Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Begagnade objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Linis

Avslutat medlemskap
Har köpt 2 begagnade objektiv. Men hur kan man att se att dom funkar utmärkt? Mer än att bara ta vanliga kort? Finns det några tex steg man kan gå igenom för att se deras rätta prestanda?

Linis skrev:
Har köpt 2 begagnade objektiv. Men hur kan man att se att dom funkar utmärkt? Mer än att bara ta vanliga kort? Finns det några tex steg man kan gå igenom för att se deras rätta prestanda?

Det här är lite svårt att svara exakt på ...
Beror så mycket på vad du menar med "utmärkt" :)

Jag har köpt många begagnade objektiv, majoriteten av dem från en kameraaffär i New York eller via Ebay, vilket innebär att jag inte kunnat prova dem före köp. Så det första jag gör är ju de uppenbara: kollar att fokuseringen (AF) jobbar någorlunda korrekt och inte låter konstigt, att nedbländningen verkar fungera och stegen stämmer någorlunda (blända ned ett steg, dubbla tiden och se att exponeringen blir ungefär densamma, upprepa ...), att bilder blir skarpa vid närgränsen, på halvdistans och på långt håll.

Sedan, om objektivet fungerar utmärkt ... Tja, för mig har det blivit så att jag bara kör på. Det är först om jag upptäcker något konstigt då som jag brukar kolla upp det mer noga. I de flesta fall har jag då efter lite testande insett att det handlat om hanteringsfel från min sida :)

Men en gång hittade jag ett verkligt fel och då var det givetvis med det enda helt nya objektiv jag köpt ... Min Sigma 30 fokuserar perfekt med D70, frontfokuserar grovt med min D2H.

Så hur jag testar beror mycket på vad det är för problem jag upplever. Med min första 300/2.8 (en äldre med manuell fokus) fick jag ofta suddiga bilder på längre avstånd, när jag testade visade det sig helt enkelt bero på att ändläget på fokusringen ligger "förbi" oändligt och man var tvungen att verkligen fokusera oavsett avstånd. Så snart jag (via lite testning mot avlägsna motiv) insåg det fick jag bra skärpa även på håll.

Kort sagt: Jag bara använder mina begagnade objektiv och är det något speciellt jag blir misstänksam mot, då försöker jag ta många sådana bilder under kontrollerade former (t.ex. sätta kameran på stativ, ha bra ljus osv för att få bort skakningsoskärpa som felkälla).

Är det något speciellt med objektiven du köpt som inte är som du tänkt dig?

Linis skrev:

Ok, Nikon var'e här,
men misstänker i alla fall att gluggarna inte e till Nikon RF..... ;)

Linis skrev:
Kolla nedbländning och konstiga ljud vid focusering. Om det raspar kan det ligga något skräp som nöter. Ställ kameran på stativ och ta lite kort på olika avstånd, detaljförstora därefter, och kolla hur kamera och glugg exponerat bilden. Känn lite på den manuella focuseringen, och kolla om gluggen verkar glapp någon annan stans. Linsytorna måste givetvis undersökas bak o fram. Om gluggen har lite större eller djupare märken i finishen finns det risk att någon tappat eller slagit i den ordentligt. En sån glugg skall du inte köpa. En glugg som inte har konkreta märken men ful finish i alla fall har nog använts i ganska så stor omfattning och kan därför vara invändigt sliten. Själv köper jag ytterst sällan begagnat idag, och det som kan tänkas inhandlas begagnat måste vara i nyskick, för egen del alltså.

ANNONS