Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver hjälp att välja objektiv....

Produkter
(logga in för att koppla)

PITCH

Aktiv medlem
Jag går i tankarna att köpa mig ytterligare ett objektiv. Jag vill gärna ha ett objektiv som först och främst är bra till poträtt men även ska fungera till en massa annat givetvis.
..
Har spanat lite både på "Canon EF 50mm f/1,4 USM" och "Canon EF 85mm f/1.8 USM" men är endå inte riktigt säker.... Känns som om jag lika gärna kan ta ett sigma objektiv fast än att man gärna vill ha ett canon. hmmm som sagt vet inte riktigt vad jag ska välja...

Sigma har ju "Sigma 18-50mm F2.8 EX DC för Canon"

Jag vet iallafall att det ska vara ljusstarkt.
Jag har redan kit-objektivet "Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II" och ett tele på 70-200

Hur ska jag göra och hur hade ni gjort...

Jadu... ;-)

I ditt ställe hade det ju inte varit så dumt att ersätta kitoptiken med något bättre. Sigman funkar ju bra för porträtt, beroende på hur nära du vill gå. Vill du ta huvudbilder så får du gå rätt nära modellen på 50mm, vilket kanske kan kännas "obekvämt" för modellen. Räkna med ett avstånd på ca 70-80cm om du vill ha med hela huvudet i stående format och ännu närmare om du vill ta delbilder, sas.

Är du nöjd med kitobjektivet så är det ju kanske smartare att köpa ett eller två fasta objektiv istället. Du skulle ju test kunna skaffa ett Tamron 90mm macro för macro och huvudporträtt och ett annat objektiv runt 50-60mm för halvkroppsporträtt. EF 50/1.8 är ju billig, men har inte så bra bokeh.

Jag vet inte om det blev något vettigt av detdär. Har precis vaknat. :)

Jag tänkte kontra med ett kanske lite oortodoxt råd: Köp ett fast objektiv med hög ljusstyrka, gärna så hög som du har råd med, och lär dig sedan använda det fullt ut.

Jag köpte mitt 85/1,8 på impuls på en annons här på Fotosidan, och trots att det är extremt begränsande så sitter det på kameran över 90% av tiden. Och varför gör det det då? Jo, för att det levererar knivskarpa bilder med ett underbart kort skärpedjup och en härlig färgåtergivning som mina andra billiga objektiv inte kommer i närheten av. Och eftersom det är en fast brännvidd så får man lära sig att 'jobba med fötterna' eller att hitta på nya spännande sätt att komponera bilderna.

Så trots alla begränsningar (eller kanske tack vare) så känner jag att mitt 85/1,8 har hjälpt mig mer att bli en bättre fotograf än någon annan del av min utrustning gjort innan.

Mattias.... Jag är väldigt sugen på det där 85 mm 1.8 som du har... kanske hade det kunnat vara en fortsättning på kit objektivet.. samtidgt så är jag ju också sugen på ett macro objektiv, fast det blir nog en senare fråga.

Följer det med ett motljusskydd till 85 mm´rs eller får man köpa det som extra tillbehör ?

PITCH skrev:
Jag går i tankarna att köpa mig ytterligare ett objektiv. Jag vill gärna ha ett objektiv som först och främst är bra till poträtt men även ska fungera till en massa annat givetvis.
..
Har spanat lite både på "Canon EF 50mm f/1,4 USM" och "Canon EF 85mm f/1.8 USM" men är endå inte riktigt säker.... Känns som om jag lika gärna kan ta ett sigma objektiv fast än att man gärna vill ha ett canon. hmmm som sagt vet inte riktigt vad jag ska välja...

Sigma har ju "Sigma 18-50mm F2.8 EX DC för Canon"

Jag vet iallafall att det ska vara ljusstarkt.
Jag har redan kit-objektivet "Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II" och ett tele på 70-200

Hur ska jag göra och hur hade ni gjort...

Till vilket hus? Fullformat?

Jag hade tvekløst først køpt 50 f/1,8 eller f/1,4 om det var generella bilder/motiv jag fotade.

Om jag huvudsakligen fotade portrætt så hade jag tvekløst valt 85 f/1,8.

Mvh Niclas,

ps, jag tænker *fullformat till ca 1,3ggr* nær jag tænker brænnvidd..

PITCH skrev:
mitt hus: 350d
trodde det framgick av kameraväskan ...

Ahaa, går alla in dær per automatik? Kanske bara jag som ær lat av mig då;)

Ja, 85mm hade nog varit mycket flitigt anvænd om jag hade ægt en..

Det måste (enligt mig) utgå ifrån ett primært behov, valet av linser.

Mvh Niclas,

PITCH skrev:
Mattias.... Jag är väldigt sugen på det där 85 mm 1.8 som du har... kanske hade det kunnat vara en fortsättning på kit objektivet.. samtidgt så är jag ju också sugen på ett macro objektiv, fast det blir nog en senare fråga.

Hej Peter, skall försöka förvilla dig lite till;)

Jag har ägt 85/1.8 tidigare, det är en kanonglugg.

Men när jag hade köpt mitt EF 100/2.8 macro upptäckte jag att det var lika skarpt som 85/1.8. Nackdelen är att du inte har f/1.8=du kan inte få lika kort skärpedjup. Fördelen är att du har ett kanonbra macroobjektiv och porträttobjektiv i samma glugg. Sen kan man ju alltid fundera över om det är för långt till porträtt. Jag tycker det funkar bra, men visst kan det bli väl långt ibland. Här får man själv ta ett beslut om vilka egenskaper som är viktiga.

Arne...

Nu tycker jag att du inte är så värst snäll... ;)

Men nåja jag får kanske ta det.. ställer jag en sådan fråga så får jag klart räkna med svaren också ;)

Jag funderar... vet fortfarande inte.... vill ju ha en ljusstark glugg.. i framtiden och om behov finns så blir det en macro glugg också... fast det behovet finns inte just nu....

PITCH skrev:
Arne...

Nu tycker jag att du inte är så värst snäll... ;)

Men nåja jag får kanske ta det.. ställer jag en sådan fråga så får jag klart räkna med svaren också ;)

Jag funderar... vet fortfarande inte.... vill ju ha en ljusstark glugg.. i framtiden och om behov finns så blir det en macro glugg också... fast det behovet finns inte just nu....

Det kan vara all idé att fundera vidare och skaffa macro senare. Kanske vill du ha macro med längre/kortare brännvidd och då har du ju inte låst dig. Skynda långsamt är ju ingen dum idé..

Nu vá jag liiite snäll...:)

Har haft både 50/1.4 och 85/1.8. Härliga gluggar rent allmänt. Skarpa, ljusstarka och nätta i dimension/vikt. Jag tycker dock att 50'an är för kort och 85'an för lång för porträtt på en 1.6x kamera. 85'an har också en irriterande lång närgräns som ytterligare nackdel.
Bägge har orginalmotljusskydd utan bajonett (snäppfäste) vilket även det är lite synd, bajonettmotljusskydden sitter mycket bättre.
Mellanring (EF-25) på dessa objektiv ger väldigt kort närgräns men också kort fokuseringsintervall.
Nu skippar jag bägge och skaffar en 24-70/2.8L och hoppas jag blir mer nöjd med den. En interimslösning tills man kan köpa 24-105/4L IS och då får det nog även bli en 50/1.4 igen som komplement.

Har du kollat på EF-S 60/2,8 USM Macro ?
Den brännvidden gissar jag blir perfekt för porträtt (för mej). Nackdelen är ju ljusstyrkan och EF-S fattning om man vill byta upp huset.

Mattias....
Kanon bilder som du hade där... När jag såg dem så blev jag inte mindre sugen på den där gluggen, snarare tvärtom.

Jag ska nog ner på stan och snacka med min lokala datorbutik.. han tog hem BG-E3 (extra greppet) till mig med endast en hundring i vinst.
Kanske han gör likadant om jag köper en glugg via han. Jag har redan förklarat för han att får jag inte foto grejjer billigare hos han så kan jag lika gärna köpa det någon annanstans.

Arne...
Ja jo.. tror nog att jag väntar med macro glugg... tror inte jag har det behovet just nu.. Behovet kanske kommer om några år när man vill kräla omkring i rabbatterna och ta bilder på blommor & små kryp.

Peter...
Jag är grymt sugen på 85´an. Den är ljusstark och bra.. Men sen gillar jag flexibiliteten med ett 24-70 fast det var vad jag förstod inte lika ljusstark.

Tanken är väl lite också att jag ska kunna stå inne i en kyrka på ett eventuellt bröllop och fota.. helst då utan blixt, vilket förstör den fina stämningen vid en vigsel... Men det förutsätter att man får uppdrag att plåta en vigsel såklart. Har man då 85´an som är ljusstark så är jag ju förberedd iallafall....

Som sagt jag är grymt sugen på 85´an.. fast jag skulle nog vilja prova den först... Finns en medlem här på FS (bor i samma håla som jag) och som jag tror har en sådan glugg... kanske ska fjäska för han isåfall och prova den.. :)

Hyggligt av er att ställa upp och vägleda mig i denna, för mig, väldigt svåra fråga.

Jag har fått en del för- och nackdelar vilket jag uppskattar!

Kameraväskan syns inte i forumet, så det är bättre att skriva vilken kamera (eller vilket format) man har direkt i tråden.

Själv har jag en gammal 10D (som fortarande är precis lika bra som den var när jag köpte den för över två år sen) som har ett 50/1.4 på som standard. Den gluggen tycker jag är underbar!!! Utsnitt som en 85'a på fullformat, skarpt som inget annat canonobjektiv, möjlighet till grymt kort skärpedjup (85/1.2 är ett av få objektiv som slår det), byggkvalitet som en pansarvagn, bajonettfäste till motljusskyddet (Japp, Peter Verkland har antingen fel, eller så finns det två olika motljusskydd till det objektivet), fokuserar snabbt och exakt. Helt enkelt ett canon-objektiv! ;)

Nu går jag visserligen och planerar att köpa mig en 85'a också, men då får det troligtvis bli 1.2'an, och det lär dröja innan jag har råd med den :)

Jag kollade igenom din profil och ser att du på din 'önskelista' har ett 35L. Eftersom jag förespråkar ljusstarka fasta objektiv så undrar jag om du har funderat på Sigmas 30/1,4? Ljusstarkt så det förslår, och skulle komplettera din nuvarande kameraväska ganska bra.

Mattias..
Jag uppdaterade min önskelista något...
30mm... njaee jag vill upp kring 50 - 100 ungefär.
Annars så var det ett bra förslag. Men det känns lite litet.. och det är bara en hundring som skiljer mellan det och canons 85mm 1,8

Jag skulle vilja veta hur det är bildmässigt mellan de två översta gluggarna och vad det är för skillnad mellan de två nedersta...

Canon EF 85/1,8 USM
Canon EF 50/1,4 USM
Canon EF 50/1,8 II

Vad är det för skillnad på dessa två ? Eller är det samma glugg ????

EF 85mm f/1.8 II
EF 85mm / 1,8 USM

Walle skrev:
Kameraväskan syns inte i forumet, så det är bättre att skriva vilken kamera (eller vilket format) man har direkt i tråden.

Själv har jag en gammal 10D (som fortarande är precis lika bra som den var när jag köpte den för över två år sen) som har ett 50/1.4 på som standard. Den gluggen tycker jag är underbar!!! Utsnitt som en 85'a på fullformat, skarpt som inget annat canonobjektiv, möjlighet till grymt kort skärpedjup (85/1.2 är ett av få objektiv som slår det), byggkvalitet som en pansarvagn, bajonettfäste till motljusskyddet (Japp, Peter Verkland har antingen fel, eller så finns det två olika motljusskydd till det objektivet), fokuserar snabbt och exakt. Helt enkelt ett canon-objektiv! ;)

Nu går jag visserligen och planerar att köpa mig en 85'a också, men då får det troligtvis bli 1.2'an, och det lär dröja innan jag har råd med den :)

Jag kollade nu på en produktbild och uppenbart måste mitt minne ha svikit mej vad gäller ickebajonett och 50/1.4, bra, tack Christoffer!

ANNONS
Götaplatsens Foto