Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

behövs virusskydd till mac?

Produkter
(logga in för att koppla)
Så fungerar många lite "enklare" tänkare; de letar efter sådant som bekräftar deras tidigare uppfattning och ignorerar det som talar emot den. På så sätt kan de leva i sin behändiga värld och slipper obehaget i att ändra uppfattning då och då. Lycka till på den vägen!

=)

//J

dunberg skrev:
Så fungerar många lite "enklare" tänkare; de letar efter sådant som bekräftar deras tidigare uppfattning och ignorerar det som talar emot den. På så sätt kan de leva i sin behändiga värld och slipper obehaget i att ändra uppfattning då och då. Lycka till på den vägen!

=)

//J

Det som är förbryllande är att du postar ett inlägg som man undrar vad du menar med...att du sen inte KAN/vill förklara är ännu mer förbryllande...men vill/KAN du inte så är det ju upp till dig...dunboll

[Edit]
Förlåt...Dunberg...

Senast ändrad:
dunberg skrev:

=)

//J

Hur fungerar en person som svarar såhär då?:

Hm.. okejrå.. näförresten!

Skulle vara intressant att höra din vetenskapligt psykologiska utvärdering av dig själv oxå...;-)

Senast ändrad:
dunberg skrev:
Nämen! Kolla här:

http://www.symantecstore.com/dr/sat...V5=&xid=49997&DSP=0&CUR=840&PGRP=0&CACHE_ID=0

De däringa säljer ju vi.. antivirusprogram!

Nu har jag försökt höja mig till din intelligensnivå och tror mig kommit på vad du menar med ditt inlägg...du kanske?...menar att eftersom det är Symantec som i artikeln i min länk varnar för att vara utan antivirusprogram skulle så att säga skapa en efterfrågan på att köpa ett antivirusprogram i syfte enbart att tjäna pengar...utan att man som MacOSx ägare är i behov av det?

Är det korrekt tolkat?

Isåfall...välkommen ner till oss "enklare" tänkare...:)

Kakelgasten skrev:
Nu har jag försökt höja mig till din intelligensnivå och tror mig kommit på vad du menar med ditt inlägg...du kanske?...menar att eftersom det är Symantec som i artikeln i min länk varnar för att vara utan antivirusprogram skulle så att säga skapa en efterfrågan på att köpa ett antivirusprogram i syfte enbart att tjäna pengar...utan att man som MacOSx ägare är i behov av det?

Är det korrekt tolkat?

Isåfall...välkommen ner till oss "enklare" tänkare...:)

Dina tankegångar innehåller onekligen en del poänger! Visserligen fungerar säkert Symantecs program alldeles utmärkt och visserligen gör andra experter samma (säkerligen korrekta) bedömning som Symantec men risken kanske är överdriven, vem vet? Kopplingen mellan analysen och egenintresset måste i alla fall beaktas. Eller vad tror du?

//Johnnie

dunberg skrev:
Dina tankegångar innehåller onekligen en del poänger! Visserligen fungerar säkert Symantecs program alldeles utmärkt och visserligen gör andra experter samma (säkerligen korrekta) bedömning som Symantec men risken kanske är överdriven, vem vet? Kopplingen mellan analysen och egenintresset måste i alla fall beaktas. Eller vad tror du?

//Johnnie

Dom ryktena har florerat så länge jag kan minnas...och jag håller med att man absolut kan tänka sig ett dylikt scenario...men knappast(med reservation) från dom "stora" antivirus-tillverkarna...möjligtvis från dom lite "mindre" som vill slå sig in på marknaden.

Men...man vet ju aldrig...men och andra sidan...det man inte kan bevisa ska man akta sig från att påstå...typ...:)

digitalzero skrev:
Kör samma stuck som Johnnie, testar av nån gång om året om det kommit in något virus på datorn annars kör ja helt utan.
Ja, tyvärr finns det ännu inga tvingande åtgärder mot sådana som dig som inte vill bidra seriöst så det är ju ditt eget val men frågan jag ställer mig är varför du överhuvudtaget virussöker en gång om året? Det är ju faktiskt helt meningslöst och bara slöseri med tid så vad kan motivationen till det vara?

digitalzero skrev:
Eftersom ett plan kan krasha på mig så går ja aldrig ut. :)

Kör samma stuck som Johnnie, testar av nån gång om året om det kommit in något virus på datorn annars kör ja helt utan. (Detta gäller givetvis Mac-datorn)

Återigen...det är INTE bara för att du kör MacOS som du "slipper" virus...det är ENBART pga att virusmakarna gör mest virus till Win användare...

Visst har MacOSx kommit "längre" i sitt tänkande när det gäller att ha ett fungerande skydd, men sen och andra sidan så när den dagen (domedagen) kommer när/om dom ger sig Mac användare...så kanske det kraschar direkt?...vem vet?...den dagen kanske aldrig kommer.

P.R. skrev:
Ja, tyvärr finns det ännu inga tvingande åtgärder mot sådana som dig som inte vill bidra seriöst så det är ju ditt eget val men frågan jag ställer mig är varför du överhuvudtaget virussöker en gång om året? Det är ju faktiskt helt meningslöst och bara slöseri med tid så vad kan motivationen till det vara?

Skulle du vilja tvinga folk att ha virusprogram på Mac? Det låter inte klokt. "Ännu" antyder att du tror att sådana åtgärder kommer att vidtas i framtiden. Det låter, milt uttryckt, inte heller klokt.

Och ditt eget "seriösa" bidrag till världens IT-säkerhet ska nog inte överskatttas heller, för den delen.

//Johnnie

Edit: Med "bidrag" avser jag endast införskaffande och användande av antivirusprogram. Ditt bidrag i övrigt kan jag förstås inte bedömma.

dunberg skrev:
Man skyddar sig givetvis i förhållande till riskens storlek. Hur stor är egetligen risken för att få virus på en Mac?
Ja när preventiva skydd skall införas är alltid en avvägning mot risken men i ditt andra inlägg här framkom att du inte gör någon sådan avvägning utan kommer att reagera först när du själv drabbats. Att du dessutom glatt rekommenderade andra att följa ditt exempel bidrog också till att jag kallade dig för korkad (inte dum), lat och okunnig.

Om antivirusprogram var dyra och krävde mycket underhåll skulle jag förstå att man väntade tills virus var ett stort hot på den aktulla plattformen men när de är lättskötta och kostar försumbara pengar eller t.o.m. är gratis blir de aktuella redan vid en mycket låg risknivå.

Något som du glömmer bort (eller kanske inte heller förstått) när du nu försöker ge intryck av att du verkligen tänkt igenom behovet av preventiva skydd är att avvägningen när de skall införas inte alls bara beror på risken att drabbas utan också på konsekvenserna vid ett problem.

Konsekvenserna för egen del kan man bara själv avgöra men faktumet att också andra drabbas när man själv utsätts för en attack gör att för alla som inte är genuint egoistiska sänks tröskeln för när man bör införa preventiva åtgärder ytterligare.

dunberg skrev:
Skulle du vilja tvinga folk att ha virusprogram på Mac? Det låter inte klokt. "Ännu" antyder att du tror att sådana åtgärder kommer att vidtas i framtiden. Det låter, milt uttryckt, inte heller klokt.
Virusproblemet utgör ett ganska allvarligt hot mot Internets effektivitet och utveckling. Eftersom man sannolikt aldrig kommer att kunna stoppa alla virus vid källan så återstår att begränsa spridningen. Ett av de mest effektiva sätten att göra det tror jag är att med morot och/eller piska påverka användarna att ta ansvar i arbetet mot spridningen. Idag påverkas en totalt oansvarig användare inte på minsta vis av att de sprider virus men tänkbara åtgärder är att bötfälla/straffa dem respektive gynna dem som inte har virus. Någon form av sådant system, som jag håller för mycket sannolikt framöver, skulle skapa ett behov hos alla att efter bästa förmåga och med den tidens mest effektiva hjälpmedel motverka virusspridningen.

Då jag inte vet exakt hur användarna skall påverkas till att bli mer aktiva i det arbetet, även om jag anser det nödvändigt, sammanfattade jag det med orden "tvingande åtgärder" men det skall alltså inte tolkas bokstavligt och framförallt inte som ett påhopp mot Mac-användare specifikt. Det återstår ju att se om Mac någonsin kommer att uppnå den kritiska massa som krävs för att bli en riktigt attraktiv plattform för virustillverkarna.
Och ditt eget "seriösa" bidrag till världens IT-säkerhet ska nog inte överskatttas heller, för den delen.
Nej jag har ganska god erfarenhet av IT-säkerhetsarbete och jag kan garantera dig att jag inte överskattar min privata insats. Jag håller bara operativsystem och kritiska applikationer uppdaterade, kör antivirus och har ett grundläggande intrångsskydd. Det är varken dyrt eller jobbigt men kompletterat med lite sunt förnuft behövs det faktiskt inte mer för att ha en hygglig IT-säkerhet i hemmiljö.

Vad gäller ditt inlägg om tvångsåtgärder mot Mac-anvädare utan antivirusprogram kan jag bara konstatera att du trodde och hoppades på att sådana åtgärder skulle vidtas ("mot sådana som dig") i framtiden. Oavsett vad du senare skriver om virusfaran ändrar det inte på ditt ursprungliga inlägg. Jag kan bara upprepa att det du skriver, milt sagt, inte låter klokt.

Vad gäller behovet av antivirusprogram hänvisar jag till 99mac.se. Sök på ordet ("antivirusprogram") så får ni bland annat upp följande trådar:

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=49915&highlight=antivirusprogram

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=63786&highlight=antivirusprogram

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=63871&highlight=antivirusprogram

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=57222&highlight=antivirusprogram

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=53549&highlight=antivirusprogram

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=50375&highlight=antivirusprogram

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=43100&highlight=antivirusprogram

Många tycks göra en avvägning mellan å ena sidan de systemresurser som ett antivirusprogram använder sig av och å andra sidan hotet från eventuella virus varpå de kommer fram till att antivirusprogram är slöseri med systemresurser så länge MacOsX inte är värre drabbat än vad som är fallet. (Vad gäller blandade miljöer påpekar många att det finns skäl att använda antivirusprogram även på Macarna - för att skydda Windowsmaskiner!)

Till dess att hotet är större kommer jag och många med mig varken att lägga systemresurser eller pengar på antivirusprogram till MacOsX.

MVH

Johnnie

hmm.. jaja.. ni som tror att himmeln kommer å falla ner på er får givetvis köra ett antivirusprogram men ja kommer fortfarande att inte köra något på mina Macar tills den dagen då det har kommit ut ett riktigt virus.

Har oxå windows datorer hemma å varför ska ja sitta å köra ett antivirusprogram på macarna för att skydda PCn? verkar ju knasigt, klart bättre å köra antivirus på PCn.

Sen de virus som faktiskt kan spridas vidare från mac till PC är antigen e-post virus eller MS-macro virus, Microsoft produkter kommer inte in på mina macar och virus via e-post kan ja lova att ja inte kommer att spidda vidare tills den dagen då det har kommit ett virus till mac som klarar av att spidda sig själv via mac.

Det finns hos flera tillverkare av antivirusprogram och säkerhetslösninggar testlänkar för hur känslig din dator är för intrång/virus. Jag har som macanvändare testat dessa ett flertal ggr, och får alltid svaret att min dator är säker....detta trots att min mac saknar antivirusprogram. Det räcker att brandväggen är påslagen.

Macens system är uppbyggt så att alla installationer i rooten kräver ditt medgivande och lösenord, och ännu så länge har ingen kunnat skriva ett virus/spyware som tagit sig genom denna säkerhetslösning och spridit sig.....

Det är också ganska signifikant att Wintelanvändare har ruskigt svårt att acceptera att macen är en virusfri miljö.....och debatterar sig trötta på att påvisa motsatsen.....kanske mest för att trösta sig själva??

P.R. skrev:
Virusproblemet utgör ett ganska allvarligt hot mot Internets effektivitet och utveckling. Eftersom man sannolikt aldrig kommer att kunna stoppa alla virus vid källan så återstår att begränsa spridningen. Ett av de mest effektiva sätten att göra det tror jag är att med morot och/eller piska påverka användarna att ta ansvar i arbetet mot spridningen. Idag påverkas en totalt oansvarig användare inte på minsta vis av att de sprider virus men tänkbara åtgärder är att bötfälla/straffa dem respektive gynna dem som inte har virus. Någon form av sådant system, som jag håller för mycket sannolikt framöver, skulle skapa ett behov hos alla att efter bästa förmåga och med den tidens mest effektiva hjälpmedel motverka virusspridningen.

Då jag inte vet exakt hur användarna skall påverkas till att bli mer aktiva i det arbetet, även om jag anser det nödvändigt, sammanfattade jag det med orden "tvingande åtgärder" men det skall alltså inte tolkas bokstavligt och framförallt inte som ett påhopp mot Mac-användare specifikt. Det återstår ju att se om Mac någonsin kommer att uppnå den kritiska massa som krävs för att bli en riktigt attraktiv plattform för virustillverkarna.
Nej jag har ganska god erfarenhet av IT-säkerhetsarbete och jag kan garantera dig att jag inte överskattar min privata insats. Jag håller bara operativsystem och kritiska applikationer uppdaterade, kör antivirus och har ett grundläggande intrångsskydd. Det är varken dyrt eller jobbigt men kompletterat med lite sunt förnuft behövs det faktiskt inte mer för att ha en hygglig IT-säkerhet i hemmiljö.

Ett sätt att ta ansvar är att välja ett virusfritt operativsystem.........

dunberg skrev:
Vad gäller ditt inlägg om tvångsåtgärder mot Mac-anvädare utan antivirusprogram kan jag bara konstatera att du trodde och hoppades på att sådana åtgärder skulle vidtas ("mot sådana som dig") i framtiden.
Jag kan inte göra mer än att förklara vad jag menade och jag noterar att du inte argumenterar emot utan bara väljer att klänga dig fast vid din egen tolkning. Man kan fundera över anledningen till det...
Jag tycker inte att en massa länkar till ett slutet forum där andra lika övertygade Mac-fantaster hävdar samma sak som du själv är bra argumentation men hittar man inga tyngre referenser för sin sak så...
Återkom gärna när du hittat en oberoende säkerhetskonsult som avråder från antivirus.
Till dess att hotet är större kommer jag och många med mig varken att lägga systemresurser eller pengar på antivirusprogram till MacOsX.
Om ett antivirusprogram tar mer än 1% systemresurser är det dåligt skrivet och om du inte har råd att offra 1% så är din burk felinstallerad eller gravt underdimensionerad.

digitalzero skrev:
Har oxå windows datorer hemma å varför ska ja sitta å köra ett antivirusprogram på macarna för att skydda PCn? verkar ju knasigt, klart bättre å köra antivirus på PCn.
Det ena utesluter inte det andra. Det är alltid bättre att bygga säkerhet med flera olika lösningar och strategier.

ANNONS
Götaplatsens Foto