Annons

Behöver hjälp med min blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Jejfe

Ny medlem
Hej,

Jag har en metz 48 af-1 till nikon. Det är så att när jag har den på ttl och ändrar "ev" positivt så minskar avståndet som står på blixten och när jag ändrar "ev" negativt så ökar den. Borde det inte vara tvärtom?
Hur löser jag detta?
 
Hej,

Jag har en metz 48 af-1 till nikon. Det är så att när jag har den på ttl och ändrar "ev" positivt så minskar avståndet som står på blixten och när jag ändrar "ev" negativt så ökar den. Borde det inte vara tvärtom?
Hur löser jag detta?

Det beror på att blixtens fulla urladdningsstyrka inte ändras. Det som sker är att du anger önskad exponering på objektet, och om du då vill överexponera måste blixten vara närmare objektet, och motsatt om du vill underexponera.

//Patrik
 
ANNONS
Götaplatsens Foto