Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver tips på nya objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Browniee

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag har nu fotat med kitobjektivet i snart 5 månader och jag tycker jag har nått nirvana med det.
Så jag är väldigt sugen på nya objektiv.
Då jag ofta fotar porträtt så var

Nikon 85mm/1.8f
redan spikat, men jag känner att jag behöver lite mer vidvinkel:
har kollat på
Sigma 12-24 och tamron 17-50 och sigma 17-70
(tror jag, men ni fattar säkert)

Sen hade det varit väldans trevligt med ett macro-objektiv.
Var god och ge tips på vilket vidvinkel resp macro-objektiv jag bör köpa.

obs, använder D50.

Re: 50mm f/1.8 D rockar

Bjuttolf skrev:
och det är verkligen prisvärt. Skönt bakgrundsludd för typ 1300 bupp.
:)

Det är väl inget vidvinkel objektiv ?

Tokinas 12-24/f4 och 100/f2.8 Makro är mycket bra val, makrot fick toppbetyg i senaste Foto och 12-24'an är välkänt mycket bra, likvärdig med Nikons motsvarighet.

/kent

Browniee skrev:
Hej!
Jag har nu fotat med kitobjektivet i snart 5 månader och jag tycker jag har nått nirvana med det.
Så jag är väldigt sugen på nya objektiv.
Då jag ofta fotar porträtt så var

Nikon 85mm/1.8f
redan spikat, men jag känner att jag behöver lite mer vidvinkel:
har kollat på
Sigma 12-24 och tamron 17-50 och sigma 17-70
(tror jag, men ni fattar säkert)

Sen hade det varit väldans trevligt med ett macro-objektiv.
Var god och ge tips på vilket vidvinkel resp macro-objektiv jag bör köpa.

obs, använder D50.

Jag skulle välja 50/1,8 till porträtt istället. 85:an är fin porträttoptik på en analog kamera eller digital fullformat, men blir för lång på de mindre sensorerna. På Nikon blir det motsvarande en ca 128:a. Lite för långt för ett porträttele. 50:an blir en 75:a. Dvs alldeles utmärkt för porträtt! Dessutom mycket prisvärd.

Vad gäller vidvinkelzoom finns det bara en enligt mig, det är Tokinas 12-24. Suverän glugg till ett vettigt pris!

mvh
cf

Re: Re: Behöver tips på nya objektiv

Mozo skrev:
Jag skulle välja 50/1,8 till porträtt istället. 85:an är fin porträttoptik på en analog kamera eller digital fullformat, men blir för lång på de mindre sensorerna. På Nikon blir det motsvarande en ca 128:a. Lite för långt för ett porträttele. 50:an blir en 75:a. Dvs alldeles utmärkt för porträtt! Dessutom mycket prisvärd.

Vad gäller vidvinkelzoom finns det bara en enligt mig, det är Tokinas 12-24. Suverän glugg till ett vettigt pris!

mvh
cf

Det är väl en fråga om smak, själv föredrar jag ett längre avstånd till modellen, sen ger enligt mig 85'an betydligt snyggare Bokeh än 50'an, det är viktigast för mig.

/kent

ANNONS
Götaplatsens Foto