Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Belysningstid i mörkrummet, reciprocitet

Produkter
(logga in för att koppla)

Goupil

Aktiv medlem
Existerar detta fenomen även då du belyser ett fotopapper i en förstoringsapparat?

För negativ film är, om jag har förstått det hela rätt, belysningstider mellan 1/1000 och 1s. "säkra" tider så att säga.

Vad gäller i mörkrummet? Finns det tillfällen då man måste justera belysningstiden, alltså vid väldigt långa eller väldigt korta tider?

Sedan är det kanske inte riktigt lika petnoga i mörkrummet, då man ändå måste prova sig fram till en belysningstid som ger det resultat man vill ha. Jag är bara nyfiken på om fenomenet finns även vid belysning av fotopapper?

Japp.

Det är ju samma typ av ljuskänsligt material så fenomenet finns där.

Jag gjorde rätt mycket materialtester för tio år sedan, jag har för mig Lars Kjellberg redovisade några av mina resultat i tidningen Fotografi.
Inte minst var det kul att bekräfta att färgfilms kontrast inte påverkades av belysningen i en förstoringsapparat.
Kondensorljus ger samma kontrast som diffusor.

Räkna med att svartvita papper är recipropa mellan 5-30 sekunder.
Varierar självklart mellan olika papper.

Med kortare och längre belysningar tappar de känslighet och får ökad kontrast. På de korta tiderna är det framförallt kontrasten som påverkas medan de långa ger mer effekt på känsligheten.

Jag exponerar aldrig kortare än 5 sekunder, inte ens för kontaktkartor.

Men vid framkallning av normalstora bilder blir ju detta närmast en kuriös detalj väl?

För det är väl främst då man gör stora förstoringar som belysningstiden blir så lång att det får någon betydelse?

Kan man rent generellt säga något om justeringsvärden på belysningstider över 30s? Alltså, oberoende av fabrikat på papper?

Nu måste jag chansa, jag har inte tittat på mitt material på nästan åtta år.

Om du exponerar runt två minuter måste du öka exponeringen runt 20% jämfört med om du exponerar 15 sekunder.
Jag kan minnas helt fel, men jag tror det är i den regionen...

För mig hade det betydelse, jag gjorde ofta en liten bild för att bedöma behov av efterbelysning och få en känsla av ljuset i bilden, kanske en 18x24 med 12 sekunders exponering.
Sedan gjordes en 50x60 och jag räknade då ut den nya exponeringen efter den lilla bilden och fick fram att den stora skulle belysas 75 sekunder.
Då drabbades jag av en recipåpptistechh.., en ändring av svärtan alltså.
Så en liten tabell på väggen talade om hur jag skulle korrigera exponering och kontrast.

Jag jobbade som kopist (åt ganska krävande fotografer) förr i världen...

Det är ju ganska avsevärda förändringar i belysningstiden. Konstigt att man (jag) aldrig hört talas om detta förrut. Läser Ansel Adams men har hittills inte sett något om detta... Vänta jag ska kila och kolla...

Jodå, han nämner det, men han skriver att moderna papper inte är lika känsliga för detta som äldre fabrikat.

Men alltså, om både exponeringstiden och kontrasten måste justeras så kan man ju inte ha någon lättöverskådlig tabell då de båda faktorerna påverkar och är beroende av varandra.
Trixigt.

Fast om ändringen i kontrast är nästintill försumbar på längre tider kanske man kan leva med att bara ändra tiden.

Man behöver inte bry sig om det hela för normalt arbete, en provlapp ger ju en fingervisning om vilken tid/kontrast som är lämplig.

Att jag lade ned så mycket krut på det hela var för att jag en gång i tiden ofta kopierade samma bild i olika storlekar, de skulle vara exakt lika i ton, så jag arbetatde fram ett system för att snabba på processen.

Jag älskar allt som minimerar tiden i mörkrummet/framför datorn.

Jobbar nu på ett arbetsflöde för Raw till färdig bild.

Fotograferar ofta produkter i paket, ett fast pris per bild och jag vill minimera tiden för varje jobb.

ANNONS
Götaplatsens Foto