Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Beg. 1Ds MKIII nu innan MKIV kommer,värt?

Produkter
(logga in för att koppla)

anwes

Guest
Har fått fatt på en begagnad 1Ds MKIII för 35000:-, värt att köpa den för den nu, eller vänta tills MKIV kommer och köpa begagnad då istället?

Jag skulle satsa på en Eos 5D Mark II istället för 1Ds Mark III om det bara gäller bildkvalitet. För att få maximal skärpa och upplösning är skärmsökare (live view) ett suveränt hjälpmedel.

Känner flera professionella reklam- och produktfotografer som gått från 1Ds Mark II till 5D mark II. De tycker 1Ds Mark III är meningslös.

Det kan dröja innan 1Ds Mark IV kommer. Canon måste antagligen hitta en teknik för att öka upplösningen uppåt 30 MP och kanske matcha med ny optik innan. Dessutom känns ju 5D Mark II fortfarande fräsch och säljer på bra. Och Nikon D3x är ju ingen farlig konkurrent.

1D Mark IV är mer trolig. Finns ett större sug efter en sådan för att matcha Nikon D3.

Idagsläget vore det faktiskt möjligt att Canon lägger ner 1Ds-serien. De kan göra en snabb 1D Mark IV kamera med 21 megapixel och då täcks alla behov. Fast troligen filar de på en 30 mp 1Ds Mark IV i lugn och ro i alla fall.

Ryktena om 1D Mark IV talar om 16 megapixel. Kanske ISO 50 000. Frågan är dock om det ligger någon sanning i det. Canon är bra på att hålla tyst.

Det är just det som är frågan, jag hade tyckt det vart gött med vädertäning och bygget... inte så att det är asviktigt, och det är nog egentligen mer värt att lägga de extra pengarna på ett obejktiv... men ändå, det kanske är ettt så bra pris så man borde slå till?!?

Bra pris och bra pris. Det är ändå 10 000 mer än en ny 5D Mark II med garantier.

Dessutom har 5D klart bättre bildkvalitet vid höga ISO. Skillnaden i kvalitet på skärmen är enorm. Man kan lite på 5D-skärmen på ett helt annat sätt. 5D är också tätad och håller för en del.

Största reella skillnaden ligger i autofokusen om man fotograferar rörkliga motiv. Rätt inställd kan du blixttsnabbt byta fokuspunkt med 1Ds. Och fler punkter är korslagda.

Känslomässigt är det en annan femma. Det är ju en viss grej att ha toppmodellen. Den är ju rejälast...

Vi köper nog saker på känslomässiga grunder oftare än vi medger.

Ja precis, haha, tyvärr är det nog lite så att det är kännslan i mig som ropar efter en 1Ds, inte för att jag kommer ha supernytta av den, viss nytta visst, men knappast avgörnade. =)

1D markIII var i mitt tycke lite av en flopp, testade, och höll mej faktiskt till markIIN själv och skippa upgraden i väntan på markIV eller vad den kommer att bära för namn. MarkIII har inget vesäntligt nytt. Antar att följande modell kommer att ha kapasiteten att köra högt iso. Live view m.m tjafs är nåt som jag personlogen inte saknar. Bildkvalitén jämfört med tidigare modellen så gott som samma. Satsa på en 5D markII om du verkligen inte har behovet för robustheten och bildhastigheten i en Etta. Och ifall du vill sätta ut en mindre slant på nåt begagnat i stället för att punga ut för den kommande ettan, så får du mycket bra mycket mer för pengarna genom att köpa en beg markIIn som du får skitbilligt i dagens läge. 50D är inte heller fy skam.

ANNONS
Götaplatsens Foto