Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beg. EOS600?

Produkter
(logga in för att koppla)

pery

Aktiv medlem
Är en EOS600 för 895 kronor ett bra köp? Behöver ersätta min EOS300 som inte lönar sig att reparera.

Eller ska jag köpa en EOS300V? En sån kan man få i paket med "plastzoom" mycket billigare än att köpa enbart kamerahuset!

Per

Hej!
Jag vet inget om 600:an, men jag har en 300V som jag är jättenöjd med och som jag tror jag kan utvecklas länge med. Nya (och bättre) objektiv kan man ju köpa till allteftersom. Lycka till med kameraköp! //Liza

Slutaren har alltid en begränsad livslängd. Detta brukar inte vara ett problem på amatörkameror som körs relativt sparsamt.

Att kolla att slutaren funkar är relativt enkelt - antingen funkar den eller så inte. Ta gärna en testrulle dia direkt och se så att slutare och exponering verkar OK. På dia avslöjas alla fel direkt.

En Eos 600 för 895 låter som ett bra köp om dne inte är alltför sliten. Kameran är robust och har en del vettiga finesser.

Kameran har dock sämre exponering och blixtexponering än 300V och 300N. Begagnade Eos 300N är annars ett bra köp om du vill ha nått ganska nytt.

Jag håller med om att EOS600 för 895:- i hyfsat skick är ett bra köp. Den är robust, har tex bra prestanda på windern, 5fps och ett antal custom-funktioner (för vad det är värt).

EOS 600 är en bra kamera om slutaren fungerar som tidigare inlägg påpekat, har själv en 600 som ligger med kass slutare, har vart mycket nöjd med den när den funkade. en nackdel som en del kanske upplever är att det bara är en autofocuspunkt, annars inga nackdelar alls tycker jag.

Håller med ovanstående skribenter.
Jag har använt min EOS600 i 12 år och den har aldrig svikit mig. Enda servicen som behövts har varit att byta batteri en gång om året.

Huset är mycket hållbart, har bla tappat det i sten, krossade fingret en gång när jag föll över den med 20 kilos packning på ryggen, men kameran höll.

De enda gångerna jag önskat att jag hade min andra kamera (EOS30) har varit då jag behöver snabbare autofokus eller tystare kamera (spegeln smäller ganska högt)

Är bara mekaniken bra skött är 895 ett canonpris ;-)

mvh Mattias

ANNONS
Götaplatsens Foto