Annons

Behöver lite råd :)

Produkter
(logga in för att koppla)

EvelinaLindahl

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Antar att jag är tjatig när jag ber om råd av er...
Har läst runder på alla möjlig sidor om tips och trix:)
Men nu kände jag att tiden var inne för att få lite mer konkreta tips utifrån mina "krav"

Jag ska som sagt köpa en systemkamera för första gången, det är ett stort steg och mycket pengar,(iallafall mycket pengar)

Jag vill ha en kamera som håller god kvalié (men som inte är allt för dyr) då jag kommer att fotografera under dansföreställningar, och danslektioner där det kan vara lite kasst till och med helt mörkt ljus...

Jag är inne på Nikon D60, eller Nikon D40, Men kommer D40:n kunna ge mig fina bilder i rörelse? Och kommer jag att vilja ha mer pixlar om det blir aktuellt att förstora upp?

Det var lite av mina frågor, hoppas någon vänlig själ vill ge mig lite tips:)

//Evelina

Lite råd kanske...?

Hej Evelina!

Det är aldrig tjatigt att fråga, tvärtom, är man ny på systemkameror är det inte så lätt.

Både D40 och D60 ger väldigt bra bilder som räcker till förstoringar upp till A3 utan problem. D40 är på väg ut ur handeln.D40 kan inte användas med objektiv utan egen autofocusmotor, kanske inget större problem för dom flesta.

D60 är väl en lite bättre kamera för ca. 1500kr i merkostnad. D90 skulle jag vilja rekommendera dig, en erkänt mycket bra kamera som tar otroligt bra bilder även på höga ISO, faktiskt snäppet bättre än D300. Ska du ta mycket bilder med blixt behöver du en extern blixt och då är en lite dyrare kamera bättre på att styra blixten på ett mera valfritt sätt.

Det är oftast bättre att köpa lite dyrare än vad man har tänkt sig, så har man lite att "växa i", och slipper att ångra sig på en gång.

Valet är inte så lätt, hoppas att du blev lite klokare med mitt svar

Lycka till!

/Lars-Erik

Hejsan igen!

Tack för era svar...

Jo jag håller med om att man kanske ska köpa D60 för att inte "växa" ifrån för snabbt...

Vad behöver man köpa till? Kan man använda samma minneskort som jag haft till min kompakt kamera??

//Evelina

Hejsan igen!

Tack för era svar...

Jo jag håller med om att man kanske ska köpa D60 för att inte "växa" ifrån för snabbt...

Vad behöver man köpa till? Kan man använda samma minneskort som jag haft till min kompakt kamera??

//Evelina

D40 samt D60 är väl att anse såsom "lika" ifråga om "växa ur".. Dom är båda att anse såsom rena startseriekameror .... Båda kommer du behöva investera i ljuskänslig optik (helst stabiliserad anser jag) till om du skall fota dans inomhus i sämre ljus... Såvida dansen inte är stillastående eller långsam som attan.. "Och "rent mörkt"..? Kameror är kameror . Och nattkikare är nattkikare... Ingen kamera fotar i rent mörker, Alla kräver att ljus ändå finns i en viss mängd.... :)

Mvh
Tobbe.

Nej Tobbe jag antar att ingen kamera kan klara min "krav" på mörker foto ;) Men det är antagligen bättre än min kompakt kamera som inte tar ett bra foto när kl är efter 16 utomhus...

Vet egentligen inte heller varför jag har snöat in mig på Nikon, men efter vad jag har läst i andra trådar så är det mest dem som rekomenderas för nybörjare....
Vet med mig att jag säkerligen kommer att tröttna om inställningarna är för kluriga!

Men min gräns är 5000 kr...

Kan man få nått annat bra för den pengen, kanske en Sony Tobbe ;) Har läst tidigare att den ligger dig varmt om hjärtat!!!!!

D40 samt D60 är väl att anse såsom "lika" ifråga om "växa ur".. Dom är båda att anse såsom rena startseriekameror .... Båda kommer du behöva investera i ljuskänslig optik (helst stabiliserad anser jag) till om du skall fota dans inomhus i sämre ljus... Såvida dansen inte är stillastående eller långsam som attan.. "Och "rent mörkt"..? Kameror är kameror . Och nattkikare är nattkikare... Ingen kamera fotar i rent mörker, Alla kräver att ljus ändå finns i en viss mängd.... :)

Mvh
Tobbe.

Men ett objektiv med bländare 5.6 stabiliserat eller ej kommer inte hjälpa. På dessa brännvidder tycker jag man väljer bildstabilisering för att man vill ha rörelseoskärpa i bilden.

Hur ser din budget ut Evelina? Kan du täcka in det jag föreslog?

Angående minneskort är ett sandisk 8 gb II SD kort lagom, kostar väl 300 kronor eller mindre.

Angående brännvidd så kan du ju köpa D60 med kitobjektiv för att känna på vilken brännvidd du behöver finns även ett bra Nikkor 35 1.8 tex. Eller om du kommer över en D40 + 18-55 för 3000kr så är det också ett bra köp.

Karl!

Det du skickade verkade bra...

Hur fungerar det objektivet på långt avstånd?
Är inte så inläst på objektiv än, men vet att jag gärna vill att det ska ha VR, om jag ska köpa D60´n pga att det inte finns i huset!

Min budget är runt 5000, vill inte lägga mer om jag tappar intresset inom en snar framtid igen, köper hellre då till något bra objektiv senare än att lägga för mycket pengar nu! men vill ha ett bra hus!

Nej Tobbe jag antar att ingen kamera kan klara min "krav" på mörker foto ;) Men det är antagligen bättre än min kompakt kamera som inte tar ett bra foto när kl är efter 16 utomhus...

Vet egentligen inte heller varför jag har snöat in mig på Nikon, men efter vad jag har läst i andra trådar så är det mest dem som rekomenderas för nybörjare....
Vet med mig att jag säkerligen kommer att tröttna om inställningarna är för kluriga!

Men min gräns är 5000 kr...

Kan man få nått annat bra för den pengen, kanske en Sony Tobbe ;) Har läst tidigare att den ligger dig varmt om hjärtat!!!!!

Sony funkar lika bra eller dåligt som Nikons startseriekameror om du inte investerar i ljuskänslig optik.. Så där krävs samma sak som med Nikon startseriekameror eller vilket märke som helst om du skall pricka in bilder i svåra ljusförhållanden ... Däremot finns fördelen att du får stabiliseringen med ljuskänslig tredjepartsoptik vilket du får för runt 4000 kr ny med ett Tamron 17-50 f2,8 som är en mycket fin optik. Eller med ett beg fast 28mm 2,8 Minoltaoptiskt val för runt tusingen..Eller om du har avstånd så du kan använda en fast 50 mm 1,7 Minoltaoptik.. Men jag skulle ljuga om jag påstod att Sony vore din lösning med en kitoptik monterad..exakt som inget märke ger dig det du behöver utan investera i ljuskänslig optik.. För det är där du utökar dina chanser att lyckas i dåligt ljus.

Tyvärr finns inga genvägar här då det gäller fota i dåligt ljus....Och just med startseriekameror samt många semikameror så blir just ljuskänslig optik än mer viktig vilket sällan talas om egentligen....

Jag skulle om jag vore du öka insattsen lite om just fota dessutom rörliga mål inomhus är huvudsakliga målet.....I alla fall så du bakar in ljuskänslig optik.. Och just fota i dåligt ljus tror jag mig våga påstå jag har en del erfarenhet utav. Mest erfarenhet i alla fall ifrån mitt fotande totalt sett i alla fall.... ;-)

Mvh
Tobbe

De som påstår att VR, IS är något att ha för dans innomhus pratar strunt. Det du behöver är korta slutartider för att frysa rörelser. Du behöver ljusstarkt optik och ett hus med bra af, en bonus om det inte brusar för mycket vid ISO högre för det kommer du att behöva använda.

för helkrop måste du vid dans minst ner till 1/125 eller så gärna neråt 1/250 och vid de tiderna beöver du ingen IS/VR vid de brännviderna du har råd med.

Bara ett exempel på hur et blir - detta iofs ett p-hus, men unngefär lika mörkt där. Hade det varit dans så blev det något klick upp på ISO för att få ner slutartid ett steg till. Observera vad bländaren är....

http://www.flickr.com/photos/bengt-re/2842918723/in/set-72157608603014889/

Den tråkigt sanningenn är utrusning som klarar av det du vill göra är för dyr ny - du bör leta begagnat.

Jag har också hört att slutartiden ska vara kort för att få fina bilder i mörkare ljus...

Men då undrar jag bara vad "af" betyder.. det som Bengt skriver om, som ska finnas i huset?

Vilka Kameror har korta slutartider?

Oj va mycket frågor som dyker upp nu när jag får massa svar från er, med bättre nu än sen när kameran är köpt ;)

Ha en god kväll/natt

Slutartiden måste vara kort så dom som rör sig "fryses" i bilden och inte rör sig under exponeringen.... Då gäller det att optiken är ljuskänslig samt att kamerahuset har mycket mycket bra isoförmåga.....

Där går i stort sett du rakt in på att du behöver prosaker för lyckas väl.. Detsamma som extremt dyrt....

Sedan är frågan hur mycket du kan kompromissa samt hur dåligt ljus samt hur snabb dans du skall fota.. Osv osv...

Men ingen startseriekamera är för dina önskningar tillräkliga med kitoptik... Och utan ljuskänslig optik är dom inget att ha för fota rörliga saker inomhus i dåligt ljus oavsett märke.......

För att komma med ett konkret tips efter ha kollat lite på Dxo markt mätningar samt med den info i övrigt jag tagit in med tiden så skulle jag nog tittat på Canon 1000 D (om du köper nytt) och till den ett ljuskänsligt objektiv med IS (Stabilisering).. Stabiliseringen får du användning för ofta i alla möjliga situationer då du fotar annat.Men den hjälper ju alltid till även vid korta slutartider om du själv rör dig (skakar vilket sker med snabbshots) givetvis.... Den Canonen är billig.. Samt öppnar ekonomiskt för just inköp av optik.....

Annars hade jag tittat på en Canon 40D beg....

Asså.. Just VAD som är prioriterat fotande är ju avgörande för kameraval anser jag. Inte märke.... Och då du specifierar just rörlig dans i sämre ljus så är i första hand isoegenskaperna avgörande för dig...

Andra alternativ är Pentax K20D och Samsung GX20... Och Canon Pentax Samsung utan inbördes ordning...

Jag prioriterar mest liv i bilderna.. Men fotar ju oftast i sämre ljus stillastående objekt där isoegenskaperna har egentligt helt underordnad betydelse... Jag har ju "tiden" att ha slutaren öppen hur mycket jag vill. Hifi springer ju inte iväg... Och kan ju med alla kameror fånga mina bilder av hifi utan problem manuellt med stativ om jag vill samt orkar...... Däremot så prioriterar jag att bilderna får liv och värme.. Därav mitt val av märke som ger just det som jag eftersöker mest.... Och det är inte högisobilder av rörliga mål.. Utan en väl fungerande stabilisering med all optik ny eller beg eftersom jag inte har råd med dyra IS / VR optiker..

Då vi kommer dit så räcker för min del "tillräckligt" bra isoförmåga...

Och för att gå ännu längre i mina tankar om dina "krav"... Bäst för just det du specar som fototillfälle tror jag idag Nikon D90 är.... Det kostar mer. Men ger dig specefikt troligen det bästa isoprestandan idag för minst pengar...

Att jag ogillar att dessa kameror (såsom Canon) inte alltid erbjuder stabilisering innebär ju inte att dess fokusering på just isoprestandan går att bortsee ifrån....

Så skippa alla startseriekameror förutom Canon 1000D i nyköp är mitt tips...

Beg bör du titta mycket på anser jag. Samt då högre nivåer än Startseriekameror..

Men helst så.. Höj ribban och titta på en Nikon D90 för just den prioritering du talar om för fota dans i dåligt ljus. .. Tror Nikon har dessutom ett fast ljuskänsligt objektiv för mycket billiga pengar som kommer ge dig klart bäst förutsättningar för dina prioriteringar... Om det passar på en D90 vet jag inte..

Men detta finns här flera som kan ge dig den info du behöver i ämnet...

Mvh
Tobbe..

Objektivet är prio ett ett här. Köp en beg 350D och optik för resten av pengarna - Huset är klen nytta - oki, vettiga hög-ISO egenskaper är bra, men alla canon från och med 350D är tillräckligt bra - det är optiken som är viktig.

Vad man skulle slösa pengar på ett D90 hus för om man behöver ljusstarka objektiv begriper inte jag och inte heller vad IS/VR skulle göra för nytta på brännvidder under 100mm. Vid 150-200 mm självklart kan IS/VR göra nytta eftersom då kan kamerans rörelseoskärpa börja bli ett problem vid dessa slutartider, men ett ljussvagt VR/IS objektiv fungerar helt enkelt i dessa miljöer - sorry, men det gör det inte.

Håller med, skulle valt Canon pga bättre brusegenskaper om jag hade för avsikt att fota där högtISO är prioriterat.

Jag tackar för alla fina råd jag har fått av er alla:)

Jag har tagit allt i beaktning när jag nu ska gå till en butik och känna på lite utrustning...

ANNONS
Götaplatsens Foto