig råkat ut för det innan. Bör väl inte kalla säljaren bedragare ännu, men ser att han läst mina meddelanden utan att svara på min begäran att ångra köpet. Säljaren har många sälj och många positiva omdömen. Ska jag avvakta eller bli riktigt arg?
Säljaren svarade nu att "allt fungerade när han skickade" Antydde att jag kanske har förstört objektivet, och har gjort sig onåbar. Nåväl, nångång ska det väl hända
 

sumpan

Aktiv medlem
Säljaren svarade nu att "allt fungerade när han skickade" Antydde att jag kanske har förstört objektivet, och har gjort sig onåbar. Nåväl, nångång ska det väl hända
Ja svårt att driva längre via kontakt med säljaren.. Hoppas det inte var så mycket pengar. Är det mycket pengar får man väl kolla vad försäkring eller polisanmälan kan ge. Om det gått sönder i frakten så kanske det går att reklamera mot fraktbolaget? Borde säljaren kunna hjälpa till med om den har köpt frakten?

Råkade ut för liknande grej på tradera för ett tag sedan men då var det ett vintage-objektiv för 120kr så jag orkade inte lägga ner energi på det.
 
ANNONS