Annons

begagnade licinser?

Produkter
(logga in för att koppla)

David G

Aktiv medlem
Funderar på ett köpa nån gammal version av nån som uppgradert.

Hur gammal version av Photoshop kan man köpa om man vill att den ska vara lika bra eller bättre än Photoshop Elements 3?, som jag har nu.

Köper man en uppgradering så betyder det att man köpt en uppgradering, inte ett nytt program. Man kan alltså inte sälja sitt gamla program, i alla fall inte lagligt.

Om någon däremot har en gammal licens som de inte använt för uppgradering kan det vara lönsamt att köpa den och uppgradera från den. Det kan bli billigare än att köpa en helt ny licens.

David G skrev:
Funderar på ett köpa nån gammal version av nån som uppgradert.

Hur gammal version av Photoshop kan man köpa om man vill att den ska vara lika bra eller bättre än Photoshop Elements 3?, som jag har nu.

Köper du en oregistrerad orginalversion av Photoshop så kan du utan problem uppgradera från Photoshop version 2.0 -> Photoshop CS2 till en kostnad på runt 2000 kr, men du kan inte som Stina skrev köpa ett gammalt program från någon som uppgraderat.

Jag anser att Photoshop 7.0 och CS inte behöver uppgraderas de går utmärkt att köra som de är. En oregistrerad orginalversion av PS 7.0 brukar kosta runt 2000 kr och PS CS runt 3000 kr begagnat (macversionerna är oftast ett par hundralappar dyrare), men det är tyvärr rätt så sällan som de dyker upp på begagnatbörserna.

Menar ni att man måste ha kvar alla gamla versioner om man har en uppgradering till den senast?

jag menade alltså att jag ville köpa en gammal version inte för att uppgradera den utan för att få köpa den billigt och använda, bara den är lika bra eller bättre an Elements 3.

Måste ju finnas dom som har 5-6 gamla PS som dom inte använder, varför skulle dom inte få sälja dom till nån annan?

David G skrev:

Måste ju finnas dom som har 5-6 gamla PS som dom inte använder, varför skulle dom inte få sälja dom till nån annan?

Därför att man avtalar det med programvarutillverkaren när man köper uppgraderingslicensen. Det är en förutsättning för att man ska få köpa den nya versionen till rabatterat pris.

Idiotiska licensvilkor isåfall, vad är det meningen att man ska göra med sina gammla versioner? eller får man kanske inte ens använda dom längre?

Tänk om det hadde varigt likadant med bilar, visst du får lite rabatt på din XC90 , men på gården skulle det stå en 140, 240, 740, 940, 850, V70 och kanske en rostig Amazon till ingen nytta.

Och så undrar dom varför folk piratkopierar!

David G skrev:
Idiotiska licensvilkor isåfall, vad är det meningen att man ska göra med sina gammla versioner? eller får man kanske inte ens använda dom längre?

Tänk om det hadde varigt likadant med bilar, visst du får lite rabatt på din XC90 , men på gården skulle det stå en 140, 240, 740, 940, 850, V70 och kanske en rostig Amazon till ingen nytta.

Och så undrar dom varför folk piratkopierar!

Visst får du använda din gamla version - du får däremot inte sälja den utan att även skicka med den nya som du uppgraderade till.

Din liknelse haltar lite.
Du kan se det som att du får köpa XC90:ian, som ny kostar 500 000 kr, för 100 000 under förutsättning att du skrotar din 140:ia.

Eller så kan du sälja din 140:ia och köpa en XC90 men då till det pris som den kostar nämligen 500 000. Valet är ditt.

Eller varför inte som i vitvarubranschen - Köp en ny spis så betalar vi 1000 kr för din gamla.
Enda skillnaden mot mjukvarubranschen är att du inte behöver skicka in din gamla version till tillverkaren/butiken.

För Adobe-produkter kan du läsa här vad som gäller

http://www.adobe.com/se/support/service/transowner.html

I övrigt säger Adobe så här;
"När jag har uppgraderat programmet, kan jag då sälja eller överföra den gamla versionen till någon annan?

Nej. Att köpa en uppgradering innebär att den befintliga licensen utsträcks den nya versionen; man får ingen ytterligare licens. "

Mao har du, när du uppgraderar, bara köpt rätten att få använda en nyare version än den du ursprungligen köpte.
Eller mer korrekt - det du köpt är nyttjanderätten till programmet, inte själva programmet.
I de allra flesta fall vid köp av mjukvara köper du enbart rättigheten att använda programmet på en givet antal datorer.

Mer om detta kan du läsa här;
http://www.adobe.com/se/products/eulas/

Om du tar billiknelsen igen så har du köpt den fysiska bilen - inte bara rättigheten att använda den.

Det hade nog inte sålts speciellt många nya Photoshop licenser om det varit OK att sälja en tidigare version som man använt sig av för att uppgradera till en nyare. Eller också hade andrahandspriset på en gammal version varit betydligt högre - vilket i sin tur varken gagnat oss konsumenter eller programvarutillverkaren (som tjänat mindre och som inte kunnat vidareutveckla produkterna i snabb takt)

Sen kan man tycka vad man vill om detta.

Personligen tror jag att företag med marknadsdominans kunde sänka priserna rejält utan att tjäna mindre pengar - eftersom fler troligen varit villiga att betala.

Till sist så kanske du har en Adobelicens på jobbet - då kan det vara OK att även installera och använda den hemma. Mer om vad som gäller i dessa fall hittar du här;

http://www.adobe.com/se/support/service/workathome.html

Senast ändrad:
Verkar som man får börja leta i sopkontainrar då, det var så jag fick tag i Windows95, sen har jag köpt uppgraderingar ända till WinXP.

ANNONS
Götaplatsens Foto