Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Ljusdans

Aktiv medlem
Kännetecknet på en skicklig bedragare?

Tiden när många datasystem och konton var busenkla att knäcka är nästan över. Vilket för pendeln tillbaka till gammaldags metoder igen. En framgångsrik bedragare 2014 vet att prata för sig och bygga upp ett förtroende. Det kallas "social engineering".

Läs gärna Ars Technicas tänkvärda serie om Twitternamnstölder:
http://arstechnica.com/security/2014/01/how-i-almost-lost-my-500000-twitter-username-jb-and-my-startup/

Huruvida dödsbo-kameran är bluff eller ej kan ingen annan än den som vågar risken få reda på. Jag har som princip att aldrig hoppa på sånt som är "för bra för att vara sant".

(Det innebär iofs i praktiken bara att jag flyttat min tröskel till att bara vara mottaglig för bedrägerier där bedragaren satt ett rimligt pris.)
 

PMD

Aktiv medlem
Som antagligen redan påpekats så kan man minimera riskerna med enkla medel, t.ex. genom att slutföra affären vid direktkontakt (med mer eller mindre extra försiktighetsåtgärder beroende på situationen). Så gör jag nästan alltid när det handlar om en större summa pengar som ska betalas. Man kan förstås göra undantag från denna regel om det finns någon extra bra anledning att lita på säljaren.
 

PMD

Aktiv medlem
Hm. Den kan jag tänka mig att vara spekulant på. Solna har jag inga problem att ta mig till.
Det här är nog ett klart fall där extra försiktighetsåtgärder är lämpliga när man slutför affären.
Om nu säljaren överhuvudtaget accepterar att man ses och byter kamera mot pengar ...

Jaha? Där försvann visst inlägget jag svarade på ...
Här är iallafall länken till annonsen ifråga:
http://www.blocket.se/stockholm/Syst....htm?ca=21&w=3
... som också gick upp i rök nu.
 

Pagajviftaren

Aktiv medlem
Se till om du köper den med blocket-paket, att öppna hos ombudet medan dom ser på. Är det då 'annat' i paketet, finns vittnen som kan hjälpa dig att stoppa affären och eventuellt tillkalla polis.

/

p.s. jag har gjort min sista blocket-paket-affär, av annan anledning. Det tar evigheter, särskilt vid en retur...
Jag har lärt mig någonstans att chaufförer, postkontor och ombud inte får "vittna" när kunden öppnar paketet. Minns inte var jag läst det, men det var något om personalens säkerhet. Vill man ha ett vittne får man ta med det själv.
 

DavidBerg

Aktiv medlem
Hej
Nu har sonen ringt och pratat med mig, han förstår att jag oroar mig och för honom spelade det ingen roll om vi använde oss utav blocketpaketet eller om en kompis kom och hämtade den på plats. Han skulle ordna fram bilder på kvitto samt bilder där man ser att den är igång. Fick hans nummer också. Vad tror vi?
Hur har det gått?
 

Fjellreven

Aktiv medlem
Hur kan man lura Blocketpaket egentligen? Jag körde det för några månader sedan vid försäljning av ett objektiv.

Man får ju inte paketet utan att betala summan och schenker håller pengarna i 24 timmar så att man kan gå tillbaka och ångra köpet. Måste ju vara otroligt svårt att lura ett sådant system?

Rätta mig om jag har fel!
 

davidsteen

Aktiv medlem
Hur kan man lura Blocketpaket egentligen? Jag körde det för några månader sedan vid försäljning av ett objektiv.
Har också funderat på det där, har själv använt Blocketpaket med bara goda erfarenheter. Möjligen skulle mottagaren kunna använda sig av möjligheten att returnera paketet inom 24 timmar, och då lägga i någonting av motsvarande vikt som till exempel ett objektiv. Fast jag har inte detaljstuderat vad som gäller där, trots att jag kanske borde gjort det :)
 

Graylingman

Aktiv medlem
Hur kan man lura Blocketpaket egentligen? Jag körde det för några månader sedan vid försäljning av ett objektiv.

Man får ju inte paketet utan att betala summan och schenker håller pengarna i 24 timmar så att man kan gå tillbaka och ångra köpet. Måste ju vara otroligt svårt att lura ett sådant system?

Rätta mig om jag har fel!
Vet inte exakt hur just Blocketpaket funkar, men tänk dig följande:

Du är köpare, betalar och hämtar ut paketet. När du öppnar det är det inte en kamera i paketet utan en tegelsten. Säljaren hävdar, naturligtvis, att han/hon inte alls skickat en tegelsten utan en kamera och att du ljuger när du säger att det låg en tegelsten i stället för en kamera i paketet. Hur löser Blocket detta, undrar jag. Som jag ser det skyddar Blocketpaket säljaren men inte köparen.
 
ANNONS