Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver hjälp, begagnat köp, 50mm 1,8

Produkter
(logga in för att koppla)

j0akim

Aktiv medlem
Hallå!
Idag fick jag äntligen lite nya objektiv.
Jag har köpt 2 nya objektiv och ett begagnat 50mm 1,8. Nu har jag lite frågor som jag behöver er hjälp med.

För det första var objektivet fullt med damm emellan glasen, så redan där har säljaren inte hållt vad han lovat, objektivet skulle vara i "Skicket är mycket bra, jag har knappt använt det".

När jag använder det så blir i stort sett varje utomhusbild överexponerad, så jag har kört lite tester.

På bländare 4 och 1/250 så fotar mitt 70-200 perfekt, exponeringen blir riktigt bra och skarp.

När jag sedan gör exakt samma test med 50mm på bländare 4 och slutartid 1/250 så överexponerar den hela bilden.

Varför blir det såhär? Är linsen defekt?

Testbilder finns här:
Test1:
http://www.jlindberg.net/test50.jpg

Test2:
http://www.jlindberg.net/test501.jpg

Senast ändrad:
Om du använder samma bländare och slutartid borde exponeringarna bli exakt lika. Kanske bländar inte objektivet ner till 4 när du exponerar? Titta mot objektivet när du gör en exponering för att se om objektivet bländar ner. Och så får du ju ett självporträtt på köpet:)

Olle

PS Fast bildexemplen var kanske inte så bra. Ett är taget i solsken och det andra i skugga. Det kanske förklarar skillnaden. DS

PPS Kom på en sak till. Använd en lång slutartid när du tittar in i objektivet, så är lättare att se om det blänar ner: Men självporträttet blir extra överexponerat.

Senast ändrad:
Anledningen att jag tog i 2 olika "lägen" är för att visa att det blir fel i båda lägena.. Jag har testat lite olika situationer.. Linsen verkar helt körd.. Kan inte acceptera köpet när den beter sig såhär.

Jag har testat min väns 50mm och den funkar helt perfekt.

Denna verkar skicka fel information till kameran... Sen är den full med damm. Hur mycket jag än vill ha en 50mm så kan jag inte behålla denna :(

Det låter ju inte så bra...

Överexponeringen skulle kunna tyda på att bländarlamellerna är tröga. Vet inte om det går att se på ditt 50 mm, men testa att titta in i objektivet framifrån samtidigt som du ställer in en liten bländare (högt f-tal) och bländar ner manuellt genom att trycka på nedbländningsknappen som borde sitta någonstans på kameran runt objektivfattningen. Om lamellerna inte blixtsnabbt intar sin rätta nedbländade position, så är något galet. Ibland kan man i så fall se att lamellerna ser blöta ut av något smörjmedel som krupit ut.

Du kan också testa anpassa slutartiden så att den stämmer med bländare 1.8 och se om inte kameran exponerar rätt då. Vilket i så fall ytterligare stärker min teori.

Tack Thomas!
Jag har testat nu och bländaren sitter fast i 1,8 läget när jag kör bländare 22 och 2sek slutartid... Så den är trasig...
Riktigt tråkigt när en säljare säger att den är i riktigt bra skick...

Jag köpte den här på fotosidan.
Jag vet inte om rengöring hade gjort någon skillnad, jag vill oavsett inte behålla den så den är tillbakaskickad nu.

Jordi> varför skulle du hellre köpa en 1,4 till 5d?

j0akim skrev:
Tack Thomas!
Jag har testat nu och bländaren sitter fast i 1,8 läget när jag kör bländare 22 och 2sek slutartid... Så den är trasig...
Riktigt tråkigt när en säljare säger att den är i riktigt bra skick...

Tyvärr så kan ibland "snålheten" bedra visheten
när det gäller inköp av objektiv.
Detta gäller alla privatannonser.
Du som köpare har allt ansvar för det du betalar för, om du inte kan/vill kontrollera det du köper osett.
Du har alltså en undersökningsskyldighet av det du köper innan betalning när du handlar av fysiska personer på nätet.

Varför köpte du inte ett nytt 50mm f:1,8 ?
det handlar om småpengar i grund och botten.
/Thomas..

Thomas, läs vad du citerade. I detta fall handlar det om ett objektiv som skulle vara i toppskick, som det visade sig vara allt annat än toppskick.

j0akim skrev:
Thomas, läs vad du citerade. I detta fall handlar det om ett objektiv som skulle vara i toppskick, som det visade sig vara allt annat än toppskick.

Snälla Joakim, vad som säljaren skriver gäller bara för hans uppfattning.
Ex: toppskick för mej, kanske inte betyder toppskick för dej.
Mao: toppskick är inget kvalitetsbegrepp.

Ännu en gång, köp nytt, en juridisk person har ett annat ansvar för det han säljer än en fysisk person som du och jag.

Detta gäller självfallet inte om du har möjlighet att kontollera det du köper före betalning....
/Thomas..

j0akim skrev:
Jag köpte den här på fotosidan.
Jag vet inte om rengöring hade gjort någon skillnad, jag vill oavsett inte behålla den så den är tillbakaskickad nu.

Jordi> varför skulle du hellre köpa en 1,4 till 5d?

Den optik jag använder mest kostar mer än mitt hus.
För kostnaden av ditt hus får man ca. 25st
50 1.8. "What you pay is often what you get".
Hade jag haft en 5d hade det förmodligen
suttit ett 50 1.2L USM på den.
De passar liksom bättre ihop.

Jo jag håller med, 1,2L är grym, men kostar ju mer än den smakar enligt mig. Du får gärna hjälpa mig med ett bidrag så investerar jag gärna ;)

Det lutar åt att det blir en 1,4, MEN vi får se vad som händer.

ANNONS
Götaplatsens Foto