Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Berätta om lite om EOS 10D

Produkter
(logga in för att koppla)
Asson skrev:
Jag tänkte köpa ett beg Canonnhus, d-slr. Vad är EOS 10D för ett hus? Är det bra eller är ny 350D bättre?

Om du tycker den är bättre eller sämre kan bara du svara på.

Kamerorna har olika egenskaper. En del är bättre på 10D och en del bättre på 350D.

10D är bättre byggd, är tyngre, skönare att hålla i (iallafall enligt mig).

350D är snabbare, bättre upplösning, mindre brus.

Jag satsade på 10D efter att ha hållit i en 350D en gång. Jag är supernöjd. 10D motsvarar precis det jag vill ha av en digitalare.

Har man inte små händer så är 350D inte den trevligaste kameran att hålla i direkt, det är trångt om utrymme.

Om man köper till ett vertikalgrepp blir det klart bättre om än fortfarande trångt för fingrarna i horisontelläget.

350D är därimot en klar fördel när man vill ha lätt och liten packning, den är mycket lättare och mindre.

Nu gillar jag iof inte små kamerahus, men ger 350d lite mer för pengarna så får jag väll stå ut med det. Jag har heller ingen direkt brådska, utan får väll se vad som kommer upp.

Jag har båda kamerorna. De största fördelarna med 350D är att den är lätt och liten (lite för liten faktiskt...) och blixtsnabb att få igång utan fördröjning och att den skriver snabbt till minneskortet.
En fundamental nackdel är att den är ganska svår att tycka om på det sätt jag gillar min 10D. 10D är så otroligt mycket skönare att plåta med, när den tre sekunder efter påslag väl är redo...
Ergonomin, sökaren, displayen, slutarljudet är minst dubbelt på bra på 10D plus att den har en skön ratt baktill.
Jag har ännu inte utvecklat någon personlig kärleksrelation till min 350D, även om jag tycker bra om den...

Linmajon skrev:
Jag har båda kamerorna. De största fördelarna med 350D är att den är lätt och liten (lite för liten faktiskt...) och blixtsnabb att få igång utan fördröjning och att den skriver snabbt till minneskortet.
En fundamental nackdel är att den är ganska svår att tycka om på det sätt jag gillar min 10D. 10D är så otroligt mycket skönare att plåta med, när den tre sekunder efter påslag väl är redo...
Ergonomin, sökaren, displayen, slutarljudet är minst dubbelt på bra på 10D plus att den har en skön ratt baktill.
Jag har ännu inte utvecklat någon personlig kärleksrelation till min 350D, även om jag tycker bra om den...
:)
Vad är väll tre sekunder av ens liv när det gäller kärlek. :)

Vad bör man kolla efter på en beg 10D? Går det att kontrollera hur många exponeringar som den gjort?

Asson skrev:
:)
Vad är väll tre sekunder av ens liv när det gäller kärlek. :)

Vad bör man kolla efter på en beg 10D? Går det att kontrollera hur många exponeringar som den gjort?
Njä, tror inte det. Vad jag hört har den ingen räknare som håller reda på det, tyvärr men det kanske finns dolt i någon servicemeny..
Vet någon hur/om det finns servicemenyer på Canons DSLR:er, likt mobiltelefoner?

Man kan se hur många exponeringar den gjort på filnamnet. Men det är inte att lita på då man kan nollställa den räknaren.. Lite som att köpa bil från Tyskland :)

Det räcker med att byta kort med höga bildnummer på för att den ska göra ett skutt.
Dessutom är det bara att ställa om i menyn för koninuerlig numrering. Då nollställs räknaren direkt...

ANNONS
Götaplatsens Foto