Annons

Beganat Canon EF 400mm f/2.8L II USM

Produkter
(logga in för att koppla)

ankarback

Aktiv medlem
Har sett att det finns ett sådant här objektiv till salu på FS. Vad jag förstår så finns inga reservdelar till det längre och utan AF-motorn är det stendött. Någon som vet hur vanligt det är att AF-motorn pajar?
Det är ju en ansenlig mängd pengar även om det är billigare än IS-modellen... Skulle ni våga slå till på ett sånt här eller är IS-modellen ett säkrare kort?

Åtminstone 400/2,8 L USM version ett var nere under 20.000:- två år sedan. Jag tycker att det pris jag sett här på FS är lite högt. Man kan avvakta och se vilka följdeffekter det har då den nya 400/2,8 L IS II blir mer tillgänglig samt att den nya 200-400 zoomen kommer. Dessa borde få ner begpriserna. Måste det vara just 400mm och f/2,8? Den väger ca 6Kg och kräver närmast ett gimball huvud för 3-4000:-. Kan ett 300/2,8 L IS med en 1,4x TC fungera istället? Vikten blir då bara 2,5Kg och det går att handhålla kortare stunder. Jag har ägt denna och 400/4,0 DO IS USM. DO har fått kritik för låg kontrast men kör man råformat och meckar med bilden blir det riktigt bra - och bara 2Kg och IS - busenkelt att ta med och handhålla. Torde kunna köpas för 25-27.000:- p g a ryktet.

Jag har även ägt ett 300/2,8 L USM (den första). Det fungerade kanonbra. Som du mycket riktigt påpekade så drivs manuell fokus via motor i den här generation, så lägger AF av kan det vara kört. Canon vill inte befatta sig med dessa äldre gluggar är min erfarenhet. Det kan dock finnas lite reservdelar här och var som gör att vissa tredjepartsreparstörer kan ta sig an dem men detta har jag inte undersökt vidare.

Ja, den 400L som ligger här på fotosidan är lite dyr men det står intressekoll så jag misstänker att priset är prutbart. Sen är den som sagt en jättetung klump. Jag har tittat efter både 400/4DO och 300/2.8IS. 400DO verkar väldigt smidig p.g.a sin låga vikt och små mått. Dessutom har den som sagt rätt bra pris p.g.a sitt rykte. Har sett att flera kända fågelfotografer använder 400DO för flygande fågel så den kan ju inte vara alltför dålig...

300/2.8IS är ju ett fint objektiv men 300 är lite kort brännvidd för mig, skulle helst vilja ha minst 400.
Jag har även sneglat lite på Sigma 500/4.5 som alternativ.
Får se hur jag gör men det känns lite väl chansartat med det gamla 400an och focus-by-wire-styrningen.

Ja, den 400L som ligger här på fotosidan är lite dyr men det står intressekoll så jag misstänker att priset är prutbart. Sen är den som sagt en jättetung klump. Jag har tittat efter både 400/4DO och 300/2.8IS. 400DO verkar väldigt smidig p.g.a sin låga vikt och små mått. Dessutom har den som sagt rätt bra pris p.g.a sitt rykte. Har sett att flera kända fågelfotografer använder 400DO för flygande fågel så den kan ju inte vara alltför dålig...

300/2.8IS är ju ett fint objektiv men 300 är lite kort brännvidd för mig, skulle helst vilja ha minst 400.
Jag har även sneglat lite på Sigma 500/4.5 som alternativ.
Får se hur jag gör men det känns lite väl chansartat med det gamla 400an och focus-by-wire-styrningen.

Hej.

Köpte själv ett beg Canon 400 2.8 is från butik för ett par veckor sedan. Skärpan är underbar men visst är den tung och inget du springer runt med i skogen en längre stund ( men det är väl inte riktigt det som är tanken med ett sådant objektiv? )

Fungerar dock bra med enbensstativ eller Benro Gimbalhead 1. Går att handhålla, denna bild är tagen handhållen: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/146482/2843855.htm

Lycka till oavsett vad du köper!

Hej.

Köpte själv ett beg Canon 400 2.8 is från butik för ett par veckor sedan. Skärpan är underbar men visst är den tung och inget du springer runt med i skogen en längre stund ( men det är väl inte riktigt det som är tanken med ett sådant objektiv? )

Fungerar dock bra med enbensstativ eller Benro Gimbalhead 1. Går att handhålla, denna bild är tagen handhållen: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/146482/2843855.htm

Lycka till oavsett vad du köper!

Ja, fast IS väger mindre än de äldre utan IS och IS är av stor hjälp just om man använder enbensstativ.

ANNONS