avslutat
Aktiv medlem
Kakelgasten skrev:
För oss(Jag iaf) kan du väl göra ett försök att förklara...
Hm.. okejrå.. näförresten!
//J
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kakelgasten skrev:
För oss(Jag iaf) kan du väl göra ett försök att förklara...
dunberg skrev:
//J
dunberg skrev:
Så fungerar många lite "enklare" tänkare; de letar efter sådant som bekräftar deras tidigare uppfattning och ignorerar det som talar emot den. På så sätt kan de leva i sin behändiga värld och slipper obehaget i att ändra uppfattning då och då. Lycka till på den vägen!
=)
//J
dunberg skrev:
Så fungerar många lite "enklare" tänkare; de letar efter sådant som bekräftar deras tidigare uppfattning och ignorerar det som talar emot den. På så sätt kan de leva i sin behändiga värld och slipper obehaget i att ändra uppfattning då och då. Lycka till på den vägen!
=)
//J
dunberg skrev:
Nämen! Kolla här:
http://www.symantecstore.com/dr/sat...V5=&xid=49997&DSP=0&CUR=840&PGRP=0&CACHE_ID=0
De däringa säljer ju vi.. antivirusprogram!
Kakelgasten skrev:
Nu har jag försökt höja mig till din intelligensnivå och tror mig kommit på vad du menar med ditt inlägg...du kanske?...menar att eftersom det är Symantec som i artikeln i min länk varnar för att vara utan antivirusprogram skulle så att säga skapa en efterfrågan på att köpa ett antivirusprogram i syfte enbart att tjäna pengar...utan att man som MacOSx ägare är i behov av det?
Är det korrekt tolkat?
Isåfall...välkommen ner till oss "enklare" tänkare...![]()
dunberg skrev:
Dina tankegångar innehåller onekligen en del poänger! Visserligen fungerar säkert Symantecs program alldeles utmärkt och visserligen gör andra experter samma (säkerligen korrekta) bedömning som Symantec men risken kanske är överdriven, vem vet? Kopplingen mellan analysen och egenintresset måste i alla fall beaktas. Eller vad tror du?
//Johnnie
Ja, tyvärr finns det ännu inga tvingande åtgärder mot sådana som dig som inte vill bidra seriöst så det är ju ditt eget val men frågan jag ställer mig är varför du överhuvudtaget virussöker en gång om året? Det är ju faktiskt helt meningslöst och bara slöseri med tid så vad kan motivationen till det vara?digitalzero skrev:
Kör samma stuck som Johnnie, testar av nån gång om året om det kommit in något virus på datorn annars kör ja helt utan.
digitalzero skrev:
Eftersom ett plan kan krasha på mig så går ja aldrig ut.
Kör samma stuck som Johnnie, testar av nån gång om året om det kommit in något virus på datorn annars kör ja helt utan. (Detta gäller givetvis Mac-datorn)
P.R. skrev:
Ja, tyvärr finns det ännu inga tvingande åtgärder mot sådana som dig som inte vill bidra seriöst så det är ju ditt eget val men frågan jag ställer mig är varför du överhuvudtaget virussöker en gång om året? Det är ju faktiskt helt meningslöst och bara slöseri med tid så vad kan motivationen till det vara?
Ja när preventiva skydd skall införas är alltid en avvägning mot risken men i ditt andra inlägg här framkom att du inte gör någon sådan avvägning utan kommer att reagera först när du själv drabbats. Att du dessutom glatt rekommenderade andra att följa ditt exempel bidrog också till att jag kallade dig för korkad (inte dum), lat och okunnig.dunberg skrev:
Man skyddar sig givetvis i förhållande till riskens storlek. Hur stor är egetligen risken för att få virus på en Mac?
Virusproblemet utgör ett ganska allvarligt hot mot Internets effektivitet och utveckling. Eftersom man sannolikt aldrig kommer att kunna stoppa alla virus vid källan så återstår att begränsa spridningen. Ett av de mest effektiva sätten att göra det tror jag är att med morot och/eller piska påverka användarna att ta ansvar i arbetet mot spridningen. Idag påverkas en totalt oansvarig användare inte på minsta vis av att de sprider virus men tänkbara åtgärder är att bötfälla/straffa dem respektive gynna dem som inte har virus. Någon form av sådant system, som jag håller för mycket sannolikt framöver, skulle skapa ett behov hos alla att efter bästa förmåga och med den tidens mest effektiva hjälpmedel motverka virusspridningen.dunberg skrev:
Skulle du vilja tvinga folk att ha virusprogram på Mac? Det låter inte klokt. "Ännu" antyder att du tror att sådana åtgärder kommer att vidtas i framtiden. Det låter, milt uttryckt, inte heller klokt.
Nej jag har ganska god erfarenhet av IT-säkerhetsarbete och jag kan garantera dig att jag inte överskattar min privata insats. Jag håller bara operativsystem och kritiska applikationer uppdaterade, kör antivirus och har ett grundläggande intrångsskydd. Det är varken dyrt eller jobbigt men kompletterat med lite sunt förnuft behövs det faktiskt inte mer för att ha en hygglig IT-säkerhet i hemmiljö.Och ditt eget "seriösa" bidrag till världens IT-säkerhet ska nog inte överskatttas heller, för den delen.
P.R. skrev:
Virusproblemet utgör ett ganska allvarligt hot mot Internets effektivitet och utveckling. Eftersom man sannolikt aldrig kommer att kunna stoppa alla virus vid källan så återstår att begränsa spridningen. Ett av de mest effektiva sätten att göra det tror jag är att med morot och/eller piska påverka användarna att ta ansvar i arbetet mot spridningen. Idag påverkas en totalt oansvarig användare inte på minsta vis av att de sprider virus men tänkbara åtgärder är att bötfälla/straffa dem respektive gynna dem som inte har virus. Någon form av sådant system, som jag håller för mycket sannolikt framöver, skulle skapa ett behov hos alla att efter bästa förmåga och med den tidens mest effektiva hjälpmedel motverka virusspridningen.
Då jag inte vet exakt hur användarna skall påverkas till att bli mer aktiva i det arbetet, även om jag anser det nödvändigt, sammanfattade jag det med orden "tvingande åtgärder" men det skall alltså inte tolkas bokstavligt och framförallt inte som ett påhopp mot Mac-användare specifikt. Det återstår ju att se om Mac någonsin kommer att uppnå den kritiska massa som krävs för att bli en riktigt attraktiv plattform för virustillverkarna.
Nej jag har ganska god erfarenhet av IT-säkerhetsarbete och jag kan garantera dig att jag inte överskattar min privata insats. Jag håller bara operativsystem och kritiska applikationer uppdaterade, kör antivirus och har ett grundläggande intrångsskydd. Det är varken dyrt eller jobbigt men kompletterat med lite sunt förnuft behövs det faktiskt inte mer för att ha en hygglig IT-säkerhet i hemmiljö.
Jag kan inte göra mer än att förklara vad jag menade och jag noterar att du inte argumenterar emot utan bara väljer att klänga dig fast vid din egen tolkning. Man kan fundera över anledningen till det...dunberg skrev:
Vad gäller ditt inlägg om tvångsåtgärder mot Mac-anvädare utan antivirusprogram kan jag bara konstatera att du trodde och hoppades på att sådana åtgärder skulle vidtas ("mot sådana som dig") i framtiden.
Jag tycker inte att en massa länkar till ett slutet forum där andra lika övertygade Mac-fantaster hävdar samma sak som du själv är bra argumentation men hittar man inga tyngre referenser för sin sak så...
Om ett antivirusprogram tar mer än 1% systemresurser är det dåligt skrivet och om du inte har råd att offra 1% så är din burk felinstallerad eller gravt underdimensionerad.Till dess att hotet är större kommer jag och många med mig varken att lägga systemresurser eller pengar på antivirusprogram till MacOsX.
Det ena utesluter inte det andra. Det är alltid bättre att bygga säkerhet med flera olika lösningar och strategier.digitalzero skrev:
Har oxå windows datorer hemma å varför ska ja sitta å köra ett antivirusprogram på macarna för att skydda PCn? verkar ju knasigt, klart bättre å köra antivirus på PCn.