Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beskärningsspärr.

Produkter
(logga in för att koppla)
AFJ skrev:
I Elements, om du ställer in "Visa - faktiska pixlar", då kan man använda cropverktyget och ange antal pixlar och få önskat resultat. Om du däremot har "Visa - anpassa till skärm" funkar det inte, trots att kontrollen är aktiv. Helknasigt eller så är det något jag inte förstår.
..

Nu hänger jag inte med alls. Kollade just i Elements 5.0, och "Visa - faktiska pixlar" betyder ju bara att bilden visas i 100%, dvs en "bildpisel" motsvarar en "bildskärmpixel". Fortfarande gäller att beskärningsverktyget, t.ex. inställt på 400 * 600 px ger en ram som kan dras ut till valfri storlek, och storleken på den ramen avgör hur bildens befintliga pixlar omsampllas till just 400 * 600.
Jämför med vad markeringsverktyget (både i PS och PSE) gör om man väljer "fastställd storlek"/"fixed size", vilket är vad jag tror trådstartaren avsåg från början.

HåGe skrev:

Jag har Elements och har provbeställt bilder från Crimson som jag tycker ser bra ut. Beroende på önskat format har jag bara matat in önskade mått i mm och sedan hittat ett bra utsnitt. Så enkelt ...

Nej, vad du gör är i princip helt korrekt, även om det ibland är lite onödigt. Så länge du anger bildstorleken i längdenheter och inte fyller i något i rutan för "pixels/tum" kommer ingen omsampling att ske, dvs PS kommer varken att lägga till eller ta bort några pixlar på eget bevåg. Däremot kommer ppi-värdet för bilden att förändras, men detta har som sagt ingen praktisk betydelse.

Om vi tar som ett exmpel en bild tagen med en Canon 400D har den från början 3888 * 2592 px, och som ppi-värde har Canon angett 72 ppi (vilket som sagt inte har något med bildens faktiska storlek att göra).
Om jag nu med beskärningsverktyget markerar hela bilden och "beskär" den så, med 10 * 15 cm inställt kommer bilden fortfarande att ha sina 3888 *2592 px i behåll, däremot ändras ppi-värdet till 658.
Vad som sedan sker när du skickar båda dessa bilder till Crimson är att deras utrustning kommer att anpassa (omsampla) bilden till den upplösning som utrustningen vill ha, ex. 300 ppi som är ett vanligt värde för 10*15-kopior.
Men... Detta kommer att göras oavsett om du skriver 100*150, 10*15 eller 2*3 cm i beskärningsverktyget. Och givetvis blir förfarandet hos Crimson detsamma även om du väljer ett mindre utsnitt ur bilden.

Sedan tillkommer att om man vill ha full kontroll över hur den utskrivna bilden kommer att se ut, ex. med avseende på skärpning är det en fördel om man själv anpassar bildens faktiska pixelantal till det som fotolabbet vill ha. Men då krävs
1) att man känner till i vilken upplösning bilden kommer att skrivas ut, och
2) man har full koll på vad man gör, så man inte ställer till mer skada än nytta.
I övriga fall är det bättre att låta labbet sköta den saken.

P_S skrev:
Nu hänger jag inte med alls. Kollade just i Elements 5.0, och "Visa - faktiska pixlar" betyder ju bara att bilden visas i 100%, dvs en "bildpisel" motsvarar en "bildskärmpixel". Fortfarande gäller att beskärningsverktyget, t.ex. inställt på 400 * 600 px ger en ram som kan dras ut till valfri storlek, och storleken på den ramen avgör hur bildens befintliga pixlar omsampllas till just 400 * 600.
Jämför med vad markeringsverktyget (både i PS och PSE) gör om man väljer "fastställd storlek"/"fixed size", vilket är vad jag tror trådstartaren avsåg från början.

Peter, jo så fungerar det ju och det är ju det som jag tycker är lite knepigt. Att beskärningsverktyget med angiven storlek GER en viss storlek på resultatet, den TAR inte en viss storlek från originalet.

Vid visning av bilden i 100% så blir ju resultatet identiskt. Vid visning under 100% så sker en omsampling. Jag tycker det är fel att visningsläget påverkar resultatet.

Men det är kanske bara jag som vill ha det så, jag är långt ifrån någon expert på bildbehandling och använder Elements ytterst sällan. Tycker bara att logiken inte känns helt klar.

Mvh
Anders

AFJ skrev:
Vid visning av bilden i 100% så blir ju resultatet identiskt. Vid visning under 100% så sker en omsampling. Jag tycker det är fel att visningsläget påverkar resultatet.

Mvh
Anders

Anders, jag förstår inte vad du menar att visningsläget (zoomgraden) påverkar om en bild samplas eller ej, tycker det inte stämmer.
Jag har använt både beskärningsverktyget och markeringsverktyget och de fungerar på samma sätt i PS och PSE. Zoomgraden har ingen betydelse. Det är väl ANTALET PIXLAR som avgör om en omsampling skett eller ej. Markeringsverktyget ändrar aldrig upplösningen (PPI-värdet) och kan aldrig ge mer antal pixlar.

Hälsningar Lotta

Lotta Wesslund skrev:
Anders, jag förstår inte vad du menar att visningsläget (zoomgraden) påverkar om en bild samplas eller ej, tycker det inte stämmer.
Jag har använt både beskärningsverktyget och markeringsverktyget och de fungerar på samma sätt i PS och PSE. Zoomgraden har ingen betydelse. Det är väl ANTALET PIXLAR som avgör om en omsampling skett eller ej. Markeringsverktyget ändrar aldrig upplösningen (PPI-värdet) och kan aldrig ge mer antal pixlar.

Hälsningar Lotta

Jag skall villigt erkänna att jag inte använder Elements så ofta men se mitt svar till Peter om GER och TAR.

När jag skriver in antalet pixlar i cropverktyget så talar det ju om hur många pixlar som blir kvar efter cropen.

Säg att du har en bild som är 1600 x 1000 pixlar stort, du tar fram cropverktyget och anger 800 x 500 och kan sedan tra ut cropverkyget, t ex till att täcka hela bilden. När du utför cropen så har du nu en bild som är omsamplad. Motivet är det samma men pixlarna färre.

Det är säkert logiskt för många, men själv hade jag föredragit att inställningen istället hade gjort cropverktyget så många pixlar stort. Dvs i exemplet ovan hade en inställnig på 800 x 500 givet ett cropverktyg som täcker 25% av bildytan,

För mig blir det då att i 100% visningsläge fungerar det som jag vill men inte i de andra lägena. Lite svårt att förklara men det beror säkert på att jag tänker bakvänt! :)

Nåväl, inte mycket att orda om. Det funkar säkert som de skall, bara jag som är knepig!

Mvh
Anders

AFJ skrev:
Nåväl, inte mycket att orda om. Det funkar säkert som de skall, bara jag som är knepig!

Tror nog att du fungerar som du ska, medans PS är knepigt! :)

Det jag kan tycka är lite skumt är att Crop-funktionen omsamplar automatiskt utan att man kan påverka hur omsamplingen görs. Om man i stället omsamplar via Ändra Bildstorlek så har man ju ett antal alternativ för hur det ska utföras, som man bl.a. anpassar till om man samplar upp eller ner. När man cropar till en angiven px-storlek så vet man ju inte ens om man samplar upp eller ner, eftersom det beror på hur stor ram man drar ut?

Per

Per skrev:
Tror nog att du fungerar som du ska, medans PS är knepigt! :)

Tack för stödet! :)

I ärlighetens namn har jag ofta haft lite "svårt" för Adobes program. Har ofta tyckt de känns lite "aviga".

Lightroom är faktiskt det första Adobe program som jag fått förtroende för.

Mvh
Anders

För att beskära en bild med fasta proportioner utan omsampling i CS3 är det enda sätt jag känner till att använda markeringsverktyget så som har beskrivits tidigare i tråden. Är man inte nöjd med storleken på den ursprungliga markeringen kan man ändra den, med bibehållna proportioner, genom att välja Select > Transform, och klicka på länkikonen som låser förhållandet mellan bredd och höjd innan man omformar markeringen. När man är nöjd beskär man bilden med Image > Crop.

Men den här metoden är ju ganska krånglig. Jag tycker det är lite märkligt att ett så avancerat program som CS3 inte har alternativet fasta proportioner utan omsampling för cropverktyget. Beskärning är ju en så vanlig och enkel funktion, och att enkelt kunna beskära med fasta proportioner utan omsampling borde vara en ofta önskad funktion. Det skulle inte förvåna mig om en hel radda gratisprogram kan göra det.
Jag använde Elements 3 tidigare, och hade förväntat mig denna möjlighet och även en del andra praktiska alternativ för cropverktyget i CS3, men såvitt jag kan se är är alternativen för cropverktyget i Elements 3 och CS3 i stort sett identiska.

Mvh.
Lasse C

ANNONS
Götaplatsens Foto