Annons

Behöver billig digital att använda som "polaroid" i studion?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zamn

Aktiv medlem
Vill gärna köpa en 10d så småningom, men saknar pengarna just nu. Fotar mycket i studio just nu och känner att jag behöver en billig digital kamera som jag kan använda som "polaroid" för att se hur ljuset blir snabbt och bra.

Dvs billigast möjligt som klarar att ansluta blixt till och har ett lcd-fönster och ha motsvarande 50-85mm i 35mm formatet.

Hur billigt kan jag komma undan och vilken modell skulle ni rekommendera. Jag ska inte behålla korten jag tar alltså, så inga större krav på kvalitet, absolut inte mer än 2 megapixlar antar jag.

Olympus

De har flera begagnade ute på marknaden.
Bra kamera som har blixtsync i de flesta fall
ex 3040-modellerna.

Sköt om dig ///

NIKLAS, nu i sepia

Som sagt Olympus.

Eftersom du bara ska använda den som "polaroid" så skulle jag hellre pga priset vilja rekomendera 2000. 2020, & 2040 som grejar allt som 3000-serien gör men har 1MP mindre.

Blixtsynkuttag, 35-105 zoom, hyfsad skärm. Det är väl vad du behöver, du bör hitta nån av dessa för 2-3 tusen kronor.

Larsa

kanske dum fråga, men varför inte köpa en polaroidkamera?

Visst, I normala fall så har man inte en extra polaroidkamera, utan ett polaroidbakstycke, men om du bara vill se hur ljuset blir så kanske en vanlig polaroid duger?

Jag tycker att det är en kostnadsfråga. Ok, Polaroidkameran kanske inte är dyr men kostnaden för filmen blir hög. En gammal digikamera med ett litet minneskort betalar igen sig snabbt.

Sen får nån annan bedöma vilket som är bättre för att se exponering, digital eller polaroid?

Larsa

Jo för det var just bedömningen som jag funderade över...

Hur lätt är det att se exponeringen på en gammal sketen digi-display? Dom brukar inte vara speciellt stora. Ett polaroid är ju betydligt större.

En digitalkamera oavsett hur "dålig" den är kan ju föra över bilderna till en PC och där är det ju lätt att kolla histogram o annat.
Problemet är väl närmast att du aldrig vet vilken exponeringstid o bländare kameran valde, inte heller ISO inställningen visas.

För att använda digitalkameran som kontrollverktyg så behöver du nog investera i en med manuella möjligheter.

visst kan den föra över bilderna till en pc...men hur smidigt blir det på en skala? Jämnfört med en riktig polaroid?

Walle skrev:
visst kan den föra över bilderna till en pc...men hur smidigt blir det på en skala? Jämnfört med en riktig polaroid?

Det tar ju betydligt kortare tid att föra över bilden från en digitalkamera till en dator än att vänta på att en polaroidbild ska framkallas.
Annars kan man ju alltid ansluta kameran till en liten TV (eller stor) via AV utgången och få upp bilden på skärmen omedelbart efter man tagit bilden. Har själv använt den metoden och det funkar helt ok.

gundj skrev:
En digitalkamera oavsett hur "dålig" den är kan ju föra över bilderna till en PC och där är det ju lätt att kolla histogram o annat.
Problemet är väl närmast att du aldrig vet vilken exponeringstid o bländare kameran valde, inte heller ISO inställningen visas.

För att använda digitalkameran som kontrollverktyg så behöver du nog investera i en med manuella möjligheter.

ovan nämnda olympus 3040 och 2040 har manuella möjligheter. En polaroidkamera med manuella inställningsmöjligheter kostar ju ganska mycket pengar den med.

Jag skulle lätt satsa på en billig digitalkamera. Polaroiden har spelat ut sin roll. Den är både dyrare i drift och lånsam att arbeta med.

Tack för alla synpunkter, ska kolla upp olympus.
Motsvarar iso 100 digitalt iso 100 på film, och är alla digitalkameror på "samma iso 100" om ni förstår vad jag menar...

Noir skrev:
Tack för alla synpunkter, ska kolla upp olympus.
Motsvarar iso 100 digitalt iso 100 på film, och är alla digitalkameror på "samma iso 100" om ni förstår vad jag menar...

ISO 100 = ISO 100
Bländare 8 = bländare 8
1/125 sek = 1/125 sek.

Hur ska du annars kunna föra över exponeringsvärden mellan lösa ljusmätare t ex.
därimot så är det säkert så att vissa sensorer är lite "off" i kalibreringen precis som olika filmer avviker lite från angivet ISO-värde.

Jag använder min Canon G2:a i studion ibland, men värdena stämmer sällan. Måste ända använda mitt polaroid bakstycke om jag vill vara säker.

Får jag 250 dels sekund bländare 8 med en ISO 100 film så måste jag upp till bländare 8, 1000 dels sekund och ibland iso 50 för att jag ska få samma resultat. Plus att den verkar vara mycket känsligare för ljussättningen än min hasselbladare eller EOS 3:a (bla ströljus är den väldigt känslig mot).

Vet inte vad detta kan bero på?

Snapphaneledaren skrev:
Jag använder min Canon G2:a i studion ibland, men värdena stämmer sällan. Måste ända använda mitt polaroid bakstycke om jag vill vara säker.

Får jag 250 dels sekund bländare 8 med en ISO 100 film så måste jag upp till bländare 8, 1000 dels sekund och ibland iso 50 för att jag ska få samma resultat. Plus att den verkar vara mycket känsligare för ljussättningen än min hasselbladare eller EOS 3:a (bla ströljus är den väldigt känslig mot).

Vet inte vad detta kan bero på?

Jag har också problem med digitalkamera i studion, främst för att jag har för liten studio i förhållande till mina blixtar, det är helt enkelt svårt att ligga på bländare 8.

Känsligheten för ströljus kan ju bero på den relativt stora frontlinden och avsaknaden av motljusskydd?

Jag skulle nog inte vilja använda annat än exponeringsmätare för att bedöma exponeringen i studio.
Däremot är det ju superduper att använda digitalkameran för att bedöma ljussättningen, det är ju det som är svårt utan polaroid eller liknande.

Sådant som blänk, skuggor, kontrastförhållande med mera.

Japp, det är främst ljussättningen den ska användas till.

Hittade en del billiga olympus 2000 och 2040 på ebay i usa. Dom låg på runt 2000-3000 inkl frakt från usa till australien. ebay i australien hade ingen alls, bara canon och nikon digitala i samma klass.

Ska nog slå till på en olympus 2000. Den verkar ha allt jag vill ha till ett bra pris.

gundj skrev:

Som någon skrev så har de nämnda Olympuskamerorna manuella möjligheter, dessutom så kan du med rätt program på PC läsa ut alla data ang. bländare, tid iso, mm.

Någon undrade om 100 Asa verkligen var 100 Asa, efter att ha läst många tester så kan jag bara säga att det är lite si & så med det på de flesta digitalkamerorna i denna klass. Du kan dock kalibrera kameran med ljusmätare & sedan alltid köra med den exponeringskompensation som behövs.

Fördelen med dom dessa Olympuskameror är just det att du kan skräddarsy alla inställningar & se till att den kommer ihåg dem när du slår av kameran, det kanske inte är världens smidigaste kamera att arbeta manuellt med men i studio bör det fungera bra.

Min lokale fotohandlare använder en 2020 som passfotokamera, han hade en E-10 tidigare men fann 2020:an smidigare & batterisnålare för ändamålet.

Larsa

ANNONS
Götaplatsens Foto