Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Begagnad D300S i väntan på D800?

Produkter
(logga in för att koppla)

JonasHolm

Aktiv medlem
Hej

Jag skall nu ta klivet in i den digitala systemkameravärlden, och har bestämt mig för en fullformatare. Problemet är att man vill ju inte köpa en "gammal" utgående modell, och man vill ju inte köpa en helt ny innan priset hittat rätt så att säga.

Det jag skulle vilja köpa är en D800, men den verkar ju dröja ett tag, så jag börjar fundera på att köpa en begagnad D300S och sedan hålla mig till att köpa fullformatsgluggar så jag kan köpa mig en D800 om ett eller två år eller när nu Nikon behagar släppa den. Det verkar ju dra ut på tiden...

Vad tror ni om det? Är D300S vägen ett gå eller ska man satsa på en D7000 istället? Skulle helst vilja ha en väderskyddad kamera då det kommer bli mycket naturfoto mm, och då är det ju D300S som gäller...

/Jonas

Om du inte är intresserad av att filma så ser jag inte alls varför du inte kan köpa en D700 redan nu. Gryyymt bra kamera om jag får säga det själv!

Hej

Jag skall nu ta klivet in i den digitala systemkameravärlden, och har bestämt mig för en fullformatare. Problemet är att man vill ju inte köpa en "gammal" utgående modell, och man vill ju inte köpa en helt ny innan priset hittat rätt så att säga.

Det jag skulle vilja köpa är en D800, men den verkar ju dröja ett tag, så jag börjar fundera på att köpa en begagnad D300S och sedan hålla mig till att köpa fullformatsgluggar så jag kan köpa mig en D800 om ett eller två år eller när nu Nikon behagar släppa den. Det verkar ju dra ut på tiden...

Vad tror ni om det? Är D300S vägen ett gå eller ska man satsa på en D7000 istället? Skulle helst vilja ha en väderskyddad kamera då det kommer bli mycket naturfoto mm, och då är det ju D300S som gäller...

/Jonas

D7000 är vädersäkrad.

Om du redan bestämt dig för att hugga D-vad-den-nu-heter när den dyker upp så skulle jag personligen mycket hellre köra D7000 än D300s. Bättre bildkvalitet under de flesta omständigheter, dock så är ju huset mindre och har färre "fysiska" kontroller.

Finns ju inte jättemånga begagnade sånna, då den är ganska ny... Och du ska helt bestämt ha en kamera innan D800 (eller vad det nu blir)?

Det börjar kännas som att det kommer dröja ett tag innan D800 kommer, och jag börjar sakna att fotografera med en riktig kamera istället för en tokdålig kompakt som jag kör med nu (så lite som möjligt) för lite turistbilder, och diverse annat. Någon riktig fotografering duger den inte för...

Känns som det borde vara lättare att få tag i en D300S begagnad en en D7000.

Funderar sen på att köpa ett AF 24-70 2.8G somstandardobjektiv, fast det blir ju nästan mer som ett normal till kort tele på en D300S. Någon testat det objektivet på en D300S eller D7000?

/Jonas

Objektivet är ju som en förbättrad version av kit-objektiven och det fungerar säkert jättebra på D300s (jag har inte testat det, med det ska väl inte vara några problem).

24-70/2,8 har jag haft till en D200, fungerade klockrent. D200 är mycket prisvärd för övrigt om du ändå tänker byta snart.

Efter att jag klämt och känt på en D7000 så har jag bestämt mig för att jag inte vill ha en sån. Den passar inte min hand helt enkelt. Den var näst intill obekväm att hålla i. En D700 eller D300 däremot sitter som handen i handsken...

/Jonas

D300 har väldigt fin ergonomi, sitter bra i handen, och upplevs inte vara deignad för lilleputtar.. Känns helt rätt..

Hej

/Jonas

Inget av de alternativen är särskilt optimala inom naturfotografi.
Christer

Nu var påståendet att det inte fanns någon kontakt för trådutlösare vilket är felaktigt. Att det sedan inte passar din fotografering är en helt annan sak. Exakt vad bristen är talar du inte heller om, vilket hade varit användbart för den som läser. Annars är det väldigt svårt att värdera om ditt klagomål gäller för det man själv vill ha kameran till.

Jag har en kamera med Nikons 10-poliga kontakt. För vad jag har kontakten till så skulle den som sitter på D7000 dock duga alldeles utmärkt.

svar igen

Nu var påståendet att det inte fanns någon kontakt för trådutlösare vilket är felaktigt. Att det sedan inte passar din fotografering är en helt annan sak. Exakt vad bristen är talar du inte heller om, vilket hade varit användbart för den som läser. Annars är det väldigt svårt att värdera om ditt klagomål gäller för det man själv vill ha kameran till.

Jag har en kamera med Nikons 10-poliga kontakt. För vad jag har kontakten till så skulle den som sitter på D7000 dock duga alldeles utmärkt.

Som till heltäckande naturfotografi menar jag. Jag kan ha fel men med det ena alternativet måste man vara framför kameran och vifta med handen och i det andra alternativet så ska man ha en lucka öppen! Men som sagt jag kan ha fel?
Christer

Som till heltäckande naturfotografi menar jag. Jag kan ha fel men med det ena alternativet måste man vara framför kameran och vifta med handen och i det andra alternativet så ska man ha en lucka öppen! Men som sagt jag kan ha fel?
Christer

IR-fjärren kräver att man håller den framför, lite snett ovanför, lite på ena sidan e dyl. Rakt bakom fungerar inte, helt riktigt.

Mja, jo, man måste fälla undan en av gummiflärparna som sitter över kontakterna.
http://www.kenrockwell.com/nikon/d7000/D3S_2883-side-1200.jpg

Den nedre av dem. Samma sak gäller dock som synes om man vill koppla in en GPS i samma kontakt eller använda mickingången vid filmning. Fast man blir ju tvungen att plocka bort gummiflärpen över 10-polskontakten också, men visst, det exponerar bara den kontakten och ingen annan.

ANNONS