Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Marianils

Avslutat medlemskap
Registrerade mig bara för att efter misslyckade försök på blocket att sälja kameran så fick jag höra av en vän om den här sidan. Han berättade bara positiva saker och sa att personer var seriösa.
Känns väldigt elakt och dömande att bara antyda saker bara för jag registrerade mig idag?
Är någon intresserad av att köpa kameran är dom välkomna hem till mig och testa den först!
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Registrerade mig bara för att efter misslyckade försök på blocket att sälja kameran så fick jag höra av en vän om den här sidan. Han berättade bara positiva saker och sa att personer var seriösa.
Känns väldigt elakt och dömande att bara antyda saker bara för jag registrerade mig idag?
Är någon intresserad av att köpa kameran är dom välkomna hem till mig och testa den först!
Det är fullt möjligt att just du är helt ärlig, men ditt medlemskap passar mönstret som många troliga lurendrejare har etablerat sedan tidigare. Och om man passar mönstret så kommer de mer erfarna medlemmarna här att påpeka det.
 

Photocon

Aktiv medlem
Fotosidan får nya medlemmar som går med just för att kunna lägga upp annonser, svår avvägning.
Javisst får de nya medlemmar. Men vad tjänar FS i realiteten på att få icke betalande medlemmar som BARA vill utnyttja den servicen?

Ligger avvägningen i förhoppningen att några KANSKE finner FS så intressant att de vill bli betalande medlemmar eller åtminstone AKTIVA och deltar i diskussioner på forum mm?

För blir de inte ens aktiva har varken de aktiva/betalande FS-medlemmarna eller FS någon glädje att ha dem som medlemmar. Såvida de inte vill köpa/sälja till sådana medlemmar. Och det är de tveksamma till vilket syns här på tråden.

Min åsikt är klar: Bronsmedlem och däröver=fri tillgång till köp och sälj.

Övriga: Väntetid som FS-ledning bestämmer innan tillgång till den servicen. Alternativt en kostnad för att få annonsera.

Visserligen garanterar detta inte att bedrägeriförsök kan förekomma i alla fall, men jag är säker på att försöken skulle bli färre.

Jag varken köper eller säljer till någon som inte har en historik på FS (lagt upp bilder, deltagit i forum och varit med en tid).

//Lennart
 

Nicke bur

Medlem
Det är kanske inte så konstigt att man inte vill vara med här efter ett sånt bemötande.
Visst, bemötandet kan ju kännas lite konstigt om nu allt är helt korrekt med annonsen,
men i detta fall var det en bluff annons. Den mailkontakten jag hade med denna person
använde texten från en blocket annons och tagit bilder från 2 andra annonser på blocket.

Det är den 3;e annonsen på 1 vecka som varit falska just på nikon d800 på fotosidan,
så det är ju klart att medlemmar blir lite mer aktsamma och ifrågasätter vissa annonsörer.
Och konsekvensen av detta blir kanske ett tråkigt bemötande med jämna mellanrum
för nya medlemmar som lägger upp annonser.
Det är jätte tråkigt att det ska behöva hända överhuvudtaget, men det finns ingen riktigt bra lösning
på att få bort falska annonser heller.
Men man kan ju börja med att man måste vara medlem en viss tid
eller vill man annonsera tidigare så man bli en betalande medlem.
 

ralex911

Aktiv medlem
Billigt, Billigt
en Canon 5d Mk III, Canon EF 50/1,4 USM, Canon EF 135/2,0L och ett Canon EF 24-70/2,8L och lite annat smått och gott i paket för totalt 17,000 kr....

http://www.blocket.se/alvsborg/Canon_EOS_5D_Mk_III___24_70___135___50_mm_63879509.htm?ca=11&w=3
Eftersom jag bor i närheten chansade jag och skickade ett mejl. Skrev att jag ville hämta på plats och betala kontant. Det tog ett par dagar så kom följande svar:

"Hej.

Ursäkta för det sena svaret, jag har haft begränsad åtkomst till min e-post.
Jag vill tacka för att du visat intresse för min Canon Kit, tyvärr är det så att jag fått åka
med jobbet till Östersund och kommer tillbaka om 3 veckor. Jag har tagit bort annonsen
då jag tänkte sälja den här i istället (har allt med mig), men om intresse finns kvar så kan
jag skicka den med säker betaltjänst. Det blir trygg för mig och dig.

Läs mer om tjänsten:
Det främsta bedrägeriskyddet när du handlar på nätet. Payson håller i betalningen tills du har fått varan och godkänt den.
Du är med denna tjänst således garanterad leverans av korrekt vara eller att få pengarna tillbaka
www.payson.se

Om intresse finns kvar så kan jag omgående upprätta ett ärende och skicka dig allting. (Jag bjuder på frakten och skickar den med REK) Jag skickar kopia på annonsen, då jag har tagit bort den. Först till kvarn som gäller.

Med vänlig hälsning
Greger"

Jag har erbjudit mig att fullfölja affären när han är hemma igen. Får se om han ringer.
 

pictorhayes

Aktiv medlem
Jaha där var Blocket snabba den här gången! Redan borttagen.
För dom som undrar så var det en knappt använd 7D MKII för 2990kr...
I övre Norrland av "Mats"...mönstret känns igen.
 
ANNONS