HåGe skrev:
Jag har Elements och har provbeställt bilder från Crimson som jag tycker ser bra ut. Beroende på önskat format har jag bara matat in önskade mått i mm och sedan hittat ett bra utsnitt. Så enkelt ...
Nej, vad du gör är i princip helt korrekt, även om det ibland är lite onödigt. Så länge du anger bildstorleken i längdenheter och inte fyller i något i rutan för "pixels/tum" kommer ingen omsampling att ske, dvs PS kommer varken att lägga till eller ta bort några pixlar på eget bevåg. Däremot kommer ppi-värdet för bilden att förändras, men detta har som sagt ingen praktisk betydelse.
Om vi tar som ett exmpel en bild tagen med en Canon 400D har den från början 3888 * 2592 px, och som ppi-värde har Canon angett 72 ppi (vilket som sagt inte har något med bildens faktiska storlek att göra).
Om jag nu med beskärningsverktyget markerar hela bilden och "beskär" den så, med 10 * 15 cm inställt kommer bilden fortfarande att ha sina 3888 *2592 px i behåll, däremot ändras ppi-värdet till 658.
Vad som sedan sker när du skickar båda dessa bilder till Crimson är att deras utrustning kommer att anpassa (omsampla) bilden till den upplösning som utrustningen vill ha, ex. 300 ppi som är ett vanligt värde för 10*15-kopior.
Men... Detta kommer att göras oavsett om du skriver 100*150, 10*15 eller 2*3 cm i beskärningsverktyget. Och givetvis blir förfarandet hos Crimson detsamma även om du väljer ett mindre utsnitt ur bilden.
Sedan tillkommer att om man vill ha full kontroll över hur den utskrivna bilden kommer att se ut, ex. med avseende på skärpning är det en fördel om man själv anpassar bildens faktiska pixelantal till det som fotolabbet vill ha. Men då krävs
1) att man känner till i vilken upplösning bilden kommer att skrivas ut, och
2) man har full koll på vad man gör, så man inte ställer till mer skada än nytta.
I övriga fall är det bättre att låta labbet sköta den saken.