Annons

Behöver verkligen hjälp att välja kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Brix

Aktiv medlem
Nu undrar jag om du har något förslag på kamera? 😁 Finns det förresten något enkelt sett att se om någon skrivit svar längre bak utöver att manuellt leta igenom alla sidor? Det är så många som svarat så det tar sån tid att titta igenom allt 😅
Jag rekommenderade tidigare t.ex Fujifilm X-T20 och Fujinon 50/2.
 

SofiaA1

Aktiv medlem
Jag rekommenderade tidigare t.ex Fujifilm X-T20 och Fujinon 50/2.
Ah juste, tack för du orkade upprepa dig. Jag hade tyckt det var skönt med antingen canon eller nikon, bara för det känns som det finns störst valmöjligheter med objektiv + största möjliga andrahandsmarknad. Men Fujifilm kanske är minst lika enkelt?
 

Brix

Aktiv medlem
Ah juste, tack för du orkade upprepa dig. Jag hade tyckt det var skönt med antingen canon eller nikon, bara för det känns som det finns störst valmöjligheter med objektiv + största möjliga andrahandsmarknad. Men Fujifilm kanske är minst lika enkelt?
Jo, Canon och Nikon har ju såklart större objektiv-utbud så det är ju en fördel.

Fuji har dock några av marknadens bästa objektiv så det är inga problem att hitta fantastiska objektiv där. Sen är ju deras objektiv specifikt designade för APS-C vilket innebär att många av dem är väldigt kompakta och lätta.
 

SofiaA1

Aktiv medlem
Jo, Canon och Nikon har ju såklart större objektiv-utbud så det är ju en fördel.

Fuji har dock några av marknadens bästa objektiv så det är inga problem att hitta fantastiska objektiv där. Sen är ju deras objektiv specifikt designade för APS-C vilket innebär att många av dem är väldigt kompakta och lätta.
Det låter onekligen väldigt intressant 😃 Kollade på recensioner och bilder, den verkar vara superbra faktiskt 👌🏼 Har du någon aning om vad Fujifilm X-T20 och Fujinon 50/2 i fint skick skulle vara rimligt att kosta? Såg en annons på blocket där bara kameran såldes för 4900kr. Låter det rimligt? 😃
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Nu undrar jag om du har något förslag på kamera? 😁 Finns det förresten något enkelt sett att se om någon skrivit svar längre bak utöver att manuellt leta igenom alla sidor? Det är så många som svarat så det tar sån tid att titta igenom allt 😅
Sofia, du har fått många bra svar och förslag på bra kameror, men jag upprepar vad jag sagt, och jag vet att jag inte är ensam om den uppfattningen;

Om vi talar om en kamera i fullformat (FF) och du får tag på en Nikon D800E i gott skick, då är du hemma, men som också tidigare nämnts är optiken viktigare och då blir det svårare (och betydligt dyrare), även om du kan göra fynd på kvalitétsoptik.

Optik åldras dessutom långsammare (i kontexten av att dom inte blir omoderna lika snabbt som kamerahusen). Du kan få fatt på optik som har flera decennier i ryggen, som fortfarande levererar.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Det låter onekligen väldigt intressant 😃 Kollade på recensioner och bilder, den verkar vara superbra faktiskt 👌🏼 Har du någon aning om vad Fujifilm X-T20 och Fujinon 50/2 i fint skick skulle vara rimligt att kosta? Såg en annons på blocket där bara kameran såldes för 4900kr. Låter det rimligt? 😃
Nu har det här pågått ett tag och det känns som om mer råd nästan bara är av ondo, men har gått igenom Fujis kameror och objektiv 2 gånger( alltså skaffat hus plus 5-6 objektiv och sedan sålt allt för andra uppgraderingar och sedan kommit tillbaka till Fuji igen men sedan sålt allt en andra gång till förmån av annan utrustning....japp ;) )

Så en om möjligt objektiv bild av båda systemen eftersom jag faktiskt kört båda parallellt och tycker mycket om båda av olika anledningar.

Och tänk också på att mitt utgångsläge är dokumentär fotografi och porträtt i stora drag, även om jag gillar att fota landskap och så ibland också, men hjärtat ligger i porträtt och dokumentärt berättande, så det är mitt fokus när jag väljer objektiv och hus etc.

De hus jag hade till Fuji: X-T1, X-T2, X-T3, X100F och X-T10. Mina favorit objektiv var 16mm f,14...23mm f1,4 ..35mm f,14 ..56mm f1,2 och 90mm f2,0. Sedan hade jag lite andra zoomar etc och alla objektiv från Fuji är generellt bra tycker jag, så det är svårt att "gå fel" där. men så är också alla objektiv ganska dyra också och eftersom det inte funnits så länge så är allt du hittar ganska nytt och folk köper och säljer dem i massor så det är inte svårt att hitta det man vill ha oftast.
Jag är lite svag för retro stilen och Fuji kamerorna känns kul att använda, dom har alla analoga rattar och känslan överlag så gillar man det är det ett extra plus.

Anledningen till att just skaffa Fuji först var vikten. jag hade släpat runt just Nikon D700 plus större objektiv i Rom varma dagar i augusti och sa: Inte mer!
Skaffade Mindre Fuji hus och objektiv och det var som en välsignelse i jämförelse att släpa på :D
Så det är ett klart plus. Även om Fujis objektiv vissa av dom är lite större än man skulle önska för ett mindre format så blir de större zoomarna och husen ändå lättare att dra runt än Nikons grejer.
OM du gillar att det ska finnas ny teknik och allt ska kännas mer "in tune" med sociala medier när det gäller dela foton och ladda upp filer etc så är allt klart lättare än med Nikon. När jag nu vet mer om ditt fotograferande och du uttryckt önskningar och omdömen om vad du verkar tycka om så kan jag tycka att det skulle vara viktigt?
Du verkar inte ha redigerat super mycket i LR eller jobbat i PS mycket och därför kan Fuji med deras fantastiska Jpegs vara ett väldigt bra val också.

Du har fantastiskt bra förval av Preesets i kamerorna i både färg och svartvitt och om du önskar behöver du i stort sett inte redigera bilderna alls om du ställer in det hur du vill ha dom i kameran. och du inte vill eller behöver köra RAW.

Den ända brasklappen där är att Fujis filer har haft och har fortfarande lite strul med filer som du laddar upp i LR ( En helt annan diskussion men sanningen är att många fortfarande har problem med dom och väljer andra program där inte skumma artefakter dyker upp i områden med grönska men också ibland i hudtoner etc i bilderna.) Men Överlag tyckte jag det funkade bra och man lärde sig jobba runt det och använda deras Jpegs och det ser väldigt bra ut och mycket enklare att ladda ned och dela på sociala medier etc. Så är det något som är viktigt för dig är det ett starkt argument FÖR Fujis system.

När du väljer kamera och parametrar där går jag inte super mycket in på det, vi har alla givit dig olika råd beroende på vad vi själva gillar och skulle välja. samma saker gäller med Fuji. men jag utgår från det du gillar att fotografera och skulle ha valt något liknande.
Ett X hus( alltså X-T2 eller senare) som är deras flaggskepp tillsammans med X-Pro. Där har du allt, hyfsad autofokus på X-T2 och senare modeller, kanske X-T3 och senare för lite bättre "ansikts-AF" där autofokusen hittar ögon snabbt för porträtt etc. Men då blir det lite dyrare så en X-T2 med antingen 2 fast objektiv eller ett av deras större zoomar skulle din budget fixa.
Så X-T2( alternativt deras mindre hus med samma sensor X-T20) med 35mm f1,4 och ett 56mm eller 90 för lite fina porträtt. Med 35mm kan du ta lite mer "porträtt i miljö" medan du får en fin bokeh med 56an och 90an.
Stor zoom har du deras motsvarighet till de Nikon zoomar vi pratat om innan( 70-200), alltså 50-140 f2,8. Den har ok bildstabilisering( OIS som dom säger) också för när du plåtar djur i rörelse etc tex.

Jag sålde allt igen slutligen, men det var för att jag ville ha en Leica Q och ändå körde Nikon vid sidan om så det blev för mycket kaka på kaka.
Men inte för att Fuji inte var bra. jag föredrar helt enkelt Nikon bara för det jag gör och flera av de objektiven jag har kommer jag nog aldrig sälja, dom har allt jag önskar där. det ända jag saknar är vikten( snyft ). men man kan inte få allt ;)

I ditt fall kan jag känna att det du vinner på Nikon är att det finns ett större utbud och precis som Tony skrev har du möjlighet att köpa äldre objektiv och kameror som fortfarande är bra för väldigt låga priser ibland.
Så har man en tajt budget skulle jag nog ha satsat på Nikon, man kan önska mycket och vilja ha, men har man inte pengarna så är det smartare att hålla sig inom dom ramarna man har. Och då vinner du i längden på att gå Nikon.
Ska du å andra sidan bara ha ett hus och nöjer dig med ett par objektiv och vikten på utrustningen och möjligheten till bra Jpegs och att dela på sociala medier är viktig....då är Fuji ett mycket bra val :)
Allt är lite lättare tror jag också med Fuji...för någon med lite mindre erfarenhet och man vill att allt ska fungera direkt man slipper tänka på allt det vi har nämnt med för stor upplösning och rätt objektiv till det eller att du kanske blir tvungen att fixa AF på vissa hus+objektiv med Fine tune för att skärpan hamnar fel etc...det slipper du med Fuji hus+objektiv.
Sista pluset för Nikon är hur gediget allt känns. är man ute mycket i naturen och behöver utrustning som tål det mesta eller fotar ute i olika väder, så känns överlag Nikon mycket mer robust och gediget.
Fujis hus repas lättare och du har inte lika mycket att välja på som är vädertätat etc ( och innan något Fuji fan skriker...hur vågar du det är skitbra grejer!, ja det är bra grejer, men Nikon ÄR liter mer robust, så är det bara. ÄR det väldigt viktigt och man är ute mycket är det en grej att tänka på).

Lycka till, ska bli kul att se vad det landar i till slut!
 
Senast ändrad:

ztenlund

Aktiv medlem
Vad gäller kameror med mindre sensorer så hör till saken att man inte spara vikt av det i sig. Det som sparar vikt är att kombinationen av sensor och objektiv totalt sett kan samla in mindre ljus. Kompenserar man för detta med ljusstarkare objektiv, vilket man måste göra inte bara om man vill ha samma mängd brus som med en större sensor i sämre ljus, utan även om man vill ha lika kort skärpedjup, så blir vikten i stort sett densamma. Enskilda avvikelser åt olika håll finns förstås, men slänger man ihop en hög objektiv och kompenserar för den mindre sensorn så brukar totalen sluta på ungefär samma. Sedan kan ju huset spara ett eller ett fåtal hundra gram i bästa fall. Sedan är det inte alltid möjligt att ens kompensera för den mindre sensorn, eftersom det helt enkelt ofta inte finns lika ljusstarka objektiv om man tittar på de ljusstarkaste alternativen till småbild. Nöjer man sig med att inte kompensera för mindre sensorstorlek så kan man spara mycket vikt. Det är det som gör att vissa m4/3-kombinationer är mycket mindre och lättare. Det är inget magiskt i det, även om man ibland kan tro det när en del fantaster håller låda. I grunden är det samma sak som gör att en mobiltelefons kamera är jätteliten även om den har ett objektiv med angiven ljusstyrka på f/1,8. Ibland passar den ena lösningen och ibland den andra, men man ska inte tro att vikten bara försvinner "helt gratis".
 

Brix

Aktiv medlem
Det låter onekligen väldigt intressant 😃 Kollade på recensioner och bilder, den verkar vara superbra faktiskt 👌🏼 Har du någon aning om vad Fujifilm X-T20 och Fujinon 50/2 i fint skick skulle vara rimligt att kosta? Såg en annons på blocket där bara kameran såldes för 4900kr. Låter det rimligt? 😃
Det går ju att få både X-T20 och Fujinon 50/2 för ca. 10k totalt nya så du bör ju kunna få dem för betydligt mindre än så begagnat. Du kan ju såklart även fundera på nåt annat objektiv istället som t.ex Fujinon 35/1.4 som också är ett mycket fint objektiv och lämpar sig bra till porträtt också. Dock har det segare AF jämfört med 50/2-objektivet.

En annan sak som gör Fuji så bra är att deras grejor är mer designade som gamla analoga kameror och objektiv med rattar för inställningarna vilket gör dem väldigt intuitiva och roliga att fota med.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag orkar inte läsa igenom alla svar.
Men ett par saker kan jag konstatera.
1 Du vill ha krämig bakgrund.
Objektiven som ger det är dyra, så enkelt är det.
Jag skulle om pengarna råkade ner som manna från himlen köpa mig ett 200/2,0, 60 000kr.
Men nu ramlar inte pengarna på en.
Så vad har man då att välja på?
50 billig brännvidd. 1,8 - billigt. 1,4 bättre tyngre dyrare.
1,2 ja nu vill du nog ha spegellöst med ögon AF o bara objektivet är ca 25 papp.
85 Väldigt bra brännvidd för porträtt, ger lagom avstånd på FF. inte jättedyr. Relativt lätt att få tag i begagnad. Sony... kanske inte lika lätt.
Nikon byter fattning till Z o kommer få en hel del av den gamla på begagnatmarknaden = lägre priser.
Samma resa här 1,8 / 1,4 man får ungefär vad man betalar för.
105 Det du egentligen vill ha är ett 105/1,4. Det ger väl maximal krämighet för de pengar man betalar men det är inget billigt objektiv. Inte vanligt begagnat. O äter väl upp mer än din budget. Men du hamnar också längre ifrån modellen.
Canon har ett 105/2,0 o det går nog att få tag i begagnat till bra pris.
200/2,0 krämigt - check (Kolla Daniel Venter på nätet) sketdyrt - check
Fast Daniel går runt det lite genom att använda ett begagnat Nikon från 70-talet på ett Sonyhus. Inte vanliga begagnade.

2 Din canon 1000 gav problem i dåligt ljus.
Det finns 2 motmedel.
A ljustarka objektiv = dyra. O inte fasen hjälper det helt o hållet heller, är det mörkt så är det.
B tillföra ljus = blixtar. Blixtar är jättekul o jobba med men knappast spontana.

3 Vilket kamerahus du väljer spelar inte så stor roll.
Visst är FF bättre på krämighet men det hänger mest på objektivet.
Däremot kan AF vara avgörande. (O där är inte Nikon D800 skarpaste kniven i lådan)

Mitt råd: Titta efter de objektiv du är intresserad av på begagnatmarknaden.
Vad kostar dem?
Vilka kameramärken finns tillgängliga i de brännvidderna?
Är utbudet på märket stort eller litet?
Välj hus efter märke på det objektiv du är intresserad av.
Kan du låna svindyra o bra objektiv i ett märke - välj det märket. Det är alltid billigare att bjuda på middag som tack för ett lån än att köpa dyra objektiv.
 
Senast ändrad:

larsborg

Aktiv medlem
Verkligen, en riktig nagelbitare ! Jag tar fram popcornen och avvaktar den rafflande upplösningen.
Ja, jag håller med dig, - tar en bira och en skål nötter, väntar på ytterligare frågor, i denna rafflande tråd.
Frågorna tar aldrig slut, nya frågor hela tiden, allt tycks ändå bli svävande,
- upplösningen/beslutet är långt borta ....
FS forum har haft liknande trådar tidigare, tester, - hur länge kan man fråga, som "nybörjare", innan svaren slutar strömma in .... nu är det 4 dagar sedan starten?
 
Senast ändrad:

Tony johansson

Aktiv medlem
Ja, jag håller med dig, - tar en bira och en skål nötter, väntar på ytterligare frågor, i denna rafflande tråd.
Frågorna tar aldrig slut, nya frågor hela tiden, allt tycks ändå bli svävande,
- upplösningen/beslutet är långt borta ....
FS forum har haft liknande trådar tidigare, tester, - hur länge kan man fråga, som "nybörjare", innan svaren slutar strömma in .... nu är det 4 dagar sedan starten?
Ja, jag har inget mer att bidra med, vad det gäller ursprungsfrågan.
 

apersson850

Aktiv medlem
Canon har ett 105/2,0 o det går nog att få tag i begagnat till bra pris.
Nej, inte riktigt, men ett EF 100 mm f/2 USM. Det är inte speciellt vanligt. Det finns inte nytt på många ställen. Det går tretton på dussinet av EF 85 mm f/1,8 USM i jämförelse.
Det finns också ett EF 135 mm f/2L USM, men då det tillhör Canons exklusivare L-serie är det också betydligt dyrare. Mer än dubbelt jämfört med 85 mm ovan.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nej, inte riktigt, men ett EF 100 mm f/2 USM. Det är inte speciellt vanligt. Det finns inte nytt på många ställen. Det går tretton på dussinet av EF 85 mm f/1,8 USM i jämförelse.
Det finns också ett EF 135 mm f/2L USM, men då det tillhör Canons exklusivare L-serie är det också betydligt dyrare. Mer än dubbelt jämfört med 85 mm ovan.
Ah
Givetvis är det 135/2 jag tänker på. O visst är de inte billiga men det är fortfarande billigare med begagnat än nytt. ;)
O vi har tagit ÄNNU ett steg längre ifrån modellen.
O 135 finns väl ett Sigma 135/1,8 numera, fast den är väl dyrare än Canons o finns väl inte begagnade.

Det jag menar är att man skall skapa sig en bild över vilka märken som ger det begagnatutbud som man är ute efter o till vilket pris.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Nej, inte riktigt, men ett EF 100 mm f/2 USM. Det är inte speciellt vanligt. Det finns inte nytt på många ställen. Det går tretton på dussinet av EF 85 mm f/1,8 USM i jämförelse.
Det finns också ett EF 135 mm f/2L USM, men då det tillhör Canons exklusivare L-serie är det också betydligt dyrare. Mer än dubbelt jämfört med 85 mm ovan.
Jag har haft ett FD 100 mm 2,8 som var mitt favoritobjektiv. Sedan ett 100 mm 2,0 aom också var mitt favoritobjektiv. 90-100 mm har alltid varit min favoritbrännvidd. 100 mm f/2 är mycket bra. Köp om du hittar ett begagnat
 

SofiaA1

Aktiv medlem
Tack återigen för alla svar! Just nu känner jag mig lite matt över allt faktiskt, hållit på i flera dagar nu och gjort sååå mycket research på alla kameror och objektiv att jag behöver en paus känner jag... Har så mycket beslutsångest och känns som jag aldrig kommer kunna göra ett val, för det verkar vara för- och nackdelar med allt! Det som den ena kameran gör bra, kan en annan göra bättre men då är den dyrare och då kan jag inte köpa lika bra objektiv och den tredje gör allt lite sämre men är lättare, modernare och vädertätad... Äldre eller nytt, vilka funktioner kommer jag värdesätta och vad är onödigt? Hur är prissättningen för begagnat på just den modellen, hur länge ska jag vänta tills jag hittar rätt pris, tänk så går det sönder direkt... Ja ni vet ju själva, det är ju ett heltidsprojekt att göra rätt val! Lyxproblem 🙄

Ska ge det några dagar och sen får jag se om jag orkar ta upp detta projektet igen! Eller om jag bara väntar tills jag har tillräckligt med pengar att köpa något nytt där jag slipper kompromissa 😅

Enormt stort tack för att ni hjälpt mig så mycket iallafall, så himla snällt! Uppdaterar såklart tråden om jag gör något köp och vad det isåfall blir 🌺🌸☘🌻🌼
 
ANNONS