Annons

Behärska autofokuspunkter på 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Bozi

Aktiv medlem
Hej,

Troligtvis är det här ett problem som beror på "skit bakom kameran".... :)

Men - jag tycker det är oehört svårt att behärska autofokuspunkterna i läget för automatikprogrammen. Finns det något sätt att själv bestämma vilken punkt som ska användas? För allt som oftast är det en av punkterna som jag inte vill ska vara den som skärpan ställs in på som används....

Finns det även någon "turordning" om vilken punkt som har "företräde" eller är det bara slumpen som bestämmer var skärpan blir?

Personligen förstår jag inte heller varför det är bra att ha 9 st punkter???? Är det någon som kan förklara i vilka situationer det är bra att ha många punkter istället för att bara använda en (den i mitten då förslagsvis)??

Tack på förhand.

Mvh
Bosse

Många autofukuspunker är mycket användbart vid porträttfotografering, då man vanligtvis vill ha en fokuspunkten precis vid ögat på modellen.

Det är även fördel då man har kameran på stativ och (förhoppningsvis) inte behöver flytta kameran för att ställa in med autofokusen.

Oxå när du plåtar rörliga motiv och vill ha kontroll på kompositionen är det en stor fördel med fler fokuspunkter.

Vill du ha kontroll på vilken fokuspunkt som ska användas så får du plåta i M, AV, TV eller i P läget.

Förstår för övrigt inte varför det finns motivprogram och än mindre varför det finns idiotläge (gröna fyrkanten) på en 20D..

Kim skrev:"Förstår för övrigt inte varför det finns motivprogram och än mindre varför det finns idiotläge (gröna fyrkanten) på en 20D.."

Det finns väl på alla Canons amatörkameror.

/Thomas

Hej, och tack för ditt svar Kim

Hm, du skriva att det är bra att ha vid t ex porträttfotografering och vid rörliga bilder. Ok, det kan jag mycket väl förstå om det vore så att alla punkter som lyses upp har fokus/skärpa. Då hade det varit perfekt!!!

Men jag upplever i alla fall inte att det är på det viset. Utan om det är t ex tre st punkter som lyst upp så är det bara en av dem som håller skärpa. Ska det vara på det viset eller är det jag som gör galet (trycker ner halvägs och när jag fått de röda punkterna trycker ner helt)?

För det är detta som jag också menade med min fråga om någon punkt/avstånd e t c har företräde.

I övrigt använder jag 17-85 objektivet samt det fasta 50/1.8. Men det har kanske ingen betydelse.

Jag vet att jag kan ställa in vilken fokuspunkt som ska användas i de manuella lägena. Förstår dock inte när jag ska använda några andra än den som är i mitten. Jag har den oftast handhållen och riktar kameran mot fokuspunkten. Behöver jag komponera om bilden så har jag i alla fall fokusera först.

Men jag tycker att det även är "bekvämt" att ibland lita på tekniken och att den borde fixa bra bilder. Vi talar ändå om en kamera som kostar lite mer än vanliga kompaktkameror.

Jag bryr mig inte om om ni kallar den proffs- eller amatörkamera. För mig är det i alla fall en otroligt bra kamera som ger mig stora möjligheter. Gäller också bara för mig att komma i fatt med kunskap och erfarenhet :) Är därför jättetacksam för att detta forum finns för oss "blåbär" :)

Mvh
Bosse

sagan skrev:
Precis, så jag förstår inte varför det finns på 20D.

Det är en amatörkamera.

Inte enligt canon och det är väl de som avgör det antar jag.

Enligt canon så riktar sig 20D till avancerade amatörer

Du har väöl själv besvarat frågan Kim.. den riktar sig till amatörer, såväl enkla, som avancerade..

Inget att reflektera över.. det ÄR en bra och kompetent kamera.. EOS 5 var inte heller någon amatörkamera.. men likväl hade den förinställda programlägen och grön fyrkant.

sagan skrev:
Enligt canon så riktar sig 20D till avancerade amatörer och yrkesfotografer, vad 17 de ska med idiotläge och motivprogram till förstår jag verkligen inte.

http://consumer.usa.canon.com/ir/controller?act=ModelDetailAct&fcategoryid=139&modelid=10464

Jag tackar idiotläget för att även min fru kan få bra bilder med min 10D. Hon behöver då inte fundera på om jag har gjort någon inställning som annars skulle orsaka totalt misslyckade bilder (ISO 1600, fokuspunkt på sidan, fel vitbalans etc), något hon lyckades med ett antal gånger innan hon accepterade att hon var tvungen att ställa in gröna rutan innan hon fotade...

Och Canon har kört detta på alla sina "avancerade amatör"-kameror så varför inte 20D?!

kanske något off topic, men kan Kim eller Jesper förklara vad skillnaden är på Grönläget på "amatör" kamreror och "P" på "Proffskameror" ... jag har/haft kameror med båda varianterna och jag tycker att dom funkar på ungefär samma sätt. Eller är den gröna färgen mer tilltalande för "Amatörerna" ??

Bozi skrev:
Hej,

Personligen förstår jag inte heller varför det är bra att ha 9 st punkter???? Är det någon som kan förklara i vilka situationer det är bra att ha många punkter istället för att bara använda en (den i mitten då förslagsvis)??

läste någonstans att placeringen av punkterna skulle ha något med "Gyllenesnittet" att göra oxå...

Autofokuspunkterna

Håller med Bo om autofokuspunkterna, de är svagaste bitan på hela kameran. Vad ska man med 9st till?

Vill i så fall ha dem mer ute i hörnen för att de ska vara intressanta för de exempel som Kim nämnde.

Sen vill jag fortfarande ha en stor AF-punkt i mitten, eller kunna styra de mest centrerade som 1st. Känns som kameran ställer af bakom motivet allt för ofta...

Gröna "idiotläget" köper jag, bra att ha när man inte
är ute som fotograf utan är på fester edyl (=full o go).

Men de andra (landskap, close up, sport) förstår jag mindre.

Mvh

T-Max 400 skrev:
Autofokuspunkterna

Sen vill jag fortfarande ha en stor AF-punkt i mitten, eller kunna styra de mest centrerade som 1st. Känns som kameran ställer af bakom motivet allt för ofta...

Mvh

för att få den funktionen måste man dessvärre gå upp ett steg i kamera modell...

"Grön" och "P" har samma automatikprogram men i P-läget kan du justera efter eget behov. I "grönt" läge så är det grund/default inställningar som gäller så att du behöver aldrig fundera på om du har fel ISO-värde eller behöver använda blixt eller inte. Kameran sköter om detta.

Som en bisak så tycker jag att folk som tala om "idiotlägen" m.m faktiskt är ganska föraktfulla. Det är bara att låta bli de programmen, de gör ingen skada på kameran.

--jalle

defiant skrev:
kanske något off topic, men kan Kim eller Jesper förklara vad skillnaden är på Grönläget på "amatör" kamreror och "P" på "Proffskameror" ... jag har/haft kameror med båda varianterna och jag tycker att dom funkar på ungefär samma sätt. Eller är den gröna färgen mer tilltalande för "Amatörerna" ??

Det finns gott om tillfällen då det är bra med en fokuspunkt som inte ligger centrerat, men det finns ju å andra sidan ingenting som hindrar att du bara använder den mittersta.

Dock så utnyttjar du inte kamerans fulla potential om du begränsar dig till mittsensorn. Även om den är känsligast och av "krysstyp" så finns det motiv där någon av de yttre sensorerna är bättre på att fixa skärpan.

Exempelvis om du ska fokusera ett horisontellt motiv så kan en av de vertikala sensorerna vara bättre på att få in skärpan än mittsensorn och omvänt (vertikala motiv klarar horisontella sensorer bättre). Det verkar som om att ibland så blir mittsensorn "förvirrad" eftersom den har både en vertikal och horisontell sensor.

Prova till exempel med att fokusera på en bilantenn eller något liknande och notera hur lätt eller svårt olika sensorer har att få rätt skärpa.

Jag har svårt att se varför 9 AF punkter ska vara den svagaste delen på kameran som Tobias skriver. 9 är bättre än 7 eller 5. Och att de är placerade som de är känns också bra när jag använder mig av AI Servo och alla fokuspunkterna aktiverade.

Det är mest en fråga om att lära sig utnyttja de möjligheter som kameran ger. Det tog mig en ganska lång tid:) Ett bra tips är att ställa in kameran så att du kan välja fokuspunkt via "joypaden". Det underlättar väsentligt!

Kör hårt!

--jalle

Bozi skrev:
Hej,
ersonligen förstår jag inte heller varför det är bra att ha 9 st punkter???? Är det någon som kan förklara i vilka situationer det är bra att ha många punkter istället för att bara använda en (den i mitten då förslagsvis)??

Tack på förhand.

Mvh
Bosse

Tycker de 9 är för centrerade, inte så stor skillnad på vissa.

Tycker liggande diamantformen/romben är dum, föredragit ett liggande H eller ett X så man kom längre ut i hörnen.

Men framförallt ett snabbare sätt att välja dem.

Tar 1/10s att fokusera med mittensensorn och komponera om.

Bekvämt i tex studio med fler punkter, men varför i så fall en romb..?

Mvh

Jag tycker romben är otroligt mycket bättre än det föregående + mönstret. Nu sitter ju punkterna på mittensidorna närmare GS, så dom brukar jag köra för fokussering en del, ofta vid porträtt eller andra saker då man inte vill köra med mittenpunkten och komponera om.

JalleS skrev:
Det är mest en fråga om att lära sig utnyttja de möjligheter som kameran ger. Det tog mig en ganska lång tid:) Ett bra tips är att ställa in kameran så att du kan välja fokuspunkt via "joypaden". Det underlättar väsentligt!

Kör hårt!

--jalle

Ja, jag förstår det är på det viset :)
Men kan jag ställa in fokuspunkten i automatikläget? Är väl bara i de manuella lägena?

Då jag känner att jag inte fått riktigt svar på min frågeställning inledningsvis så repeterar jag den här :)):

Kim skrev. att det är bra att ha många autofokuspunkter vid t ex porträttfotografering och vid rörliga bilder.

Mitt svar var att jag kan förstå det om alla röda punkter blev i skärpa och i fokus, Men min erfarenhet är, i automatikläge, att om det är t ex tre st punkter som lyst upp så är det bara en av dem som håller skärpa. Som någon skrev så upplever även jag att skärpan ofta hamnar "där bak".

Så:

1: Ska det vara på det viset eller är det jag som gör galet (trycker ner halvägs och när jag fått de röda punkterna trycker ner helt)?
2. Kan jag reglera focuspunkterna på något sätt i automatiklägena?
3. Finns det någon punkt/avstånd e t c som har "företräde" när det gäller vilken focuspunkt som kameran exponerar efter?
4. Kan jag få skärpa i alla de punkter som lyser upp? I så fall - hur ska jag göra?

Tack på förhand!

Mvh
Bosse

ANNONS
Götaplatsens Foto