Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver verkligen hjälp att välja kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

SofiaA1

Aktiv medlem
Hejsan!
Jag har fotat mycket när jag var yngre och hade då en väldigt (enligt mig) dålig Canon eos 1000d. Nu vill jag börja fota igen, vill fota mestadels porträtt av hästar och hundar. Viktigt för mig är att bakgrunden blir så suddig som möjligt och objektet skarpt (glömt vad detta kallas), fin färgåtergivning och rimligt pris. Har en budget på max 10000kr. Är student, så allt som är billigare är bra. Bryr mig inte alls om märke. Handlar gärna äldre modeller på blocket istället för nyare, men billigare modeller. Vad skulle ni rekommendera? Tar verkligen tacksamt emot tips!
 
Senast ändrad:

SofiaA1

Aktiv medlem
Allra bästa tipsen är de som kombineras på det ultimata objektivet till mina behov också. Om jag får vara kravfylld :eek:
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Det är inte så många som säljer gamla kameror så billigt. Man låter de hellre ligga och skräpa eller ger bort dem. Om du menar allvar med 1000 kr. så får du leta efter några äldre digitala systemkamerorna som kom för 10-15 år sedan t.ex. 20D, 350D, 400D eller kanske nikon d70, d80. Leta också efter objektiv som heter 50/1,8. Det är det billigaste objektivet som man kan få riktigt kort skärpedjup med. Har du tur kan du hitta sådana kombinationer för runt en tusing. Den andra objektivtypen du kan få med för den summan är halvsunkiga kit-zoomar som 18-55/3,5-5,6 eller liknande. Dessa har inte så kort skärpedjup (förmodligen ett sådant objektiv du hade)

Tycker du ska spara ett tag till och köpa något i prisklass 2000-4000 kr istället.

PS. många av kamerorna jag nämnde är inte bättre bildmässigt än din gamla 1000D.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Canon eos 5D eller 5D mark II tillsammans med 24-105/4 och 50/1,8 bör du kunna få för din budget (och kanske lägre beroende på skick och kameramodell). Det skulle jag leta efter om jag hade samma budget och samma motivval. Då får du allt från vidvinkel till lätt tele samt ljusstarkt normal med väldigt kort skärpedjup. Även zoomen ger väldigt fin bakgrundsoskärpa (inställd på tele/105 mm) på dessa kamerahus. Har du väldig tur hittar du också en äldre EF85/1,8 (lätt tele med kort skärpedjup) inom budget.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Vill du gå på Nikon kan du leta efter D600, D700 med samma objektivkonfigurationer, eller liknande. Även de är kameror med stor sensor som ger kort skärpedjup.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tror du inte att hon kan trycka in en 70-200/2,8 i budgeten, har för mig att jag köpte min Tamron generation 1 för 5000:-. Så kanske man vill ha en 50/1,8 för 1000:-. Kvar 4000:- och det kan man ju få både ett begagnat FF Canon 6D eller Nikon hus D700 eller D600 för
 

SofiaA1

Aktiv medlem
Tack snälla alla för er input! Ska kolla upp allting ni föreslår.

Var inne på blocket nyss och hittade en annons med paketpris på 10500kr. En Nikon d800 tillsammans med 50mm 1.4. Är detta prisvärt enligt er?
 

Makten

Aktiv medlem
Om du vill ha kortast möjliga skärpedjup utan att råna banken så tror jag det är vettigt med en begagnad fullformatkamera med ett 85/1,8. Kanske har du till och med råd med ett 85/1,4 men skillnaden är inte så stor som man kan tro och AF kan vara långsammare.

Äldre spegellösa hus (finns väl egentligen bara Sony inom budget) har eventuellt för dålig AF om dina hundar och hästar ränner runt, medan en äldre spegelreflexkamera kan vara extremt bra i det avseendet. Det är mycket en smakfråga också då spegelreflexhusen är större men i gengäld har bättre ergonomi och vettigare knappar.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
För att sudda ut bakgrunden och få som det heter fin bokeh behöver du ett ljusstatstarkt objektiv.Om man skall fota hästar och hundar i rörelse är det oftast en fördel att ha en zoom. Fasta objektiv ger ofta snyggare bokeh men och är ljusstarkare men kräver oftast att hunden eller hästen är stilla.
Att fota hundar och häster i full fart kräver bra följande fokus. Det kräver också en hel del av fotografen. Tro inte att kameran i sig ger skarpa bilder.
Jag skulle rekommendera en Fuji X-T2 och ett 50-140/2,8 OIS. Kommer nog gå ett par tusen över din budget.

Annars kan man ju faktiskt ta ett en gammalt 1D MKIIN för ett par tusen och köra med ett äldre 70-200/2,8 IS. De är inte så bra i dåligt ljus men sätter fokus bättre än de flesta.
Du hittar en mängd av mina hundbilder här: https://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=382508
 

Simon Karlsson

Aktiv medlem
Håller med föregående. På begagnat Nikon-marknaden kan man kamma hem en D750 beg för runt 5000-7000. En 50 1,8 klarar man på en tusenlapp. Tele som du behöver kan kräva lite mer letande... Gå igenom Köp&Sälj här på Fotosidan. Oftast smidigare säljare och lite snällare prissättning än på Blocket är min upplevelse. I andra hand skulle jag scanna av Cyberphoto och Kameradoktorn. Båda ger garanti även på secondhand. Mattsons Foto i Lund har ibland bra priser men friskriver sig från garanti.


 

lonian

Aktiv medlem
Tack snälla alla för er input! Ska kolla upp allting ni föreslår.

Var inne på blocket nyss och hittade en annons med paketpris på 10500kr. En Nikon d800 tillsammans med 50mm 1.4. Är detta prisvärt enligt er?
Jag sålde min D800 back in the days för 7000kr och objektivet är nog inte mer värt än 1500kr. Så tycker du kan få det billigare.

D800 är en bra kamera, men ganska tung.
D750 hade jag valt hellre.
 

Brix

Aktiv medlem
Hejsan!
Jag har fotat mycket när jag var yngre och hade då en väldigt dålig Canon eos 1000d. Nu vill jag börja fota igen, vill fota mestadels porträtt av hästar och hundar. Viktigt för mig är att bakgrunden blir så suddig som möjligt och objektet skarpt (glömt vad detta kallas), fin färgåtergivning och rimligt pris. Har en budget på max 10000kr. Är student, så allt som är billigare är bra. Bryr mig inte alls om märke. Handlar gärna äldre modeller på blocket istället för nyare, men billigare modeller. Vad skulle ni rekommendera? Tar verkligen tacksamt emot tips!
Det mesta av bildkvalitén ligger i objektivet(i synnerhet skärpa) så det är där du bör satsa mest. Även bokeh(suddig bakgrund) avgörs av objektivet.

Går att få till fantastiska bilder även med en Canon 1000D så länge man har ett hyffsat objektiv på den och vet vad man gör.

Kanske en Fujifilm X-T20 med ett Fujinon 50/2 skulle passa dina ändamål? Ligger inom ditt maxpris. Bra kamera och ett väldigt fint objektiv. Fuji har generellt sett mycket bra objektiv. Du får då dessutom ett kompakt och lätt system.

Det absolut viktigaste för att få till bra bilder är dock du själv. Man kan ha världens bästa kamera och objektiv, men bilderna blir inte bra för det om man inte har kunskapen att använda dem.
 
Senast ändrad:

esbtse

Aktiv medlem
Tack snälla alla för er input! Ska kolla upp allting ni föreslår.

Var inne på blocket nyss och hittade en annons med paketpris på 10500kr. En Nikon d800 tillsammans med 50mm 1.4. Är detta prisvärt enligt er?
Verkar vara ett överpris. Finns annons på FS för D800 för 5500 kr. Jag har nog försök hitta en D800E den är bättre.
 
Senast ändrad:

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tack snälla alla för er input! Ska kolla upp allting ni föreslår.

Var inne på blocket nyss och hittade en annons med paketpris på 10500kr. En Nikon d800 tillsammans med 50mm 1.4. Är detta prisvärt enligt er?
D800 är väl OK.
Om det är Nikons 50/1,4 så rekommenderar jag inte den.
AF är fruktansvärt slö.
Jag hade definitivt hellre tagit Nikons 50/1,8 som oxå är mycket billigare.
 

esbtse

Aktiv medlem
Hon specificerar ju dock inte vad det är för 50/1.4 :)
Jo, jag tänkte på det och ändrade. Samt att kameran saknar uppgifter om antal exponeringar. Troligtvis ett D optik som man slänger på för att få kameran såld om ägaren bytt till Z6/Z7. Har aldrig haft denna optik men 50mm/1.8 tyckte jag var ok. Jag har önskat länge en 50mm/1.2 men jag tror det enbart finns manuella.
 
ANNONS