Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Begagnad DSLR eller spegellös för hästhoppning?

Produkter
(logga in för att koppla)

M. Wolf

Aktiv medlem
Hej!
Jag har en Panasonic g6 som jag använder med ett 35-100 f4-5:6. Jag brukar ta lite bilder för eget bruk vid döttrarnas ridning, bla hoppning.
Det har blivit några bra bilder men det är väldigt mycket "hit and miss". De flesta av de misslyckade bilderna beror på mig men jag känner ändå kamerans begränsningar och är ännu inte alls vän med g6-ans menyer och inställningar. Jag vill köpa något som utrustningsmässigt är något mer lämpligt. (Det är fruktansvärt irriterande när ridtjejerna själva fotar varandra med pappas kamera och bara smäller av i autoläge och det blir bra bilder 😍😉. (Nejdå -jag är mycket glad över att de glädjs åt att fota).
....men det är pyttelite frustrerande 😍😉

Jag är medveten om att det ställs stora krav på utrustningen och har inte förväntningar på att det ska funka som proffsuppsättning. Och inte att det ska klara förhållandena i ridhus då de har extremt svåra ljusförhållanden, utan jag fokuserar på utomhus. Men även där är det ofta lite besvärligt med stora kontraster med ljusa ridbanor och att himlen ofta utgör en stor del av bakgrunden.
Jag tänker att jag kan komma en bit med bättre hantering av kontrast och bättre fokusering. Och ett skapligt ok objektiv.

Jag kan inte motivera att lägga alltför mycket pengar på 20 fototillfällen om året så jag har kikat på begagnat och tänkt att utrustning som fungerade ok för sport för 5-8 år sedan kan funka ok nu också.
Jag kan även köpa nytt om det skulle vara samma steg upp från min kamera som en begagnad för samma peng skulle ge.

Kanske behöver jag ligga runt 10 000 vilket för mig är mycket och då börjar jag glimta på nytt och skulle vilja klicka hem något för mindre peng. Det vore grymt roligt att hitta något äldre kamerahus för 3-5000 och ett objektiv för 2-3000. Kamerahuset behöver inte ha jättelång livslängd.

Jag vill ha ett så rakt och tydligt menyssystem som möjligt, skärm upptill skulle vara till hjälp. Flipscreen inte nödvändigt och scenery och filmning ointressant.

Brus är väl det både jag och tjejerna reagerar mest på. En bild med synligt brus är för dem en dålig bild.

Jag behöver bara ett objektiv till att fota på avstånd, stilla bilder funkar telefon eller gamla kameran till. Gärna ett fast objektiv om det är bättre till en mindre peng, hellre att jag anpassa mig till det och då få färre men bättre bilder. Det underlättar också för mig med inställningarna då ljusförhållandena gärna växlar under en tävling.
Mitt objektiv nu är motsvarande 200mm och det är för kort räckvidd.

-Dslr eller spegellös?
-Phase-detection fördel och avgörande?
-Vad är ok fokussystem?

Fördel med spegellös är det tysta läget. Men för liten sensor?
Och då jag ofta får beskära lite (man vet ju inte hur högt eller långt språnget blir) kanske de riktigt äldre dslr går bort pga låg upplösning som de med 10, 12 mp?

Jag har tittat på Nikon och Canons lite äldre entusiast-, semiproffskamereror men jag går bort mig helt efter "några" timmars tittande och jag kan inte bedöma vilken av de som är bättre än en annan.
Har också tittat på Olympus OM-D m1 och m5 ii som på pappret ser betydligt bättre ut än min g6. Men det är ju det där med "på pappret", det säger inte så mycket egentligen.

Mvh!

Ett alternativ skulle kunna vara Nikon D700 och en Nikon AF-S 70-300 VR det skulle nog kunna bli 6000:- begagnat.

Vänd på budgeten och lägg merparten på gluggen istället för på kamerahuset. Sedan har jag inget bra förslag på kamera (modell/märke, själv kör jag med Nikon) men en begagnad DSLR (FF) lär du få för ett bättre pris än en motsvarande spegellös, då de senare (fortfarande) är ganska nya.

Ett kamerahus från Ni/Ca (FF) med några år på nacken men som är fullt duglig för ändamålet till ett modest pris borde inte vara svårt att uppbringa, kan jag tycka.

Senast ändrad:
Mina Canon EOS 1D MkIIn hus tar fortfarande lika bra bilder idag som 2005. Utomhus räcker ISO egenskaperna väl (helt OK upp till 800). Den tar 8 bilder per sekund vilket behövs för hoppning. Jag har gjort 70*100 utskrifter med god kvalitet trots 'bara' 8 Mbps. Du hittar sådant hus för 1500.-kr och behöver då köpa nytt batter som kan köpas pirat för några 100-lappar. Sedan köper du en 70-200 f/4 utan IS för 3500.- begagnad och du har en topp utrustning för hästar.

Ett alternativ skulle kunna vara Nikon D700 och en Nikon AF-S 70-300 VR det skulle nog kunna bli 6000:- begagnat.
D700 håller på att gå upp i pris. De är populära men få finns på marknaden. Sök efter en D800. D800E är sällsynt på marknaden och bättre på landskap. Räkna med att något batteri kan vara på väg att ta slut och behöva köpas in. Alternativ en begagnad D500.

D700 håller på att gå upp i pris. De är populära men få finns på marknaden. Sök efter en D800. D800E är sällsynt på marknaden. Räkna med att något batteri kan vara på väg att ta slut och behöva köpas in.
Att D700 skulle vara på väg upp har jag lite svårt att se. Däremot har den inte rört sig så fasligt mycket i pris på ganska många år. Skick, tålamod och tur avgör nog mer priset, men riktigt fina exemplar blir förstås svårare att få tag i med tiden, vilket kan driva upp priset på just dem relativt resten. Däremot har D3 närmat sig D700, så vill man ha bra serietagning så kan den vara ett bättre alternativ med tanke på att D700 behöver PDK-1 (grepp/batteri) för full hastighet. D700 ger 5 bilder/sek utan PDK-1 och 8 bilder/sek med. D3 pinnar på i 9 bilder/sek.

Ja, originalbatteriet i min D700 (köpt ny) lite trött. Det fungerar, men lägger av tvärt vid kanske 20% om man belastar det.

Lyckas man få tag i en D3s till vettigt pris så kan man köra på lite högre ISO än D700/D3, men då går nog budgeten åt pipan.

Att D700 skulle vara på väg upp har jag lite svårt att se. Däremot har den inte rört sig så fasligt mycket i pris på ganska många år. Skick, tålamod och tur avgör nog mer priset, men riktigt fina exemplar blir förstås svårare att få tag i med tiden, vilket kan driva upp priset på just dem relativt resten. Däremot har D3 närmat sig D700, så vill man ha bra serietagning så kan den vara ett bättre alternativ med tanke på att D700 behöver PDK-1 (grepp/batteri) för full hastighet. D700 ger 5 bilder/sek utan PDK-1 och 8 bilder/sek med. D3 pinnar på i 9 bilder/sek.

Ja, originalbatteriet i min D700 (köpt ny) lite trött. Det fungerar, men lägger av tvärt vid kanske 20% om man belastar det.

Lyckas man få tag i en D3s till vettigt pris så kan man köra på lite högre ISO än D700/D3, men då går nog budgeten åt pipan.
Köpte en D700 med vertikalgrepp för landskap i börja på året så jag har haft koll på detta. Ett batteri var dåligt och ett batteri i min nyss trasiga D300 vertikalgrepp var slut. Så jag fick köpa två stycken + några 32G minnen. Har hellre köpt en D800E men har inte hittat en lågmilare. D700 ger fina färger och många porträtt fotografer föredrar kameran. D3 är också ett bra köp och jag har en släkting som använder den för fågelfotografi men finns få lågmilare till salu. D3S varnar vissa för. D4s är ett bättre köp men pris är högt..

Fotar mycket hästhoppning, krävs inget speciellt. 99.99999% kör fortfarande DSLR. Själv kör jag spegellöst eftersom jag också filmar mycket. Autofokus är inte jätteviktigt eftersom du vet var de kommer hoppa och kan fokusera på hindret.

Jag fotograferade mycket hästhoppning i ridhus för tio år sedan. Först hade jag en Olympus D30 vars autofokus inte var så bra. Då var jag tvungen att förfokusera på hindret och trycka av mitt i språnget. Jag använde aldrig seriebildtagning.

Det jag behövde mest var att kunna använda en 640-dels sekunds slutartid. När bländaren var 2.8 behövdes ISO 6400. Det blev väldigt brusigt.

Sedan köpte jag en Nikon D700, mest för hög-ISO-egenskapernas skull. Den hade dessutom en makalöst bra kontinuerlig autofokus.
Normalt stod jag högst upp på "läktaren" det vill säga cirka 5 meter från sargen och använde ett Nikon 85/1.8 G. Bilderna blev väldigt mycket bättre.
På min sida finns några av dem...

Tack vare autofokusen blev det väldigt mycket lättare att fotografera. Men jag använde samma inställningar och tog bara en bild i taget.
Mitt råd är att finna en kamera-objektiv-kombination som ger bra skärpa på bländare 2.8 och lite brus vid ISO 6400.

Hejsan! Har gjort samma resa som du men för ett par år sedan. Hade först en olympus e-420. Var ok men brusig som tusan. Hittade en billig Canon 40d billigt och började köpa på mig lite linser. Denna var/är jag fortfarande nöjd med, finns kvar men displayen har gett upp efter en marksyning. Hittade en canon 5d mk2 med objektiv, blixt mm och förre än 8k på mätaren för 5000 förra året och är supernöjd. Nu saknas bara mer gluggar och en duktig fotograf.... Hade jag letat efter samma idag så hade jag först funderat på: kommer jag göra stora utskrifter? Måste jag ha 100 miljoner megapixel? Jag hade kollat efter 5dmk2, 6d, 7d men även 50d eller 60d som går att få väldigt billigt idag, många med väldigt låga mil. Därefter köpa det objektiv man vill ha! Det gör inte så mycket om man lägger några hundralappar för mycket på ett bra objektiv det får man igen när man säljer det. Lycka till! //Mattias

Fotar mycket hästhoppning, krävs inget speciellt. 99.99999% kör fortfarande DSLR. Själv kör jag spegellöst eftersom jag också filmar mycket. Autofokus är inte jätteviktigt eftersom du vet var de kommer hoppa och kan fokusera på hindret.
Tack!
Eftersom det blivit mkt "hit and miss" för mig så har jag inte kunnat avgöra om autofokus eller låst fokus vid hindret funkat bäst. Gissar att låsa fokus på hindret funkar bäst vid vissa avstånd? Back-button fokus har jag inte lyckats med då det är mkt kort tid de kommer innan språnget.

Hejsan! Har gjort samma resa som du men för ett par år sedan. Hade först en olympus e-420. Var ok men brusig som tusan. Hittade en billig Canon 40d billigt och började köpa på mig lite linser. Denna var/är jag fortfarande nöjd med, finns kvar men displayen har gett upp efter en marksyning. Hittade en canon 5d mk2 med objektiv, blixt mm och förre än 8k på mätaren för 5000 förra året och är supernöjd. Nu saknas bara mer gluggar och en duktig fotograf.... Hade jag letat efter samma idag så hade jag först funderat på: kommer jag göra stora utskrifter? Måste jag ha 100 miljoner megapixel? Jag hade kollat efter 5dmk2, 6d, 7d men även 50d eller 60d som går att få väldigt billigt idag, många med väldigt låga mil. Därefter köpa det objektiv man vill ha! Det gör inte så mycket om man lägger några hundralappar för mycket på ett bra objektiv det får man igen när man säljer det. Lycka till! //Mattias
Tack! Har du också letat just till rörliga motiv? Värdefulla exempel från min situation isf. Ska kika på alla de exemplen.
Vad gäller upplösning så kommer 99% av bilderna gå till tjejerna och då för Instagram, någon bild skrivs ut men då kan jag absolut vara nöjd mindre storlek, upp till a4-storlek skulle jag se som en bonus och inte ett krav .

Jag fotograferade mycket hästhoppning i ridhus för tio år sedan. Först hade jag en Olympus D30 vars autofokus inte var så bra. Då var jag tvungen att förfokusera på hindret och trycka av mitt i språnget. Jag använde aldrig seriebildtagning.

Det jag behövde mest var att kunna använda en 640-dels sekunds slutartid. När bländaren var 2.8 behövdes ISO 6400. Det blev väldigt brusigt.

Sedan köpte jag en Nikon D700, mest för hög-ISO-egenskapernas skull. Den hade dessutom en makalöst bra kontinuerlig autofokus.
Normalt stod jag högst upp på "läktaren" det vill säga cirka 5 meter från sargen och använde ett Nikon 85/1.8 G. Bilderna blev väldigt mycket bättre.
På min sida finns några av dem...

Tack vare autofokusen blev det väldigt mycket lättare att fotografera. Men jag använde samma inställningar och tog bara en bild i taget.
Mitt råd är att finna en kamera-objektiv-kombination som ger bra skärpa på bländare 2.8 och lite brus vid ISO 6400.
Tack! Ännu ett råd från min situation, även om jag inte haft krav på att det skulle funka inne i ridhuset,det är en bonus isf. Var du nöjd med avståndet med 85mm inne i ridhuset?

D700 och d3 verkar vara några att kolla upp, väldigt bra med infon om b/s med eller utan batterigrepp.

Stort tack alla👌, det ger bra info om var man kan ligga för det jag efterfrågar. Grymt!

Och ett väldigt trevligt forum!

Är det ngt jag ska tänka på vad gäller optik? Ibland står det att fokus är snabb pga linsen. En autofokusmotor i linsen? Isf ett bör-ha eller överkurs?

Hej. Beg. Nikon D700, D3, D3s ger fördel bildhastighet men kanske nackdel med upplösningen?
Beg. Nikon D800/E slöare bild/sek men högre möjlig bildkvalitet mtp upplösning.

”Mitt objektiv nu är motsvarande 200mm och det är för kort räckvidd”: Beg. Nikon AF-S 300/4D. Alternativt beg. Tamron 70-200/2.8 tillsammans med D800 som kan hålla för att beskära dig närmare i efterhand.

Stort tack alla👌, det ger bra info om var man kan ligga för det jag efterfrågar. Grymt!

Och ett väldigt trevligt forum!

Är det ngt jag ska tänka på vad gäller optik? Ibland står det att fokus är snabb pga linsen. En autofokusmotor i linsen? Isf ett bör-ha eller överkurs?

Det bästa är ju att kolla recensioner och omdömen för att få en uppfattning om bildkvalité, autofokus osv.

När det gäller autofokus så ligger det ju både i kamerahus och objektiv. Det är ju delar i objektivet som fysiskt måste röra sig när det fokuserar och det måste ju hinna med kamerans autofokussystem.

Om man har problem med brus kan ju rätt mycket göras i efterbehandlingen. Själv använder jag t.ex. Denoise-AI som är ganska effektivt att för att ta bort brus.

ANNONS
Götaplatsens Foto