Annons

Behöver hjälp ang lagar med foton och typsnitt

Produkter
(logga in för att koppla)

Hexx

Aktiv medlem
Hej alla glada fotogalningar! Jag är som ett frågetecken i huvudet just nu och tänkte att någon här inne kanske kunde hjälpa mig med vilka lagar som gäller angående fotografier och typsnitt.

Om vi utgår från att det alltid är jag som tar fotot med min egen kamera och att fotot ska användas på en produkt (cd, bok, reklam eller dylikt).

1. Vad får jag fotografera utan tillstånd?
2. När behöver jag tillstånd?
3. Behövs det skriftligt eller muntligt tillstånd?

Skulle vara jätte glad om någon hade en sida att hänvisa mig till eller kunde svara på dessa frågor och gärna informera mig om liknande regler i liknande fall.....

Min sista fråga gäller typsnitt. Vilka typsnitt får man använda på en produkt i tryck och får man modifiera typsnitt själv? Vilka regler gäller tex på Times New Roman eller ett typ snitt jag laddat hem från nätet ?

Tack på förhand!
 
Bra källa till kunskap i ämnet är boken Bildhantering (tredje omarbetade upplagan, Stockholm 1995, ISBN 91-630-3174-4). Slut på förlag men lätt att få fram på de flesta bibliotek.
 
1. Vad/Vem du vill, som inte är skyddsobjekt, eller i lokaler/platser med fotoförbud.

2. När du skall fotografera på någon av ovanstående platser

3. Tycker det beror på situationen, men oftast räcker muntligt

Har aldrig hört något kring det där med
typsnitt, och skulle bli mycket förvånad om det fanns några förbud mot att använda typsnitt, laddade från nätet eller installerade av ordbehandlingsprogram. Hela iden med typsnitt är ju att de skall tryckas, om det är i ett eller hundra ex, borde inte ha någon betydelse.

Tipsar också om denn artikel här på FS
http://www.fotosidan.se/doc.htm/1746/

// Anders
 
När det gäller typsnitt så får man använda dom om man köpt dom. Typsnitt som följer med program får man använda. Gratistypsnitt man hittar på nätet är ofta OK så länge man inte använder dom i kommersiella produktioner. Reglerna är dock olika för olika typsnitt.
 
Du menar alltså att om jag tex köper Office paketet, Photoshop eller liknande så får jag använda dessa typsnitt som ingår även på kommersiela produkter som trycks, tex böcker, skivor osv ?

Hur gör man om man har ett typsnitt som man inte kan lokalisera personen / företaget som gjort typsnittet. Får man använda det då eller är det oklokt att göra ?
 
aceeo skrev:
1. Vad/Vem du vill, som inte är skyddsobjekt, eller i lokaler/platser med fotoförbud.

2. När du skall fotografera på någon av ovanstående platser

3. Tycker det beror på situationen, men oftast räcker muntligt

Har aldrig hört något kring det där med
typsnitt, och skulle bli mycket förvånad om det fanns några förbud mot att använda typsnitt, laddade från nätet eller installerade av ordbehandlingsprogram. Hela iden med typsnitt är ju att de skall tryckas, om det är i ett eller hundra ex, borde inte ha någon betydelse.

Tipsar också om denn artikel här på FS
http://www.fotosidan.se/doc.htm/1746/

// Anders

Tror inte det är helt rätt, Anders. Eftersom Tomas skriver att han ska använda det för reklam, cd osv krävs det nog tillstånd. Inte för själva fotograferingen men för publiceringen, det är viktigt att skilja på det (jag kanske missuppfattat ditt svar...) När det gäller avtal, tja, har man det skriftligt känns det ju tryggt. Ett muntligt avtal kan ju vara ok, men blir det sedan en tvist kan det bli svårt att bevisa vem som har rätt.
 
Det verkar som mitt ärende inte har något klasklart svar så jag får helt enkelt försöka komma över boken Bildhantering och se om den kan hjälpa mig.

Vet någon dock om lagen skiljer sig mellan att använda en bild för REKLAM vs CD, BOKOMSLAG eller annan produkt?
 
Mitt förslag är att du vänder dig till någon av de organisationer som Mikael Pertmann länkar till i sin artikel.

Min tolkning av lagen är att jag håller med aceeo när det gäller att ta bilden, då finns det inte många begränsningar.

När det gäller publiceringen är det inte fotografens ansvar att inhämta eventuella tillstånd, det är utgivarens (reklambyrå eller motsvarande). Det gäller framförallt när det är människor med på bilden, men kan vara aktuellt även i andra fall.
T. ex. tror jag inte att Mc Donalds skulle uppskatta att deras logga finns på ett CD-omslag från MAX eller "FAT MAN´s greatest hits 8". Därför bör man se efter om det finns reklamskyltar mm på en byggnad innan man publicerar en bild av denna.

Skrivet eller inte? Tja, om du säljer en bild, avsett för bokomslag, till ett förlag är ju mycket vunnit om du kan visa upp ett papper som visar att det är ok.

Nåväl, detta är min tolkning. Men som sagt, i dina kläder hade jag nog kollat med någon organisation som har juridisk koll.

Lycka till.
/Arne

edit: Min uppfattning är att bokomslag, CD mm omfattas av samma regler som reklam. Klart att du måste ha tillstånd av Lena PH för att använda en bild av henne på ett CD-omslag för ett lokalt punkband.
 
Senast ändrad:
Hexx skrev:
Vet någon dock om lagen skiljer sig mellan att använda en bild för REKLAM vs CD, BOKOMSLAG eller annan produkt?
Yupp. För cd-omslag och bokomslag behöver du inte tillstånd av personer på bilden.
För reklam däremot behövs det, om du till exempel annonserar om boken och omslaget är med i annonsen krävs plötsligt tillstånd.

Bokomslag är INTE reklam, det är en del av själva produkten.
 
Jag vet att jag är dum som bara ifrågasätter dig, Mikael. Men mitt exempel om Lena PH, menar du att det skulle vara ok?
 
Arne S skrev:
Jag vet att jag är dum som bara ifrågasätter dig, Mikael. Men mitt exempel om Lena PH, menar du att det skulle vara ok?
I princip ja. Men det är möjligt att det i rätten tolkas annorlunda.
Kanske hävdar Ph att hon kränkts av användandet.

Jag är ju inte jurist med stor erfarenhet av sådana här frågor.

Med kniven mot strupen säger jag att det är OK att använda en bild av Lena på omslaget, så länge det inte används för reklam för skivan.

Men jag vill inte säga hur det ”är” i enskilda fall.

Ifrågasätta skall du göra. Jag har ofta fel.


Tänk dessutom på att om du frågar två jurister får du ofta två olika svar...
 
Ok, bra att ha detta i tanken om man skulle hamna i den situationen. Lite offtopic kanske, men som jag ser det blir det ju en retorisk fråga. Att ha en bild på en bok, CD mm och sedan inte kunna använda den i sin marknadsföring känns ju sådär...


Tack för svaret.

Arne
 
Hehe, vilken soppa det här verkar vara. Jag får känslan av att folk alltid kan säga att dom blivit kränkta eller utsatta vad man än använder för bilder så frågan är ju vad lagen säger... Och lagen verkar ju inte vara glasklar utan ha massa undantag hela tiden.

Hur gör tex en reklambyrå om dom behöver använda en gammal kryka på ett reklamblad? Jag menar till många ändamål kan man ju alltid fixa modeller osv men det är rätt svårt att bygga en kyrka för att ta ett kort.

Likaså tror jag kyrkan inklusive personalen blir glad om det hamnar på en Jehova plansh och inte säger nåt om det men om det hamnat på omslaget till Sataniska Bibeln skulle det väl bli liv, hur ska lagen tolkas då?

Jag har iaf varit och lånat boken bildhantering idag och det ska bli intressant, hoppas den kan ge mig lite mer detaljer om det här men dock känner jag mig fortfarande som ett frågetecken när det gäller teckensnitt!

Ps. Tack för alla inlägg!
 
Hexx skrev:
Hur gör tex en reklambyrå om dom behöver använda en gammal kryka på ett reklamblad? Jag menar till många ändamål kan man ju alltid fixa modeller osv men det är rätt svårt att bygga en kyrka för att ta ett kort.
De gör ingenting. Byggnader får avbildas fritt.
Nästan, man får inte avbilda dem tredimensionellt.
I form av en modell eller ny byggnad.
 
Det visste jag inte! Inkluderar det alla byggnader i alla syften sålänge det inte är foto förbjudet sklytar uppsatta?
 
ANNONS