Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver man både Nikon Capture NX2 och PSE7?

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer2

Aktiv medlem
Har sedan tidigare Photoshop Elements 6 och Premiere Elements 4.
Har (äntligen) köpt en Nikon (D90) och till denna följde två månaders provperiod av NX 2. Jag har dock inte varit hemma så värst mycket under dessa två månader så har ej hunnit prova.

Dags att uppgradera PSE till nummer 7 ELLER skall jag i stället köpa fullversion av NX 2?

"Gör" dessa program "samma saker" eller kompletterar de varandra?

Tacksam för svar från någon/några som har bättre kunskaper.

Har (äntligen) köpt en Nikon (D90) och till denna följde två månaders provperiod av NX 2. Jag har dock inte varit hemma så värst mycket under dessa två månader så har ej hunnit prova.

Dags att uppgradera PSE till nummer 7 ELLER skall jag i stället köpa fullversion av NX 2?

NX är enbart en råfilskonverterare. Du kan givetvis även bildbehandla med NX på ungefär samma sätt som med PSE. Däremot innehåller PSE även en riktigt bra sorterare eller bildlagringsfunktion som NX saknar.

Det NX istället gör galant som PSE har avsevärt svårare med är att ta hand om bruset på höga isotal. Om du klarar dig med PSE men behöver sorteraren så finns det ingen anledning att köpa NX. Tvärtom gäller givetvis likväl: För högisobilder men inget större behov av sorteraren så kan du lika gärna ta NX.

PS är också mycket bättre på att hantera stora mängder bilder. Gränssnittet är helt enkelt avsevärt bättre på det. Det funkar givetvis även med NX men det tar mycket längre tid då gränssnittet är sämre för det.

Själv har jag både PS CS3, NX och Lightroom. Använder LR mestadels. NX använder jag för högisobilder och Photoshop CS3 använder jag nästan enbart för de sista detaljerna för en utskrift såsom skärpning och profilering. Jo jag vet att det är lite korkat men jag orkar inte lära om igen och då det fungerar så varför inte!?!

Senast ändrad:

PS Elements är ett väldigt kraftfullt verktyg och som Magnus skriver även ett bra program för att hålla rätt på bilderna. Jag hade inte saknat NX så värst mycket om jag inte hade haft det.

Jag använder NX2 fullt ut till 80-90% av mina bilder. Från "framkallning" till utskrift. Har ett arbetsflöde som för mig fungerar utmärkt.
Dock så finns det ting CS3 och CS4 som gör att dom programmen är ovärdeliga i vissa situationer.
Att väja mellan NX2 och Elements är nog inte helt lätt. Båda har sina fördelar och nackdelar. Elements har jag inte använt sen version 5, men antar det hänt en hel del med det programmet också.

Skulle jag tvingas välja mellan dessa två, skulle JAG välja NX2, som är ett program med helt andra kvaliteter än NX.
Fast mycket av vad tycker är bra, beror ju naturligtvis vilket man vant sig med och hur ens arbetsflöden fungerar.

Jag använder både NX2 samt Elements 7.

I NX2 gör jag det mesta. Kamerans inställningar följer med råfilen - om du arbetar med det - och du har tillgång till många bra inställningar.

Det är så enkelt att justera delar av bilden utan att påverka omkringliggande områden så att man skrattar hela vägen! Brus i bilden är den suverän att ordna till. Är det vita inte vitt (för att ta ett exempel) är du snabbare i NX2 på att justera detta än att arbeta med det problemet i Elements 7.

Upprätning av en sned bild är suverän i och med att linjejusteringen ligger kvar. Det betyder att du kan småjustera upprätningen (hur många gånger som helst) ifall inte första försöket blev rätt. I Elements får du göra om upprätningen från scratch tills du är nöjd.

Alla justeringar i råfilen ligger i en lista till höger och du kan välja att ta bort en justering mitt i listan utan att det påverkar de förändringar du gjorde efter den borttagna. Funkar inte i Elements utan du måste backa och göra om.

Har du tagit upp en JPG eller en Tiff i programmet funkar listan likadant så länge som du har denna fil uppe på skärmen. Sparar du sedan ned denna JPG-/Tiff-fil som en NEF finns listan kvar till höger nästa gång du öppnar den och du kan fortsätta där du var.

Mitt tips är att du använder båda programmen. Båda har sina för- och nackdelar. I kombination blir det super!!

//L

Tack, Lena W,

Lutar också åt att skaffa båda programmen.

Har du dessutom tips på lärobok hur man skall kunna hantera allt som NX2 har att erbjuda, eller lär man sig detta genom naturlig intuition och talang (för i avsaknad av dessa båda komponenter så är det kört redan nu)?

Jag har bara en bok om NX1 och den är lite småtråkig...

Däremot sökte jag på nätet och hittade tutorials. Här är en för high-key-bilder:
http://dptnt.com/2008/11/capture-nx2-tutorial-high-key-portraits/ Längst ner på sidan finns fler tutorial-tips.

Lite annan info om programmet:

Allt i NX2 som man gör via knappen "Nytt steg" nere till höger i fönstret kan man lägga på delar av bilden, inte enbart i hela bilden.

Med markeringskontrollpunkten kan du lägga på eller utesluta vilken justering som helst. Vill du således enbart öka kontrast på ett parkettgolv för att få fram strukturen, klickar du på markeringskontrollpunkten och fäster den på parketten för att sedan lägga på justeringen. Övergången mellan områdena är osynlig, tro mig!

Vill du justera i kurvverktyget på en del av bilden gör du på samma sätt. Du kan även lägga på / ta bort justeringar genom att "måla" med penseln eller med lasso, polygonlasso, rektangulär eller oval markering och lite till.

Röda ögonborttagning och lagningspensel finns. Som råfilskonverterare är NX2 mycket bra! Jag gillar programmet mer och mer, men det kanske märks :)

//L

Jag kör Capture NX 2 för "framkallning" av mina bilder och använder Gimp för att manipulera bilder när jag är på det humöret. Det är en väldigt bra kombination som jag trivs väldigt bra med.

/Karl

Jag använder både NX2 samt Elements 7.

I NX2 gör jag det mesta. Kamerans inställningar följer med råfilen - om du arbetar med det - och du har tillgång till många bra inställningar.

Det är så enkelt att justera delar av bilden utan att påverka omkringliggande områden så att man skrattar hela vägen! Brus i bilden är den suverän att ordna till. Är det vita inte vitt (för att ta ett exempel) är du snabbare i NX2 på att justera detta än att arbeta med det problemet i Elements 7.

Upprätning av en sned bild är suverän i och med att linjejusteringen ligger kvar. Det betyder att du kan småjustera upprätningen (hur många gånger som helst) ifall inte första försöket blev rätt. I Elements får du göra om upprätningen från scratch tills du är nöjd.

Alla justeringar i råfilen ligger i en lista till höger och du kan välja att ta bort en justering mitt i listan utan att det påverkar de förändringar du gjorde efter den borttagna. Funkar inte i Elements utan du måste backa och göra om.

Har du tagit upp en JPG eller en Tiff i programmet funkar listan likadant så länge som du har denna fil uppe på skärmen. Sparar du sedan ned denna JPG-/Tiff-fil som en NEF finns listan kvar till höger nästa gång du öppnar den och du kan fortsätta där du var.

Mitt tips är att du använder båda programmen. Båda har sina för- och nackdelar. I kombination blir det super!!

//L
Jämför du inte äpplen och päron nu Lena?

För att hantera råfiler i Elements så använder man Adobe Camera Raw och mig veterligen behöver man inte backa och ha sig. Allt finns prydligt som spakar och inmatningsfält och vill man ändra något under resans gång så är det bara att göra det.

Kan hålla med att NX är lite bättre på brushanteringen än ACR men det är inte så att man trillar av stolen.

Ett bra råd är att skaffa bägge men ditt inlägg är lite väl negativt mot Elemets och dessutom på felaktiga grunder så jag var tvungen att skriva lite.

Jag talar om Elements 7 i sin helhet och jag talar om att göra justeringar i delar av bilden. Mig veteligen, kan man i Camera Raw i Elements 7 inte göra deljusteringar utan måste ut i Elements 7 och där måste man backa.

Jag vet ju inte ifall trådskaparen arbetar med råfiler eller direkt i jpg, därav sammanblandningen av de två delarna i 7:an.

Jag talar om Elements 7 i sin helhet och jag talar om att göra justeringar i delar av bilden. Mig veteligen, kan man i Camera Raw i Elements 7 inte göra deljusteringar utan måste ut i Elements 7 och där måste man backa.

Jag vet ju inte ifall trådskaparen arbetar med råfiler eller direkt i jpg, därav sammanblandningen av de två delarna i 7:an.
Ok, det var inte allt för tydligt att det var så du menade. Du snackade ju om att räta upp bilder och det är precis lika lätt i Elements (ACR) på en råfil som det är i CaptureNX.

Jag kör NX2 till 95% av min efterbehandling. När man väl kommit underfund med arbetsflödet tycker jag det är överlägset det i mer "traditionella" bildbehandlingsprogram.

Detta med U-points är helt makalöst smidigt för att t ex lätta upp ett ansikte eller en himmel. Inget mer trasslande med lassoverktyget... :)

Det lilla jag evt behöver göra utöver NX2 gör jag i Paint Shop Pro.

Akta dig, Fredrik! Nu kommer någon snart med ett inlägg att man kan köpa till U-point-grejen till Elements, hehe... ... vilket man kan, naturligtvis. Funkar på Photoshop och kanske även på Elements, jag vet inte, faktiskt. Är det någon som testat Elements och Efex Pro ihop?

//L

Jag har Capture NX och Elements 5. Jag skulle satsa på NX2 och behålla Elements 6 (efter att ha undersökt vad du inte kan vara utan i Elements 7).

Som jag har behandlat i något inlägg så kombinerar jag NX, Camera RAW och PS redigerare. Verkar kanske onödigt tillkrånglat och jag använder förstås inte alla tre programmen alltid.

Många säger att NX läser Nikons RAW (Nef) bättre än CR. Själv gillar jag kontrollpunkterna, svart/vitpunkt och brushanteringen. Samt att man får med sig kamerainställningarna in i NX (att tillämpa eller ändra). Detta och lite annat gör jag i NX.

Därefter jobbar jag vidare i Photoshop. Vill jag någon gång också använda funktionerna i Photoshops Camera RAW, så måste jag spara NX-filen som TIFF och sedan öppna den som RAW från Photoshop.

Eftersom du har Nikons kamera och Elements 6 (och inte finner att Elements 7 innehåller något som du absolut behöver) så tror jag du har större glädje av att lägga pengarna på NX2.

Bara som jag själv skulle göra. Lycka till!

Jag är nog lastgammal som kör NX och PSE2. Jag använder Elements ibland för att skala om eller skärpa bilderna. Tillförs egentligen några livsviktiga funktioner i varje version av Elements som motiverar uppgradering? Jag tvivlar.

Hittat en bok på nätet
The Photographers Guide to Capture NX2 - närmare 400 sidor - av nån som heter Jason P. Odell.

Kanske kan vara nåt?

Tack än en gång för all hjälp och alla tips.

Kommer nog att bli NX2 och "The Photographers Guide To Capture NX2".

Efter det så kan jag inte skylla mina bild-tillkortakommanden på brist på program och handledning. Får väl hitta på andra ursäkter.
(Omtänksam hustru brukar säga att mina bilder är "dokumentära", förmodligen i motsats till "konstnärliga" som vi ofta beundrar bland Fotosidans bilder.)

Har, efter att ha tittat i era kameraväskor, kommit fram till att mina två kameror och så gott som obefintliga kamerautrustning i övrigt, gör att jag väl knappast ens kan kalla mig "amatörfotograf".

Jag får nöja mig med epitetet "kameraklickare". :))

ANNONS
Götaplatsens Foto