Annons

Behövs den senaste kameran och objektiven?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brix

Aktiv medlem
Klassiskt ämne som ofta spårar ur :). Utrustningen har alltid spelat roll och kommer alltid att spela roll. I olika riktningar. Ibland jagar man teknisk perfektion beroende på syfte och ibland jagar man något helt annat. Förutsatt att man har skapligt med ljus så är glaset ofta viktigare än sensorn.

Jag har en hel drös med riktigt gamla objektiv som ger en skön mjuk kontrast och behagligt varma färger som dagens perfekt korrigerade gluggar sällan gör. Dessa old-timers använder jag när lusten faller på och jag inte orkar ställa färgerna så som jag vill ha dom (mycket av färgrenderingen ligger i objektiven).

Gamla fasta objektiv är ofta mycket bättre än billiga "skräpzoomar". Med all respekt men bildexemplet i trådstarten är tyvärr ett tecken på att det faktiskt inte var helt lyckat i just det här fallet. Jag håller med om att den är överskärpt och lite grynig. Jag har själv testat DXO PureRaw och vet att det kan vara en ganska vårdslös uppräkning av råfiler. I synnerhet lite mer lågupplösa filer. Det kanske går att testa en annan algoritm?

Mitt absoluta favoritobjektiv är ett Minolta MD Rokkor 45/2. Kör detta på min EOS R6. Det är lite av en klyscha att häva ur sig "magiskt" men det är fanimej snudd på. Riktigt skön karaktär och skarpt utan att vara så där bitigt och hårt. Om dom bara kunde göra moderna gluggar så här. Men det hade väl inte sålt då dom troligen hade sågats av analytiker med vita rockar i tekniklabben.
Nja, det finns ju faktiskt nya objektiv med "magi". På senare år har det ju kommit massa manuella kinesiska objektiv från Mitakon, 7artisans, ttartisan, Laowa osv. som ofta har karaktär på bilderna och inte alls är sådär kliniska som de flesta moderna objektiv är.
 

Makten

Aktiv medlem
Varför verkar tillverkarna ha så svårt att tillverka riktigt små objektiv idag?
För att merparten av alla kunder vill ha autofokus, och därtill snabb sådan. Samt om möjligt intern fokusering (vilket ibland är det som medger snabb AF).

Kolla Leicas och Voigtländers M-objektiv. De är fortfarande små, åtminstone de kring f/2-2,8.

Mitt absoluta favoritobjektiv är ett Minolta MD Rokkor 45/2. Kör detta på min EOS R6. Det är lite av en klyscha att häva ur sig "magiskt" men det är fanimej snudd på. Riktigt skön karaktär och skarpt utan att vara så där bitigt och hårt. Om dom bara kunde göra moderna gluggar så här. Men det hade väl inte sålt då dom troligen hade sågats av analytiker med vita rockar i tekniklabben.
Även kunderna hade sågat dem, eftersom de flesta inte alls är ute efter nån "karaktär". Jag har en liknande favorit som faktiskt är relativt modern; Zeiss 50/1,4 Planar ZF/ZE/ZK. Tyvärr gillar jag inte brännvidden på småbildsformatet, så den används ytterst sällan.

För den som har en Sonykamera kan jag också rekommendera Voigtländer 35/1,4 FE. Den beter sig "gammalt" och faktiskt väldigt likt Zeissen. Liten är den också.
 

Makten

Aktiv medlem
Och samma otrevliga och respektlösa Martin! Ta dig en allvarlig funderare, det kan du behöva.
Det varken respektlöst eller otrevligt att anse att floskler är just floskler.

Jag tror det är du som behöver ta dig en funderare. Tror du på allvar att just din syn på fotografi är den som gör sig bäst för alla andra fotografer? Tror du på allvar att utrustningen inte spelar någon roll inom fotogenrer där vissa tekniska specifikationer behövs för att ens få något som liknar en bild? Tror du på allvar att den som köper fin och dyr utrustningen automatiskt inte samtidigt kan arbeta aktivt med att utveckla sitt bildseende?

Varför använder du en superzoom om utrustningen inte spelar nån roll? För att den spelar roll, såklart. Du häller ur dig floskler som osar moralisk överlägsenhet men lever inte som du lär. Jag förstår inte varför jag ska visa "respekt" för något sådant.

Edit: Din parallell till kocken är intressant förresten. Vilken kock kan laga god mat av ruttna råvaror?
 
Senast ändrad:

Terje H

Aktiv medlem
Det varken respektlöst eller otrevligt att anse att floskler är just floskler.

Jag tror det är du som behöver ta dig en funderare. Tror du på allvar att just din syn på fotografi är den som gör sig bäst för alla andra fotografer? Tror du på allvar att utrustningen inte spelar någon roll inom fotogenrer där vissa tekniska specifikationer behövs för att ens få något som liknar en bild? Tror du på allvar att den som köper fin och dyr utrustningen automatiskt inte samtidigt kan arbeta aktivt med att utveckla sitt bildseende?

Varför använder du en superzoom om utrustningen inte spelar nån roll? För att den spelar roll, såklart. Du häller ur dig floskler som osar moralisk överlägsenhet men lever inte som du lär. Jag förstår inte varför jag ska visa "respekt" för något sådant.
Ta dig en allvarlig funderare, inte minst i att läsa det jag skriver ordagrant. Det kan vara en bra början!

Det nästa är något jag borde bli bättre på; att sluta bry mig om dina kommentarer till mina inlägg. Du är tydlig med vem du är, vad du tycker om mig och det jag står för. Du är förvånansvärt förutsägbar.

Det finns däremot stora skillnader mellan oss; du har alla svaren och har en glasklar bild av vem jag är. Till skillnad för mig; jag har ingen aning om vem du är, vet inte vilken typ av fotograf du är - annat än att du markerar dig som en riktigt otrevlig besserwisser.

För min del är trösten i sammanhanget att denna tråd också har andra läsare!
 

Makten

Aktiv medlem
Ta dig en allvarlig funderare, inte minst i att läsa det jag skriver ordagrant. Det kan vara en bra början!

Det nästa är något jag borde bli bättre på; att sluta bry mig om dina kommentarer till mina inlägg. Du är tydlig med vem du är, vad du tycker om mig och det jag står för. Du är förvånansvärt förutsägbar.

Det finns däremot stora skillnader mellan oss; du har alla svaren och har en glasklar bild av vem jag är. Till skillnad för mig; jag har ingen aning om vem du är, vet inte vilken typ av fotograf du är - annat än att du markerar dig som en riktigt otrevlig besserwisser.

För min del är trösten i sammanhanget att denna tråd också har andra läsare!
Varför länkar du till "dina tankar" om du inte är villig att försvara dem? Du verkar ha missförstått hur ett diskussionsforum fungerar. Det är inte en plattform för att få ryggdunkar och sina åsikter bekräftade.

Besserwissern i det här fallet är du. Jag har inte hävdat att X är viktigare än Y. Det har däremot du gjort, gång på gång.
Jag har ingen aning om vem du är heller, annat än att åsikterna du framför inte rimmar med alstrena du presenterar. Det tycker jag är anmärkningsvärt och värt att bemöta.

Om du undrar "vilken typ av fotograf" jag är så kan du kika på min blogg. Det var visserligen rätt länge sen jag skrev nåt, men den är hyfsat representativ: https://www.fotosidan.se/blogs/hertsius/index.htm
Säg gärna till om du ser nåt där jag motsäger mig själv. Det är alltid intressant att höra, så att man kan idka självkritik.

Edit: Jag ställde förresten en rad frågor. Du valde att inte svara på en enda av dem.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Edit: Din parallell till kocken är intressant förresten. Vilken kock kan laga god mat av ruttna råvaror?
En duktig kock behärskar sin teknik så bra att hon inte behöver tänka på den explicit när hon lagar mat.

Det är samma sak med en duktig fotograf. En duktig fotograf behärskar sin teknik så bra att hon inte behöver tänka så mycket på den. Användningen av tekniken är väl inövad under lång träning och duktiga utövare av båda kategorierna använder den teknik de har funnit lämplig för just sitt utövande.

Det här är inget unikt för matlagning eller fotografering, utan gäller för alla kreativa verksamheter. T.ex. programmering, balettdans, måleri, musik (både komposition och framförande), etc.
 

Makten

Aktiv medlem
En duktig kock behärskar sin teknik så bra att hon inte behöver tänka på den explicit när hon lagar mat.

Det är samma sak med en duktig fotograf. En duktig fotograf behärskar sin teknik så bra att hon inte behöver tänka så mycket på den. Användningen av tekniken är väl inövad under lång träning och duktiga utövare av båda kategorierna använder den teknik de har funnit lämplig för just sitt utövande.

Det här är inget unikt för matlagning eller fotografering, utan gäller för alla kreativa verksamheter. T.ex. programmering, balettdans, måleri, musik (både komposition och framförande), etc.
Vad har detta med det du citerade att göra?
 

afe

Aktiv medlem
En duktig kock gör naturligtvis bättre mat med så bra köksutrustning som möjligt.

Jag är böjd att hålla med Makten här; det blir lite av ett elitistiskt tänkande när Terje skriver (som han gjort i alla år) att bilden skall göras i kameran och gärna så manuellt som möjligt. Absolut inget råformat och helst ingen efterbehandling. Blir bilderna bättre av det?

Dessutom har ju facit visat att de påståenden som skrivs om en del bilder inte alltid har stämt överens med verkligheten ...
 

sb12

Aktiv medlem
Tycker det är lite märkligt ändå. Får ni de senaste grejerna gratis?? Så fort det kommer en ny? Det är för de allra flesta inte ett val att inte ha de senaste prylarna. Men det kanske mest är rika överklassfotografer som florerar i detta forum. Vad vet jag?
Och hur kommer det sig att denna diskussion alltid hamnar där någon får feeling med åsikten ”det spelar visst roll vilken utrustning man har!!! :mad:
Frågan var väl om man behöver det allra senaste…
 

PMD

Aktiv medlem
Frågan var väl om man behöver det allra senaste…
Nej, det gör "man" inte. Se tidigare inlägg om Maslows behovstrappa …

Vad betyder "behöver"? Alla har väl sin egen definition utgående från vad man vill göra. Då blir det rätt mycket "goddag – yxskaft" när man ska diskutera vad "man" behöver.
 

sb12

Aktiv medlem
Nej, det gör "man" inte. Se tidigare inlägg om Maslows behovstrappa …

Vad betyder "behöver"? Alla har väl sin egen definition utgående från vad man vill göra. Då blir det rätt mycket "goddag – yxskaft" när man ska diskutera vad "man" behöver.
Det var inte jag som ställde frågan. Reflekterade bara över att det svaras på en annan fråga istället.
 

Makten

Aktiv medlem
Tycker det är lite märkligt ändå. Får ni de senaste grejerna gratis?? Så fort det kommer en ny? Det är för de allra flesta inte ett val att inte ha de senaste prylarna. Men det kanske mest är rika överklassfotografer som florerar i detta forum. Vad vet jag?
Och hur kommer det sig att denna diskussion alltid hamnar där någon får feeling med åsikten ”det spelar visst roll vilken utrustning man har!!! :mad:
Frågan var väl om man behöver det allra senaste…
Angående kostnaden så är det i många fall en fråga om prioriteringar. Jag har ingen bil, till exempel. Ingen höjer på ögonbrynen om grannen köpt en bil för 300 lakan (oftast dessutom lånade pengar), men en kamera för 50 är "vansinne".

Kanske bör förtydliga att jag på intet sätt tycker att man hela tiden ska uppgradera till det senaste. Ser man dock att en senare modell skulle avhjälpa ett specifikt problem, varför inte? Själv bytte jag kamera endast för att få bildstabilisering (samma sensor som den gamla). Det har hjälpt enormt med att kunna ta bilder som förr orsakade stora problem.
 

Terje H

Aktiv medlem
Varför länkar du till "dina tankar" om du inte är villig att försvara dem? Du verkar ha missförstått hur ett diskussionsforum fungerar. Det är inte en plattform för att få ryggdunkar och sina åsikter bekräftade.

Besserwissern i det här fallet är du. Jag har inte hävdat att X är viktigare än Y. Det har däremot du gjort, gång på gång.
Jag har ingen aning om vem du är heller, annat än att åsikterna du framför inte rimmar med alstrena du presenterar. Det tycker jag är anmärkningsvärt och värt att bemöta.

Om du undrar "vilken typ av fotograf" jag är så kan du kika på min blogg. Det var visserligen rätt länge sen jag skrev nåt, men den är hyfsat representativ: https://www.fotosidan.se/blogs/hertsius/index.htm
Säg gärna till om du ser nåt där jag motsäger mig själv. Det är alltid intressant att höra, så att man kan idka självkritik.

Edit: Jag ställde förresten en rad frågor. Du valde att inte svara på en enda av dem.
Jag har aldrig haft några problem att diskutera, att ha olika åsikter ser jag aldrig som någon nackdel. Men att regelrätt vara otrevlig och oförskämd, dessutom fortsätta indikera att mina åsikter inte rimmar med alstren jag visar... Det är ett diskussionsformat som sällan är utvecklande. Jag har inga intressen att fortsätta diskutera med någon som så tydligt är respektlös mot mig - en sund diskussion behöver ömsesidig respekt, annars är det destruktivt mer än konstruktivt.

Jo, jag vet hur ett diskussionsforum fungerar. Men också hur jag tycker det borde fungera, utan att vara direkt elaka och respektlösa mot varandra.

Jag försvarar aldrig mina åsikter eller bilder, det lämnar jag alltid vidare till andra att tycka. Jag står för mina åsikter, nu och framöver. Till hundra procent, din respektlösa attityd ändrar inte på detta.

Jag blir inte heller motiverad att ens titta på dina bilder, det känns ologiskt. Oavsett vad jag skulle säga om dina bilder, så skulle det uppfattas fel. Det borde du förstå. Jag är heller inte den som känner att bilder ska diskuteras under sådana omständigheter - bilder är något helt annat för mig!

Jag är inte intresserad att sätta dit någon, inte heller dig. Om du motsätter dig själv, det är det enbart du själv som kan göra. Det är verkligen inte min uppgift.

Om du behöver idka självkritik? Vad tror du? Läs mina svar till dig, så får vi se om du kan det.
 

Terje H

Aktiv medlem
En duktig kock gör naturligtvis bättre mat med så bra köksutrustning som möjligt.

Jag är böjd att hålla med Makten här; det blir lite av ett elitistiskt tänkande när Terje skriver (som han gjort i alla år) att bilden skall göras i kameran och gärna så manuellt som möjligt. Absolut inget råformat och helst ingen efterbehandling. Blir bilderna bättre av det?

Dessutom har ju facit visat att de påståenden som skrivs om en del bilder inte alltid har stämt överens med verkligheten ...
Jag skriver alltid vad jag gör, inte vad alla ska göra. Jag utgår från mig själv, alltid. Om mitt sätt inte är rätt för andra, så får det stå för dessa. Jag har rätt för mig, men jag skulle aldrig påstå att mina åsikter borde gälla för alla. Läs vad jag skriver, och har skrivit under alla år!

Om det är elitistiskt tänkande? Inte alls, att skapa bilder handlar inte om något elittänkande. Jag har aldrig känt något behov av att tävla i någon form; varken med åsikter eller prylar. Jag tävlar aldrig med bilder heller, helt enkelt för att jag tycker att det ger fel substans till bildskapandet. Märk väl: Jag TYCKER!

För mig är det rätt att jobba i JPG, andra får göra som de vill. Vilket jag också skrivit otaliga gånger.

Din indikation på slutet var däremot direkt osmaklig: om att en del bilder inte alltid stämt med verkligheten... Mina bilder är aldrig tänkt att visa någon "verklighet", har aldrig påstått något annat. Vad jag gjorde med mina lodjursbilder för 11 år sedan det är något annat, därför erkände jag vad jag då gjorde och även bett om ursäkt för. Några tusen gånger!

Eventuella andra "påståenden" från min sida som har diskuterats här i forumen på Fotosidan senare, har jag bemött ett flertal gånger. Men det är så med försiktiga indikationer, det är ett sätt att ifrågasätta mitt förtroende - och blir det tillräckligt många så blir det så.

Vilket är utom min påverkan, vilket gör det osmakligt!
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
För att merparten av alla kunder vill ha autofokus, och därtill snabb sådan. Samt om möjligt intern fokusering (vilket ibland är det som medger snabb AF).

Kolla Leicas och Voigtländers M-objektiv. De är fortfarande små, åtminstone de kring f/2-2,8....................
Ja man säger ofta så men varför kan t.o.m. Sony som gör alla dessa stora tunga och klossiga GM-objektiv luckas göra en liten zoom-pannkaka (16-50) som har både AF, OSS-stabilisering OCH motorzoom hör och häpna (visst det är inte en 1,4 och det är verkligen inte snabbt men ändå).

Leica M-objektiven är ett under av kompakthet och har alltid varit. För mig ett klart föredöme.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
En duktig kock gör naturligtvis bättre mat med så bra köksutrustning som möjligt.

Jag är böjd att hålla med Makten här; det blir lite av ett elitistiskt tänkande när Terje skriver (som han gjort i alla år) att bilden skall göras i kameran och gärna så manuellt som möjligt. Absolut inget råformat och helst ingen efterbehandling. Blir bilderna bättre av det?

Dessutom har ju facit visat att de påståenden som skrivs om en del bilder inte alltid har stämt överens med verkligheten ...
Terje har ju uppenbarligen historiskt sysslat med både RAW och efterbehandling och fick en fruktansvärd massa skit för det eftersom han påstod att han inte efterbehandlat utan just skapat bilderna direkt i kameran. Några gick till botten med detta och avslöjade det påståendet. Kritiken som följde var på många sätt verkligt motbjudande och tappade snart alla proportioner.

Så att hävda att man konsekvent skapar sina bilder direkt vid fototillfället i JPEG kan väl ses som en reflex för att skydda sig från den typen av kritik och en JPEG-bilds ursprung kan ju som bekant aldrig kontrolleras mot en RAW, eftersom det ju aldrig funnits någon.

Jag har väldigt svårt att se att en extremt bildkvalitetsmedveten naturfotograf frivilligt skulle avhända sig de möjligheter som RAW faktiskt ger och som JPEG saknar i hög grad. Jag skulle själv aldrig kunna välja den vägen och jag förstår som sagt inte varför just en naturfotograf skulle välja en så begränsad väg i sitt skapande. För mig skulle det innebära att jag helt skulle gå miste om för mig omistliga denoisefunktionen Deep Prime i DXO Photolab för den funkar bara med RAW.

Av just dessa skäl så tycker jag att det ska vara ett krav att varenda fototävling där krav på autenticitet gäller ska kräva in RAW-bilderna också. Just för att omöjliggöra "fusk" som vi ju sett upprepade fall av de senaste fem åren. Varför inte detta gjorts är för mig en gåta och ett uttryck för stor naivitet som gränsar till rena självskadebeteendet.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tycker det är lite märkligt ändå. Får ni de senaste grejerna gratis?? Så fort det kommer en ny? Det är för de allra flesta inte ett val att inte ha de senaste prylarna. Men det kanske mest är rika överklassfotografer som florerar i detta forum. Vad vet jag?
Och hur kommer det sig att denna diskussion alltid hamnar där någon får feeling med åsikten ”det spelar visst roll vilken utrustning man har!!! :mad:
Frågan var väl om man behöver det allra senaste…
Jag måste nog backa Makten lite här. Folk med starka intressen behöver väl inte tillhöra någon överklass för att lägga säg 50 000 på en kamerautrustning. De kanske helt enkelt prioriterar detta.

Kom ut till Vaxholm nu och kolla en helg. Idag kom en eskader med fyra stora segelbåtar för säkert 2-3 miljoner styck in till Söderhamnen och lade till för ev. restaurangbesök.

Typbåtarna nu är dock inte stora segelbåtar utan RIB- och Anytec plåtbåtar ofta med minst dubbla 350-450 hk motorer. En sådan 350 HK motor drar ca 160 liter bensin i timmen på full gas. Det blir ca 4000 spänn för en sådan motor på fullgas i en timme och 8000 för två med dagens bensinpriser. Nu finns dessutom 600 Hk motorer (Mercury) även om jag inte sett någon sådan här i Vaxholm ännu. (I USA har jag sett att de haft fyra 600 hästare på en enda båt på Mercurys promobilder).

Fem sex timmar med "bara" två 350 hästare kan i värsta fall kosta ungefär 50 000 bara det - kostnaden för nedgrisning av vattnet undantaget. Många RIB-safaribåtar som det finns gott om verkar alltid gå på riktigt höga varv när de kommer över Torsbyfjärden på väg ut mot ytterskärgården. Dessutom kostar dessa ekipage flera miljoner i inköp bara de. I en sådan jämförelse är väl en kamerautrustning i piss i Nilen. Den har också näst intill inga driftkostnader att tala om. Det kan man inte säga om båtarna.

Jag är faktiskt förundrad över denna dödsryckning i förbränningsmotorliket. Nu kommer 600 hästarsmotorerna två minuter i tolv i tolv och "racing 450 hästare" är redan vanliga efter förra årets lansering. Är inte det lite obegripligt?

För att återkoppla lite: uppenbarligen anser sig många även behöva det senaste i kameraväg av olika skäl. Annars skulle det nog inte finnas några kameratillverkare kvar nästa år överhuvudtaget och att tro att det är särskilt extremt så har det nog gått spårlöst förbi vad som händer på exv. bil- båt- och husstylingmarknaderna. Att villor här ute på Resarö går för 25 miljoner och mer är det ingen som längre höjer på ögonbrynen för och ändå är det det första man gör att riva ut hela köket och bygga nytt. "The sky" är inte alls längre "the limit".
 
Senast ändrad:
ANNONS