Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Behöcer blixthjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

RickardForsberg

Avslutat medlemskap
Hej, ser många fina bilder här på fotosidan på modeller i perfekt exponerade solnedgångar samtidigt som modellen är vacker uppllyst.
Vad jag förstår så använder man en handhållen blixt som man kan rikta ifrån sidan oftast, är detta en speciell blixt eller en vanlig typ canon speedligt eller dylikt som man kopplar till kameran via nån förlängningssladd eller hur fungerar det?
tacksam för svar.
//Rickard

Hej

Prova din Speedligth om du har en sån i HS läge
Ställ blixtkompencering på tex -1,5 o prova får du se sem öndrar du blixkompencering till du är nöjd.

Hela äventyret bör ske i Av läge så du kan justera bländaren.

P, o alla gräna områden kan du glömma.

Roine

Tack Roine, har dock ingen blixt, itom den som sitter inbyggd i min 300D då... men det är alltså en "vanlig" blixt som behövs och inte något stort åbäke till lysrör som man håller i handen, skönt de... någon som har tips på en bra blixt? bara den fungerar bra så bryr jag mig inte om att det är något plaggiat eller kopia! //RIckard

300D har ingen inställning för blixtkompencering,
Du måste ha en blixt med sån färdighet.
så en 550EX eller 580EX, sigma har också modeller som motsvarar dessa.

alternativet e en ruggit manuell blixt o du kör manuellt läge på kameran

Med rysshacket på 300D får man blixtkompensering... Köper man en blixt + någon kabel då för att man ska kunna hålla den ifrån sidan eller hur fungerar det?

Canon ttlkabel 2 ska du ha för automatik. Kostar 750kr på cyberphoto.se
funkar utmärkt med sigma-blixtar åsååå.

hailstorm skrev:
Canon ttlkabel 2 ska du ha för automatik. Kostar 750kr på cyberphoto.se
funkar utmärkt med sigma-blixtar åsååå.

Tack Micke det var vad jag behövde veta... hmm lika billigt som vanligt med tillbehör när man är student :) 750 spänn för en kabel ehh.
Det funkar inte med vanlig hörlurssladd? ;)

RickardForsberg skrev:
Tack Micke det var vad jag behövde veta... hmm lika billigt som vanligt med tillbehör när man är student :) 750 spänn för en kabel ehh.
Det funkar inte med vanlig hörlurssladd? ;)

:) Nja... tror inte det :) Tycker också det är så himla dyrt... speciellt när alla nikonister får trådlöst gratis!!!
peace out.

ANNONS
Götaplatsens Foto