Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Beskära med ett visst mått INOM bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Har en bild på mig själv som uppfyller kraven för ID-kort, och vi skall skaffa nya via jobbet nu, så tänkte använda denna bild!

Dock skall bilden ha måtten som nedan:
"Fotot ska vara renskuret och ha måttet 3,5 x 4,5 cm.
Avståndet mellan pupillen och hakspetsen ska vara 15 mm."

Att beskära den till just 3,5x4,5 cm är juh inga som helst problem, men hur ser jag till att måttet blir just 15mm mellan pupill och hakspets?

/Jocce

Gå in på ändra storlek. Stäl in upplösningen på 300 dpi. Testa sedan att ställa höjden på 9 cm. Mät sedan ansiktet från mitt på pupillen till hakspetsen. Om det är 15 mm så får du skicka mig en tårta, annars provar du med andra inställningar. När du hittat rätt så beskär du bilden till rätt storlek. Lätt som en plätt.

- Skapa ett tomt dokument i ps i rätt mått
- view, rules kryssar du
- view, gudes, sätt 2 st med 15mm isär o en bit ner, horisontella
- öppna din bild
- markera den (ctrl-a)
- välj din nya bild
- klistra in
- klicka på den
- transform (ctrl-T), kryssa kedjan uppe i listen
- sug tag i hörnen mm och minska bilden, ev peka på mitten o flytta den rätt i din bil
- layer-flatten

Roine

roinek skrev:
- Skapa ett tomt dokument i ps i rätt mått
- view, rules kryssar du
- view, gudes, sätt 2 st med 15mm isär o en bit ner, horisontella
- öppna din bild
- markera den (ctrl-a)
- välj din nya bild
- klistra in
- klicka på den
- transform (ctrl-T), kryssa kedjan uppe i listen
- sug tag i hörnen mm och minska bilden, ev peka på mitten o flytta den rätt i din bil
- layer-flatten

Roine

Tackar, funkade kanon :)

/Jocce

ANNONS
Götaplatsens Foto