Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver verkligen hjälp att välja kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Herve M

Aktiv medlem
Hej!

Om du har en budget på 10000 kr kan du köpa en ny Sony A6000 på El Giganten för ca 5000 kr. Det är en äldre men bra kamera. Den kommer med en 18-55 mm.

Om du vill göra fina porträtt kan du köpa ett objektiv som t ex en Sigma 56 mm 1.4 (https://www.scandinavianphoto.se/objektiv-kikare/objektiv-foto/objektiv-till-sony/sony-e) för under 4000 kr. Det är väldigt bra.

Sedan ett kort för ca 200-300 kr.

Bättre än att köpa begagnat tycker jag.
 

SofiaA1

Aktiv medlem
Hej igen!
Om någon är intresserad så tänkte jag uppdatera med hur det blev. Eftersom det var så svårt att välja valde jag att göra ett budget-val. Har pluggat klart om ett halvår och då kan jag börja spara pengar till en bättre kamera. Men nu lånar jag min pojkväns oanvända Sony a6000 och köpte ett sigma 56mm 1.4 objektiv till! Är jättenöjd med bilderna hittills, bara haft det några dagar 😁

Sparar alla tips här till framtida köp! Tack igen alla för all hjälp!

Två bilder jag tagit med nya kameran 😃
AirBrush_20201024090415-01.jpeg
DSC00801-01.jpeg
 

Brix

Aktiv medlem
Hej igen!
Om någon är intresserad så tänkte jag uppdatera med hur det blev. Eftersom det var så svårt att välja valde jag att göra ett budget-val. Har pluggat klart om ett halvår och då kan jag börja spara pengar till en bättre kamera. Men nu lånar jag min pojkväns oanvända Sony a6000 och köpte ett sigma 56mm 1.4 objektiv till! Är jättenöjd med bilderna hittills, bara haft det några dagar 😁

Sparar alla tips här till framtida köp! Tack igen alla för all hjälp!

Två bilder jag tagit med nya kameran 😃
Visa bilaga 151362
Visa bilaga 151363
Fina bilder :) Verkar vara ett bra objektiv så du gjorde nog ett bra köp :)

Försök nu verkligen att lära dig använda grejorna ordentligt, det är då du eventuellt kommer upptäcka begränsningar i det du har och då kommer du veta mer varför du behöver uppgradera kamera eller objektiv och vad du behöver uppgradera till.
 

dykdanne

Medlem
kan rekommendera Nikon D800e, en kamera som har bättre dynamiskt omfång än Nikon D850. En D800e kan du få för en 6-7000kr. man behöver inte lägga enorma pengar på kameraprylar. komposition och förståelse för ljuset är viktigare.
Köp fast optik vilket utmanar mer och du får tänka till mer med kompositionen


 
ANNONS