Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beg Canon 70-200 f2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

stevensteven

Aktiv medlem
Hej!

Har tänkt o köpa en beg 70-200 f2.8 (kanske IS).
Någon som har erfarenheter kring denna objektiv?
Som kända fel eller nåt som jag ska se upp för.
Vad anser ni som ett rimligt pris för en 70-200 f2,8 och 70-200 f2,8 IS?

Det är min första telezoom, hjälp!

Tack på förhand!

/Steven

Inga fel. Begagnatpris här i Sverige ligger på 9-11 kkr beroende på skick. Räkna med att IS-versionen ligger runt 18-20 kkr.

Titta även på EF 70-200/4L som är precis lika bra som storebror, men 1 steg långsammare, det sparar en hel del kulor.. Du hittar detta för runt 5-6 kkr.

Om jag vore som dig skulle jag sattsa på 70-200/2,8 det är ett suveränt objektiv vill ha ett själv efter lekt med det en massa. IS funktionen behöver du bara om du fotar mycket sprt och rörligt annars naa inte värt det än men det är en härlig funktion drar mycket bateri.

Men kolla i tyskland där kan du hitta ett nytt för samma pris som ett begangnat här kanske med någon tusenlapp extra men vadå då blir det ett nytt.

Föresten det är den optiken jag har på bilden min bara som ett kort inlägg

Beror på, jag tror det börjar luckras upp litegranna nu när både tamron och sigma har släppt ett antal riktigt bra gluggar, sigmas ex 70-200/2.8 apo hsm är en av dom, behöver man inte IS så innehar den ett riktigt bra pris faktiskt.

För trots allt, du betalar en del för den vita färgen och att det står canon på sakerna. Och frågan om en kvalitetsskillnad på typ 5-10% är värt den nästan dubbla pengen.

Men det är upp till var och en såklart, men att säga att det bara är canon som gäller håller inte idag.

Har 70-200 f2.8 IS USM och är mycket nöjd, ger mig skarpa bilder och fungerar bra handhållet med mellanring för att fota makro. Lär nog vara svår att få tag i begagnad om det är IS versionen. I USA är den mycket billigare.
f/4 versionen kommer nog med IS.

Finns mycket om den i forumen på www.dpreview.com men är då så klart ofta testade på digitalkameror.

Använder normalt sätt alltid stativ när jag fotar men med denna så fotar jag ofta handhållet med gott resultat.

Jag skriver lite om denna glugg på min sida

Omar på http://sydnet.net/omar

Bortsett från pengarna så är både Canons och Sigmas 2.8:eek:r riktigt stora klumpar. Jag vet inte hur många gånger jag hört folk klagat på det. Kanske OK för proffs, men man bär inte runt det i onödan och det riskerar att bli liggandes hemma.
Därför köpte jag ett 70-200/4L. Precis på gränsen stort/tungt för att platsa i en ganska liten väska, och med toppkvalitet.

Oj Oj....nu har det droppat in en massa svar. Jag tackar o bockar!

Det som Omar nämnde om handhållen låter väldigt intressant.
Visst är det en stor klump men det kan jag leva med. Det jag tycker som är jobbigt är att dom är vita. Jag antar att alla kommer att glo på mig när jag tar fram den.

Jag får smälta allt det som har sagts här innan jag söker vidare på Dpreviews forum.

Tack alla!

/Steven

En sak till med sigman...

Kör du andra canongluggar så tycker jag att man skall köra det rakt igenom. Jag tycker att det är jobbigt när man ställer in zoomen åt "fel" håll på sigman. Kanske ett litet problem men jag tycker det är knepigt när det kör ihop sig! Då vill man zooma åt samma håll med olika gluggar!

Det kan jag dock hålla med om, även om jag bara har en canon glugg så gäller detta även min E-10, som kör samma som canon.

ANNONS
Götaplatsens Foto