Annons

Behöver hjälp med val av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
I sammanfattningen skriver dpreview, som du hanvisar till:
Of course a key determinant of the overall performance of a fast telezoom lies in the focusing system, and here the Sigma does not disappoint. The near-silent hypersonic motor delivers fast, accurate and consistent autofocus, including when shooting in low light or tracking moving subjects, and feels no less speedy or responsive than the Canon or Nikon systems.

Det de anmärker på när det gäller Sigma är att fokus inte är konstant utan varier med bländare. Så vid f2,8 kan du ha framfokus som sedan försvinner med ökande bländartal för att så småning om bli bakfokus. Detta gäller framför allt vid fokus på korta avstånd ocgh franför allt i "makro"-läget.

Vid en jämförelse med Tamron säger de att frågan är om man vill ha snabbt autofokus så är det Sigma HSM som gäller men attTamrons optik är bättre men då får man långsam autofokus med mikromotor. dpreview tycker dessutom att båda är bra alternativ till både Canon/Nikon.
Ett av plussen de framhäver för Sigma är:
"Fast and positive autofocus "

Stämmer bra. Tamronet e otroligt skarpt för de priset. Dock har båda mycket osäker autofokus tyvärr.

Tack för all input! Kan berätta att det blev ett 24-105mm. Visst saknar jag lite ljus styrka men jag köpte till canons 430 blix så jag hoppas det ska gå bra.

Lär också kanske behöva inskaffa ett roligt vidvinkel objektiv lite senare men nu ska jag först leka lite med detta.

Kan ju passa på att fråga nu också vad ni tycker om för vidvinnkel?

Du gjorde bästa valet utifrån mina erfarenheter. Jag tycker 24-105L ger bästa omfånget, även på en cropkamera. Det man saknar i vidvinkel behöver i vart fall jag oftast inomhus, och då har jag gott med tid att byta optik och ofta extra glugg tillgänglig. Däremot när jag är utomhus så värderar jag det längre omfånget mer. Sen är ju den här gluggen fantastisk på en fullformatare om du någon gång köper en sådan.

Halloj.
Första inlägget här för min del, men jag är i samma sits som Strand80.

Jag är nybörjare på detta med foto, och har en eos450 med kit objektivet 18-55 med is och som komplement till detta gick jag och köpte Sigma 70-300 (och var nog mitt första och största misstag hittils, är inte alls nöjd med det).
Vad jag undrar är om någon av er har möjlighet att visa mej med lite bilder vad ni menar med dom olika objektiven som ni skriver om.

Är det någon som skulle orka detta vore jag ytterst tacksam. :)

// Fredde

Canon EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM tycker jag är utmärkt.

Håller med om att ett vidvinkelzoom passar utmärkt som komplement till 24-105L. Kan du tänka dig alternativ till Canonförslaget så är Sigma 10-20 billigare och minst lika bra. Dom två är trevliga ha med sig i väskan, det behövs inte så mycket mer :)

Sigma 12-24

Sigma 12-24.
Då har du täckning den dagen du skaffar en FF eller 1.3x sensor. I och med att du köpte 24-105 så kan det vara dumt och låsa sig på EFS (APS-C) formatet nu.
Sigma 12-24 är den enda Ultravidvinkeln som finns till större sensorer.

12-24 FF = 7,5-15 på APS-C (för att jämföra) så det blir riktigt bra vidvinkel den dagen då uppdaterar dig om detta är den långsiktiga planen.
12-24 är ju en finfin vidvinkel även på APS-C så den kommer ju fungera bra där med. Inte som 10-22 men fjäkligt mycket bättre än 18-55 som du har/hade.

Här har du 12-24 med 350D.
http://www.pixel-peeper.com/adv/?le...&iso_max=none&exp_min=none&exp_max=none&res=3

En annan 1.6 Crop, 400D
http://www.pixel-peeper.com/adv/?le...&iso_max=none&exp_min=none&exp_max=none&res=3

MVH
Daniel

Sigma 12-24.
...
12-24 FF = 7,5-15 på APS-C (för att jämföra) så det blir riktigt bra vidvinkel den dagen då uppdaterar dig om detta är den långsiktiga planen.

Iofs bra idé ifall FF blir aktuell.

Men 12-24 motsvarar ca 19-38 på APS-C.

En 10-20 blir alltså 16-32.

Han menade att om du sätter en 12-24 på fullformat får du ner till väldigt korta brännvidder på en APS-C för att få med lika mycket.

Jag har en 450D som jag nu vill köpa något objektiv till. Har tänkt mig att handla för runt 15k plus minus.
Har tittat lite på 24-105 som jag kanke är mest sugen på nu.
Men någon har kanske någon annan rekomendation om att kanske köpa 2 objektiv istället.

Jag fotograferar alla möjlig typer bilder. Det är mer vilket humör man är på som avgör.

Dela med er om era ider om vad som ni tycker kan vara ett bra kit runt 15k

tack!

Jag satsade efter mycket vånda på Canon 24-105L. Ett val jag inte ångrat det minsta. Har det permanent på min 400D. Ett kanonobjektiv för porträttfoto. Kompletter med en vidvinkelzoom så klarar du det mesta.

ANNONS
Götaplatsens Foto