Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

erdeljan

Aktiv medlem
"Hej Daniel
Jag vill tacka för att du visat intresse för min Kamera,
tyvärr är det så att jag fått åka bort pga jobb i Västervik,
återvänder om 3 veckor. Jag tänkte precis ta bort annonsen
då jag tänkte sälja den här istället,
men om intresse finns kvar så kan jag skicka den med
någon säker betaltjänst. Det blir tryggt för både mig och dig.
Vi kan använda antingen blockets egna frakt och betaltjänst, Blocketpaketet,
Payson, paypal eller liknande. Om intresse finns kvar så kan
jag omgående upprätta ett ärende och skicka dig Kameran.
Jag bjuder självklart på frakten då jag inte nämnt nått om resan

Mvh Henrik =)"

Annonsen borttagen. D800 för 14000...
 

seochtamed

Aktiv medlem
Skojare borde polisamälas då allt ju är ett bedrägeriförsök, ofta för stora pengar.
Se till att ni får vad ni betalar för!
se upp!
 

easyrider

Aktiv medlem
Skojare borde polisamälas då allt ju är ett bedrägeriförsök, ofta för stora pengar.
Se till att ni får vad ni betalar för!
se upp!

Man börjar tyvärr vänja sig. Det verkade ett tag som att varaanan Macbook pro på tradera var bluff och annat tyvärr också. Jag "vann" 3 fina objektiv på tradera:

http://www.tradera.com/nikon-3-objektiv-1-speedlight-allt-i-egna-vaskor-auktion_301999_198368301

Jag har inte sett röken av dessa objektiv, förmodligen för att jag föreslog blocketpaketet. Han ville gärna använda paypal. Vad var haken?

Problemet med tradera är att även om du är hederlig kan du få dåliga omdömen. Vissa skojare hotar också med att ge dåligt omdöme tillbaks om man ger dem dåligt omdöme. Blir så jävla trött på alla skojare!
 

Mistik

Aktiv medlem
Man börjar tyvärr vänja sig. Det verkade ett tag som att varaanan Macbook pro på tradera var bluff och annat tyvärr också. Jag "vann" 3 fina objektiv på tradera:

http://www.tradera.com/nikon-3-objektiv-1-speedlight-allt-i-egna-vaskor-auktion_301999_198368301

Jag har inte sett röken av dessa objektiv, förmodligen för att jag föreslog blocketpaketet. Han ville gärna använda paypal. Vad var haken?

Problemet med tradera är att även om du är hederlig kan du få dåliga omdömen. Vissa skojare hotar också med att ge dåligt omdöme tillbaks om man ger dem dåligt omdöme. Blir så jävla trött på alla skojare!
Jag skrev säljaren medan aktionen pågick och skrev att om jag skulle vinna budgivningen ville göra affär mellan fyra ögon. Fick inget svar. Det var en klockrent bluff. Säljaren hade registrerat sig en vecka före budgivningen. Jag skulle aldrig buda på nyregistrerat medlem på tradera.
 

easyrider

Aktiv medlem
Colaflaskor finns till och med långt ute i öknen.

haha. jag fick välja mellan ketchup, colaflaska och mjöljkpaket. det finns också tinyeye, och bilderna hade inte varit uppladdade tidigare. hursomhelst såhär i efterhand funderar jag på om inte skojaren hade tre bilder att välja bland en med mjölkpaket, ketchup och colaflaska ;-)
 

seochtamed

Aktiv medlem
Begär du en bild på grejen du skall köpa ovanpå ditt frågemejl med den lokala dagstidningen under samt deras privata telefonnummer. +200 affärer, aldrig lurad, rätt grejor levererade och trevliga kontakter, livet är härligt med rätt folk.
De som inte kan ståta med vaxduk och hemmabakat vid avhämtning kan du strunta i.
Är priset rimlig gå vidare är det för lågt lägg av.
lycka till
 

Thomasuser

Aktiv medlem
En dum fråga......

....... från en som aldrig handlar på e-bay, tradera osv.
Om man bara ska handla från de med många affärer och bra omdömen - hur kommer man då igång med sin handel?
Ett antal affärer som referens kräver ju att man gjort just ett antal affärer?
Det betyder att alla dessa sajter får läggas ner efter hand som nu kända acceptabla säljare dör ut?

En filosofisk fråga som kanske är lite OT men i mina ögon intressant.
 

anders.bengtsson.509

Aktiv medlem
....... från en som aldrig handlar på e-bay, tradera osv.
Om man bara ska handla från de med många affärer och bra omdömen - hur kommer man då igång med sin handel?
Ett antal affärer som referens kräver ju att man gjort just ett antal affärer?
Det betyder att alla dessa sajter får läggas ner efter hand som nu kända acceptabla säljare dör ut?

En filosofisk fråga som kanske är lite OT men i mina ögon intressant.
Du kan börja med att sälja saker av lägre värde och även visa att du är pålitlig som köpare.

En sak man får se upp med är konton som länge varit inaktiva och sedan helt plötsligt säljer en eller flera dyra och eftertraktade varor, jag har sett ett antal sådana bedrägerier på Tradera.

På Ebay finns det en köpgaranti som faktiskt verkar fungera bra, jag har utan problem fått tillbaka pengarna de två gånger det jag köpt inte dykt upp.
 

Arne1453

Aktiv medlem
"Vad var haken? "

Det var ett antal hakar. Säljaren var ny, har aldrig gjort en affär på Tradera, bjuder ut en massa dyr utrustning till ett lågt utropspris. Så gör inte en seriös säljare. Anledningen till att man säljer på Tradera är att man vill vara säker på att få varan såld och man vill ha så mycket betalt som möjligt. Och det får man som någon påpekat om man gör affärer under en längre tid. Då ser spekulanter att man är pålitlig.

En som vill ha så mycket som möjligt för sina grejer bjuder inte ut så mycket dyr utrustning i en klump. Man bjuder ut dem var för sig. Man börjar som någon påpekat med att köpa saker och sälja billiga grejer från början tills man byggt upp ett förtroende. Sedan kan man sälja dyrare saker. En skojare tar sig inte den tiden att under ett år sälja och köpa saker för att sedan försöka lura någon på några tusenlappar. Man kan naturligtvis köpa från en ny säljare om affären kan avslutas mellan fyra ögon men inte på distans.
 

easyrider

Aktiv medlem
"Vad var haken? "

Det var ett antal hakar. Säljaren var ny, har aldrig gjort en affär på Tradera, bjuder ut en massa dyr utrustning till ett lågt utropspris. Så gör inte en seriös säljare. Anledningen till att man säljer på Tradera är att man vill vara säker på att få varan såld och man vill ha så mycket betalt som möjligt. Och det får man som någon påpekat om man gör affärer under en längre tid. Då ser spekulanter att man är pålitlig.

En som vill ha så mycket som möjligt för sina grejer bjuder inte ut så mycket dyr utrustning i en klump. Man bjuder ut dem var för sig. Man börjar som någon påpekat med att köpa saker och sälja billiga grejer från början tills man byggt upp ett förtroende. Sedan kan man sälja dyrare saker. En skojare tar sig inte den tiden att under ett år sälja och köpa saker för att sedan försöka lura någon på några tusenlappar. Man kan naturligtvis köpa från en ny säljare om affären kan avslutas mellan fyra ögon men inte på distans.
Jag menar varför var han så ivrig med att använda paypal? Är paypal säkert?
 

Oquist

Avslutat medlemskap
"Vad var haken? "

Det var ett antal hakar. Säljaren var ny, har aldrig gjort en affär på Tradera, bjuder ut en massa dyr utrustning till ett lågt utropspris. Så gör inte en seriös säljare. Anledningen till att man säljer på Tradera är att man vill vara säker på att få varan såld och man vill ha så mycket betalt som möjligt. Och det får man som någon påpekat om man gör affärer under en längre tid. Då ser spekulanter att man är pålitlig.

En som vill ha så mycket som möjligt för sina grejer bjuder inte ut så mycket dyr utrustning i en klump. Man bjuder ut dem var för sig. Man börjar som någon påpekat med att köpa saker och sälja billiga grejer från början tills man byggt upp ett förtroende. Sedan kan man sälja dyrare saker. En skojare tar sig inte den tiden att under ett år sälja och köpa saker för att sedan försöka lura någon på några tusenlappar. Man kan naturligtvis köpa från en ny säljare om affären kan avslutas mellan fyra ögon men inte på distans.
Jag har använt blocket två gånger i mitt liv, köpt en sak på tradera.

Ska jag börja köpa/sälja saker nu för att jag t.ex. ska kunna säljs något senare?

Det låter mer utstuderat med att ha en långsiktigt plan med köp/sälj för att sedan kunna bluffa med en dyr vara. Billiga saker under ett halvårs tid och sedan något dyrt, en som vill tjäna pengar är inte dummare än så, om det fungerar så gör man så också.



Kan inte var ovanligt att en bedragare bygger upp det förtroende som krävs för att genomföra en bluff.
 

PMD

Aktiv medlem
....... från en som aldrig handlar på e-bay, tradera osv.
Om man bara ska handla från de med många affärer och bra omdömen - hur kommer man då igång med sin handel?
Ett antal affärer som referens kräver ju att man gjort just ett antal affärer?
Det betyder att alla dessa sajter får läggas ner efter hand som nu kända acceptabla säljare dör ut?

En filosofisk fråga som kanske är lite OT men i mina ögon intressant.
Man kan erbjuda kontant betalning vid avhämtning. Det är förvisso inte helt riskfritt att göra upp en affär på det sättet heller, men det eliminerar en del risker för köparen.
 
ANNONS