Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

seochtamed

Aktiv medlem
Knepiga säljare

Men betalar man över PayPal och inte får varan får man pengarna åter.
Visst är det skumt med folk som vill träffas på torg och inte på Cafer. Som han i Lund som säljer glas på Blocket.

Håll garden uppe!

Johan
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Tyvärr verkar PayPal vara säkert bara så länge ingen klagar...

I så fall väljer de antingen att tro på den ena (kan lika gärna vara skurken som den hederliga) eller också, fall köpare och säljare skyller på varandra, så har det rapporterats att de kan strunta i saken och behålla pengarna själva.
 

seochtamed

Aktiv medlem
Falska PayPal länkar

Min granne kom in häromveckan och sa att ett visst Leitzobjektiv som han ville köpa från Vitryssland hade ett konstigt PayPalkonto. Jag gick över till hans dator och konstaterade att det var en privat fiskdam.
Men säljaren hade även auktioner på riktiga PayPal.
Så vi skickade ett Ebaymeddelande till honom och ebay att någon kapat hans försäljning och plötsligt hade inte längre det eftersökta objektivet.
Grannen fick bjuda på ett gott vin till fisksoppan som just blivit färdig och så sparade han ett femsiffrigt belopp, för en damsamlare från tiden då Leitz ännu inte hade en riktig optisk bänk från CZ.
Så se upp därute, många skojare har jag mött på nätet men säkert fler på gatorna i världens städer, det gäller att undvika dem.

Johan
 

PMD

Aktiv medlem
Veckans "klipp"?
Inte ens avhämtning när det kan bli så stora summor. Det är något som inte stämmer.

https://m.tradera.com/item/301999/202377635/nikon-nikkor-200-mm-f-2-vr-ii
Avhämtning eller inte är en förhandlingsfråga mellan köpare och säljare. Skulle jag bjuda på, och vinna, en auktion där priset hamnade på 5-siffrigt så skulle jag definitivt kräva avhämtning mot kontant betalning. Att säljaren inte har skrivit "avhämtning" som fraktalternativ i annonsen spelar ingen roll.
 

Styrbord46

Ny medlem
Jag tycker att Paypal är ett mycket bekvämt och praktiskt betalsystem, men jag har aldrig några pengar innestående på mitt Paypalkonto, och jag har hittills bara använt det för att betala vid köp.

Jag har ett kreditkort kopplat till mitt Paypalkonto, och om något skumt skulle inträffa så betalar jag helt enkelt inte den kreditkortsfakturan utan att klaga hos kreditkortsföretaget.
Konsumentkreditlagen är rätt bra.
Jag håller med om att PayPal fungerar mycket bra och jag hittills aldrig haft några problem. Har också kreditkort kopplat till kontot och heller aldrig något saldo. Krediteringar för jag över till annat konto.
 

seochtamed

Aktiv medlem
Min erfarenhet av PayPal är att det fungerar smidigt och de få problem som varit har varit att vissa läders tullmyndigheter vägrar export, vilket leder till tidsutdräkt. Har fått allt jag beställt och under årens lopp är det mycket.
Individer, äldre, som står i telefonkatalogen och har haft fast adress de seaste 20 åren har jag betalat till konto och alltid fått varorna. Men kontrollera före till vem du skickar pengarna. För insatt på kontot är gangsters idealdeal.

Johan
 
Senast ändrad:

niclasforsberg

Aktiv medlem
Har använt paypal och payson själv utan trubbel what so ever. Filtreringen vad gäller bluff sker före det stadiet. Betalningen är det minsta problemet enligt mig.
Blocketpaketet tycker jag är strålande! Skönare som köpare - men det är det ju ALLTID :)

Att folk vill träffas på café eller annan offentlig plats,, vad är fel eller suspekt med detta??
Det är ju i skydd av offentligheten som det är extra gott att slå sig ner i lugn och ro.

Jag har blivit ombedd att hoppa in i bilar för att "göra upp" och DET däremot är ju som att sätta sig med stålar i fickan rätt bakom bovens låsta dörrar - totalt vansinne. Men jag skall säga att jag har gjort denna typen av uppgörelse 2ggr och det har gått bra - men jag har varit noga innan det har skett.

Det finns alltid risker. Vem vet.. den som köper en pryl kontant av dig på stan kan ju ha en rånarpolare bakom nästa hörn som tar tillfället i akt då han/hon vet om att Den personen har 20k i fickan.

Jag har genomfört en hel hög med privataffärer och det bästa är alltid om man har samma bank.. sitter vid en bärbar pc och överför direkt.. pengarna syns inte i näven och pengarna landar där de skall.

Om pengar/pryl har växlats kontant så har jag nyttjat offentligheten till max. Det är smidigt att flyta in i vimlet på Nordstan ;)

/N

Ps, Mattssons foto behöver väl inte sitta på caféer och göra upp.. Förövrigt Sveriges Bästa handlare!!!
 

seochtamed

Aktiv medlem
Har använt paypal och payson själv utan trubbel what so ever. Filtreringen vad gäller bluff sker före det stadiet. Betalningen är det minsta problemet enligt mig.
Blocketpaketet tycker jag är strålande! Skönare som köpare - men det är det ju ALLTID :)

Att folk vill träffas på café eller annan offentlig plats,, vad är fel eller suspekt med detta??
Det är ju i skydd av offentligheten som det är extra gott att slå sig ner i lugn och ro.

Jag har blivit ombedd att hoppa in i bilar för att "göra upp" och DET däremot är ju som att sätta sig med stålar i fickan rätt bakom bovens låsta dörrar - totalt vansinne. Men jag skall säga att jag har gjort denna typen av uppgörelse 2ggr och det har gått bra - men jag har varit noga innan det har skett.

Det finns alltid risker. Vem vet.. den som köper en pryl kontant av dig på stan kan ju ha en rånarpolare bakom nästa hörn som tar tillfället i akt då han/hon vet om att Den personen har 20k i fickan.

Jag har genomfört en hel hög med privataffärer och det bästa är alltid om man har samma bank.. sitter vid en bärbar pc och överför direkt.. pengarna syns inte i näven och pengarna landar där de skall.

Om pengar/pryl har växlats kontant så har jag nyttjat offentligheten till max. Det är smidigt att flyta in i vimlet på Nordstan ;)

/N

Ps, Mattssons foto behöver väl inte sitta på caféer och göra upp.. Förövrigt Sveriges Bästa handlare!!!
Har aldrig klagat på Mattssons. Enbart goda erfarenheter av dem.

Men de som ej törs gå in på ett cafe' utan skall göra affäre på torget handlar jag av princip inte med, se må de erbjuda vad som helst.

Johan
 

niclasforsberg

Aktiv medlem
Bra att man är försiktig. Torget kan jag tycka är en utomordentlig plats, så länge det är folksamt i dagsljus.. Ett Café är dock tusenfalt trevligare, i synnerhet eftersom man får chans att bjuda på kaffe :)
/N
 

seochtamed

Aktiv medlem
Är de två eller tre kan du bli av med både varor och pengar, det har hänt förr. Gör altid upp affärer med kontanter med eget sällskap.

Johan
 

Bandit Art Design

Aktiv medlem
Vad säger vi om den här annonsen? http://www.tradera.com/item/340232/203022608/hasselblad-h3dii-39-39-0-mp-digitala-systemkameror-kit-43-til

Verkar inte speciellt förtroendeingivande. Ny användare på tradera, knackig svenska, säljer en digital Hasselbladare.
Knackig svenska? Såg bara ett fel, låt säga personen har dyslexi man kan inte bedöma en annons på språket alltid. Har sett folk som skrivit in grejer via Iphone och telefonen har "redigerat" texten och de skickat in utan att läsa att det blir rätt.
 

reim

Aktiv medlem
Knackig svenska? Såg bara ett fel, låt säga personen har dyslexi man kan inte bedöma en annons på språket alltid. Har sett folk som skrivit in grejer via Iphone och telefonen har "redigerat" texten och de skickat in utan att läsa att det blir rätt.
Visst, men i det här fallet är det en ganska uppenbar maskinöversättning från troligtvis engelska. Jag skulle hålla mig undan.
 
ANNONS