Annons

Behöver hjälp att välja objektiv....

Produkter
(logga in för att koppla)
PITCH skrev:

Jag skulle vilja veta hur det är bildmässigt mellan de två översta gluggarna och vad det är för skillnad mellan de två nedersta...

Canon EF 85/1,8 USM
Canon EF 50/1,4 USM
Canon EF 50/1,8 II

Vad är det för skillnad på dessa två ? Eller är det samma glugg ????

EF 85mm f/1.8 II
EF 85mm / 1,8 USM

85/1.8 har jag ägt, 50/1.4 har jag bara testat tillfälligt. Min uppfattning är att båda bildmässigt ger enormt hög kvalité, du kommer inte att bli missnöjd med någon av dem. Enligt min uppfattning kan man inte se skillnad på resultatet, möjligen mäta upp det. Däremot kan du få kortare skärpedjup med 50/1.4 eftersom den är ljusstarkare.

Och då är vi inne på skillnader mellan 50/1.4 och 50/1.8. 50/1.4 är ju ljusstarkare. Dessutom är den gedignare, har metallbajonett, större fokuseringsring, USM, är skarpare...kort sagt ett klart bättre objektiv. Men också dyrare.

Jag har ägt även 50/1.8, och min uppfattning är att den är bra men långt ifrån samma klass som 50/1.4 eller 85/1.8.

Din andra fråga: Det finns bara en modell av EF 85/1.8 vad jag vet, så det är samma glugg.

Kanske inte alla håller med, men detta är i alla fall min uppfattning.

85mm 1.8.... där följer inte med något motljusskydd.... tycker ni, om jag väljer denna glugg, att jag då ska köpa med ett skydd ??

PITCH skrev:
85mm 1.8.... där följer inte med något motljusskydd.... tycker ni, om jag väljer denna glugg, att jag då ska köpa med ett skydd ??

Givetvis! Inte bara för motljusets skull, utan även för att motljusskyddet skyddar frontlinsen mot skador om du t.ex. stöter emot nånting.

ANNONS
Götaplatsens Foto