Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Beskära med bibehållna proportioner?
- Trådstartare Jocce
- Start datum
joakim_hansson
Aktiv medlem
Japp det går - välj skärverktyget o i mitten längst upp på sidan finns det inställningar för format.
"Fixed" väljer du sen e det bara att skära på i 2:3 3:2 4:3 eller vad du nu vill.

"Fixed" väljer du sen e det bara att skära på i 2:3 3:2 4:3 eller vad du nu vill.
Lasse H
Aktiv medlem
Osquar skrev:
Med crop-verktyget kan man ställa in fasta storlekar bl.a i enheten pixlar, men med beskärningsverktyget så lyckas jag bara få enheten cm. Går det inte beskära i ett önskat pixel-format med detta verktyg (som jag tycker funkar bättre än crop-verktyget)?
Oscar
Lite förvirrande fråga eftersom cropverktyget ÄR beskärningsverktyget.
Men jag antar att du menar markeringsverktyg resp beskärningsverktyg.
Båda går att förinställa med både pixlar eller centimeter.
Vill man ha pixlar fyller man i rutan med px efter värdet.
Vill man ha centimeter skriver man cm i stället.
Lasse H
Aktiv medlem
Och glöm för allt i världen inte att skriva i px om du menar pixlar (gäller crop tool) annars tror Ps att du menar centimeter och fyller automatiskt i cm.
Om man önskar 1000 px tror Ps då att man menar 1000 cm(=10 m), om man då dessutom fyllt i 300 ppi kommer Ps att få "jobba" rätt så hårt hela natten för att interpolera bilden till denna storlek.
Jag har tidigare också påtalat detta här i forumet eftersom detta enligt min mening närmasr är att betrakta som en bugg i Ps.
Tyvärr har Adobe ingen svensk sida där man kan påtala sådant utan hänvisar till den amerikanska supporten.
Om man önskar 1000 px tror Ps då att man menar 1000 cm(=10 m), om man då dessutom fyllt i 300 ppi kommer Ps att få "jobba" rätt så hårt hela natten för att interpolera bilden till denna storlek.
Jag har tidigare också påtalat detta här i forumet eftersom detta enligt min mening närmasr är att betrakta som en bugg i Ps.
Tyvärr har Adobe ingen svensk sida där man kan påtala sådant utan hänvisar till den amerikanska supporten.
mipert
Aktiv medlem
Någon bugg är det inte, bara fel måttenhet.Lasse H skrev:
...Jag har tidigare också påtalat detta här i forumet eftersom detta enligt min mening närmasr är att betrakta som en bugg i Ps...
Gör som jag skrev i förra inlägget så kan du använda den måttenhet som passar bäst.
Biber
Aktiv medlem
Det är ingen bugg. Det beror på vilken enhet du har valt att använda på linjalerna, PS använder den om användaren inte anger någon egen enhet. När man har skrivit i värdet så lägger ju PS till enheten ändå så man ser klart och tydligt vad som gäller. Läs Mikaels inlägg.Lasse H skrev:
Och glöm för allt i världen inte att skriva i px om du menar pixlar (gäller crop tool) annars tror Ps att du menar centimeter och fyller automatiskt i cm.
edit: Sen.
Lasse H
Aktiv medlem
mipert skrev:
Någon bugg är det inte, bara fel måttenhet.
Gör som jag skrev i förra inlägget så kan du använda den måttenhet som passar bäst.
Hehe, Mipert, jag brukar alltid göra som du föreslår eftersom det brukar funka.
Jocce
Aktiv medlem
deez skrev:
Klicka på "front image" så får cropen samma dimensioner och upplösning som originalfilen.
Men då kommer den juh att interpolera upp bilden om jag beskär bort en del, och det vill jag inte!
Utan bara samma proportioner, men inte samma dimensioner.
/Jocce
Lasse H
Aktiv medlem
Jocce skrev:
Ang. problemet med Pixlar vs CM, så går det att ställa in vad PS skall använda som standard...dock kommer jag ej ihåg vart, men jag har pixlar som standard pga att jag ändrade när jag installerade...
/Jocce
Mipert beskrev nyss hur...se ovan.
Damocles
Aktiv medlem
Jag brukar testa lite och sedan använda det vanliga markeringsverktyget, ställa in en ratio efter det format jag vill ha 1/1, 2/3 eller 3/4 och sedan gå upp i menyn under bild(image) och välja beskära(crop). Tycker det är lättare än att använda cropverktyget i vissa situationer.
Håkan Larsson
Aktiv medlem
Klicka på "front image" så får cropen samma dimensioner och upplösning som originalfi
Har jag fattat det rätt att Ps alltså interpolerar upp bilden automatiskt om jag beskär med den här metoden?
Har jag fattat det rätt att Ps alltså interpolerar upp bilden automatiskt om jag beskär med den här metoden?
FredrikArvidsson
Avslutat medlemskap
Damocles skrev:
Jag brukar testa lite och sedan använda det vanliga markeringsverktyget, ställa in en ratio efter det format jag vill ha 1/1, 2/3 eller 3/4 och sedan gå upp i menyn under bild(image) och välja beskära(crop). Tycker det är lättare än att använda cropverktyget i vissa situationer.
Japp det där är nog det bästa - när man inte vill att bilden ska interpoleras. Vilket den gör om man, som några andra föreslagit tidigare i tråden, klickar på "crop image" > "front image"
Så gär som Damocles föreslog så slipper du oavsiktlig interpolering av bilden.