Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Behöver tips!

Produkter
(logga in för att koppla)

IsaW

Aktiv medlem
Hej, jag ska införskaffa mig ett zoomobjektiv till min Canon 5D Mark II.
Viktigt för mig är såklart relativt mycket zoom, effekt av mycket kort skärpedjup och samtidigt bra skärpa och färgåtergivning.
Jag var inne på ett 35mm 1,4 innan för det är otroligt bra på allt detta men jag hade saknat zoomen och vill inte köpa två olika objektiv (eller vill och vill, jag har ej råd ;).

Min budget är inte speciellt stor men ge alla förslag ni har ändå!

Tack på förhand!
Isabella

Det finns ju lite olika, men genrellt för att spara pengar ska du titta på Sigma och Tamron då Canons egna oftast är lite dyrare.

Sen är det alltid som så att f2.8 blir dyrare och oftast även mindre zoom än t ex f4. Kan inte i huvudet men det billigaste och bästa blir säkert någon 24-150 f4 från Sigma eller Tamron. Sådär på en höft =)

Annars kan man ju få objektiv i stilen 20-300 såkallade superzoomar, men då är de inte vidare ljusstarka.

Det finns ju lite olika, men genrellt för att spara pengar ska du titta på Sigma och Tamron då Canons egna oftast är lite dyrare.

Sen är det alltid som så att f2.8 blir dyrare och oftast även mindre zoom än t ex f4. Kan inte i huvudet men det billigaste och bästa blir säkert någon 24-150 f4 från Sigma eller Tamron. Sådär på en höft =)

Annars kan man ju få objektiv i stilen 20-300 såkallade superzoomar, men då är de inte vidare ljusstarka.

Typ detta? http://www.bhphotovideo.com/c/product/1009621-REG/sigma_635_101_24_105mm_f4_dg_os.html

Vad jag har sett på många exempelbilder är att många av de billigare zoomobjektiven inte alls har speciellt bra skärpa, vilket många försöker fixa i fotoshop (och tyvärr överdriver) och det ser inte alls bra ut. Såklart svårt att gå på exempelbilder då alla har olika kameror och olika mycket kunskap, men vad bör man kolla efter när man köper sitt objektiv?

Vad har du för objektiv nu? Vad ska du ha den nya zoomen till?

Jag har ett 50mm 1.8 och ett 16-28mm 2.8 men behöver zoom då jag ska fota bröllop (flera vänner som kommer gifta sig och jag har blvit tillfrågad). Därför jag funderade på något med 1,4 för att det ser lite magiskt ut och fin skärpa på ringar och porträtt, 85 eller 35 men de är så dyra och man kan se inte riktigt använda det till så mycket, och i och med att jag redan har 50 mm 1.8 som jag klarar mig bra på (med en del redigering i alla fall).

Jag har ett 50mm 1.8 och ett 16-28mm 2.8 men behöver zoom då jag ska fota bröllop (flera vänner som kommer gifta sig och jag har blvit tillfrågad). Därför jag funderade på något med 1,4 för att det ser lite magiskt ut och fin skärpa på ringar och porträtt, 85 eller 35 men de är så dyra och man kan se inte riktigt använda det till så mycket, och i och med att jag redan har 50 mm 1.8 som jag klarar mig bra på (med en del redigering i alla fall).

Det finns inga(*) zoomobjektiv med större bländare än 2,8.

Du har redan en vidvinkelzoom alltså. Är det en normalzoom eller telezoom du är ute efter?

(*)Sigma har en vidvinkelzoom med bländare 1,8, men den passar bara på kameror med APS-C-sensor.

Det finns inga(*) zoomobjektiv med större bländare än 2,8.

(*)Sigma har en vidvinkelzoom med bländare 1,8, men den passar bara på kameror med APS-C-sensor.

Ah, menade att jag funderade på 85mm eller 35 mm med 1,4 först :) Innan jag funderade på zoom.

Förresten vad betyder då detta?

"Objektivet Sigma ART 24-105mm f/4 DG OS HSM är ett standard zoomobjektiv för reflexkameror med full sensor.

Detta mångsidiga objektiv täcker de vanligaste fokalvidderna för att tillfredsställa alla behov. Dess stora f/1.4 bländare är konstant för ett bra ljusgenomsläpp. Detta stabiliserade och tysta objektiv lyfter fram huvudmotivet med en mycket trevlig bakgrunds-oskärpa (Bokéh). "
(http://www.pixmania.se/canon-objekt...-objektiv-till-canon/21901018-a.html#srcid=85)

"Objektivet Sigma ART 24-105mm f/4 DG OS HSM är ett standard zoomobjektiv för reflexkameror med full sensor.

Detta mångsidiga objektiv täcker de vanligaste fokalvidderna för att tillfredsställa alla behov. Dess stora f/1.4 bländare är konstant för ett bra ljusgenomsläpp. Detta stabiliserade och tysta objektiv lyfter fram huvudmotivet med en mycket trevlig bakgrunds-oskärpa (Bokéh). "

Har jag mssuppfattat detta?

Det objektivet är f/4, inte f/1.4

Som du ser i namnet är det f4, inte f1.4 =)

Det objektivet ÄR bra, åtminstone i det tester jag sett. Alternativet blir ett 24-70 f2.8, finns både från Canon och Sigma o Tamron.

De flesta kör 70-200 mm för bröllop och det skulle säkert passa dig. Tar du Sigma eller Tamron får du bra objektiv med f2.8, men då är du lite över 10 000. Canon har utan IS och med f4 för runt 6 000 tror jag det är. Det är inte billigt, men vill man ha kvalité så kostar det.

Är det mycket bröllop mm du fotograferar behöver du nästan en bra 24-70 f2.8 "standard zoom" och ett 70-200 f2.8. Alternativt att du har t ex ett 24 eller 35 mm, ett 50 mm, ett 85 mm och ev deras 100 eller 135 mm makro som fasta objektiv =)

edit

INGEN zoom NÅGONSIN får större bländare med zoom. Istället går de t ex från f3.5 till f5.6 när man zoomar.

I princip har du 2 huvudval, fast eller zoom.

Fast: 85/1,8 85/1,4 135/2

Som zoom ser JAG bara ett val när det gäller 2,8.
zoom: 24-70/2,8, antingen Canons eget eller Tamrons med bildstabilisering.
Skall du filma så är definitivt min röst på Tamrons med stabilisering.

Som du ser i namnet är det f4, inte f1.4 =)

Det objektivet ÄR bra, åtminstone i det tester jag sett. Alternativet blir ett 24-70 f2.8, finns både från Canon och Sigma o Tamron.

De flesta kör 70-200 mm för bröllop och det skulle säkert passa dig. Tar du Sigma eller Tamron får du bra objektiv med f2.8, men då är du lite över 10 000. Canon har utan IS och med f4 för runt 6 000 tror jag det är. Det är inte billigt, men vill man ha kvalité så kostar det.

Är det mycket bröllop mm du fotograferar behöver du nästan en bra 24-70 f2.8 "standard zoom" och ett 70-200 f2.8. Alternativt att du har t ex ett 24 eller 35 mm, ett 50 mm, ett 85 mm och ev deras 100 eller 135 mm makro som fasta objektiv =)

edit

INGEN zoom NÅGONSIN får större bländare med zoom. Istället går de t ex från f3.5 till f5.6 när man zoomar.

Okej, men varför skrev de i beskrivningen 1.4 och att det är stor bländare när det är 4 för 4 är inte ens en stor bländare, har de fått det heeelt fel då? :S Och varför blir det suddigare bakgrund ju mer man zoomar?

Kolla på deras hemsida http://www.pixmania.se/canon-objekt...-objektiv-till-canon/21901018-a.html#srcid=85 och kollar nere i beskrivningen, de har t o m gjort det fetstilt. Tycker det är konstigt!

ska kolla på 24-70/2,8 lite. Men det som är 70-200 gillar jag inte resultatet av av vad jag sett på många bilder, jag vet inte om det är för att det är ett billigt alternativ jag kollat på eller vad det kan bero på. För jämför man bildresultatet på det med ett objektiv på 10 000 så är det enorm skillnad (men det har man ju inte råd med tyvärr)

I princip har du 2 huvudval, fast eller zoom.

Fast: 85/1,8 85/1,4 135/2

Som zoom ser JAG bara ett val när det gäller 2,8.
zoom: 24-70/2,8, antingen Canons eget eller Tamrons med bildstabilisering.
Skall du filma så är definitivt min röst på Tamrons med stabilisering.

Canon har ett 105/2, som lever lite i skymundan, i samma prisklass som 85/1,8 också.

Troligtvis blev det fel när de skrev beskrivningen, men som sagt så står det f4 i namnet så då vet man =)

Teleobjektiv visar mindre bakgrund, vilket ger en effekt av mer sudd. Även på mindre bländare. Finns en bra tråd här om det! =)

Troligtvis blev det fel när de skrev beskrivningen, men som sagt så står det f4 i namnet så då vet man =)

Teleobjektiv visar mindre bakgrund, vilket ger en effekt av mer sudd. Även på mindre bländare. Finns en bra tråd här om det! =)

OKej ska kolla på den!

Men vad tror du om Canon EF 28-135/3,5-5,6 IS USM, blir det väldigt stor skillnad mellan 4 och 3,5?

Någon annan får uttala sig om det objektivet, men det ska inte vara direkt dåligt. Är du fortfarande på "amatör" stadiet och mer hjälper vänner än jobbar åt främlingar så borde det passa dig utmärkt. Det har dock främst två problem.

Dels är det inte lika ljusstarkt som ett med f2.8, men du har ju en bra kamera så du klarar dig säkert. Dels har det en variabel bländare. Beroende på hur du jobbar med kameran, så kan det vara ett problem. Säg att du har bra inställningar på vidvinkelsidan vid f3.5 och sen zoomar, kan slutartid bli för kort eftersom f5.6 släpper in mindre ljus. På samma sätt så kan du får problem åt andra hållet när du zoomar ut och bländare "magiskt" blir större. Därför tillverkarna försöker ha en fast bländare som f2.8 eller f4 på sina bättre objektiv =)

Någon annan får uttala sig om det objektivet, men det ska inte vara direkt dåligt. Är du fortfarande på "amatör" stadiet och mer hjälper vänner än jobbar åt främlingar så borde det passa dig utmärkt. Det har dock främst två problem.

Dels är det inte lika ljusstarkt som ett med f2.8, men du har ju en bra kamera så du klarar dig säkert. Dels har det en variabel bländare. Beroende på hur du jobbar med kameran, så kan det vara ett problem. Säg att du har bra inställningar på vidvinkelsidan vid f3.5 och sen zoomar, kan slutartid bli för kort eftersom f5.6 släpper in mindre ljus. På samma sätt så kan du får problem åt andra hållet när du zoomar ut och bländare "magiskt" blir större. Därför tillverkarna försöker ha en fast bländare som f2.8 eller f4 på sina bättre objektiv =)

Fotar ju amatörmässigt men de förväntar sig ju riktigt bra resultat ändå, det är min bröllopspresent till dem och bilderna ska printas sen. Så vill ju ha det så bra som möjligt. Vet inte alls vad för objektiv jag ska välja. Hade det funnits ett relativt billigt (upp till 7000) som har skärpa och färgåtergivning som ett 35mm 1,4 och samma skärpedjup men zoom, då hade jag varit glad :p

Du borde inte ha några problem med detta objektivet, om nu inte kyrkan är väldigt mörk. För porträtt utomhus så kan du även skaffa en reflexskärm så du kan fylla i/på med ljus. Bra ljus ger bra bilder.

Tänk även på att följa regeln med att slutartid ska vara 1/bränvidden, så vid 135mm bör du se till att minst 1/135 sekund för att få ett skarpt resultat. Håll sen även ISO nere i nivåer som du vet producerar bra resultat och sen ska objektivet helt klart leverera vad du vill =)

Tänk bara på att öva, öva och testa, testa innan. Så du vet var du har ditt objektiv!

ANNONS
Götaplatsens Foto