Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beslutsångest! 350D eller 10D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bildkvaliteten är likvärdig mellan dom båda, båda har sina fördelar och svagheter. Men Nikon har ett mycket bättre kit objektiv och är ett bättre val enligt mig om du tänkt köpa ett hus med kit objektiv.

Gå in på www.dpreview.com & kolla in skillnaderna i testerna där.

Samtidigt så ska du inte kika dig blind på testresultaten. Jag vidhåller fotfarande att vi pratar om små skillnader som de flesta av oss inte märker annat än om vi skärskådar bilder i 100% i PS eller har pretantioner på att göra kopior som sträcker sig ut i omfånget där 6MP börjar bli ett gränsfall.

Själv så kikar jag på Dpreview + frågar mig fram här på FS & väljer nu en DSLR som är nästan lika dyr som 20D & ger bildresultat ungefär som D70, känslan du vet... Jag har inte helt bestämt mig men om pengarna räcker så blir det en Dynax 7D, räcker dom inte så blir det en D70S.

Mvh/ en ngt rådvillig Larsa som säkert kan ändra sig ännu en gång innan affären är i hamn...

Jag tror att Nikons "kit-optik" är bättre än Canons (trots att den har ett större omfång). D70 är en klart större kamera vilket kan vara bra eller dåligt beroende på dina mått och preferenser.

Skillnaden i antal pixlar tror jag inte är så viktig om du inte tänker göra stora utskrifter eller beskära bilderna mycket (nu jämför jag D70 och 350D).

För bilder i dåligt ljus med höga ISO-tal är 350D bäst.

Pratar vi inte små skillnader i brus mellan dem? Om man stirrar sig blind på Dpreviews små brusrutor så kan man ju få för sig vad som helst.

Enligt Dpreview så har Dynax 7D lägre brus vid höga känsligheter än 20D. Detta dock beroende på ngt aggresivare brushantering på bekostnad av detaljåtergivning, åtminstone enligt Phil...

Fram för mer praktiska erfarenheter framför dessa teoretiska saker!

Köp den som känns bäst i handen.

//Larsa

Senast ändrad:
froderberg skrev:
350D är klart billigare vilket ger marginal för bra objektiv som Sigmas 18-50/2,8.

Funderar på denna Sigma, brännvidden är optimal som ett första, enda objektiv. Har du testat den Magnus?

.Z. skrev:
Pratar vi inte små skillnader i brus mellan dem? Om man stirrar sig blind på Dpreviews små brusrutor så kan man ju få för sig vad som helst.

Enligt Dpreview så har Dynax 7D lägre brus vid höga känsligheter än 20D. Detta dock beroende på ngt aggresivare brushantering till bekostnad av detaljåtergivning.

Fram för mer praktiska erfarenheter framför dessa teoretiska saker!

Köp den som känns bäst i handen.

//Larsa

Även vad gäller brus jämförde jag D70 och 350D, och det var högst ovetenskapligt. D7D är onekligen en mycket bra kamera, och vore det bara för känslan av en riktig kamera hade jag tveklöst köpt den i stället för 20D.

/Anders

Vad jag menar med praktiska erfarenheter är normal fotografering & betraktelse på papper.

Betraktelse på skärm i full förstoring är ofta ett otyg som får folk att hitta små fel som man aldrig skulle fundera över annars.

//Larsa som tycker att det var enklare förr då man inte visste hur dålig skärpa man hade på optiken och därmed var nöjd ;-)

Re: 10D

Jo, men nu var det ju fråga om skillnaden mellan 350D och 10D.

Skillnaden mellan 350D och 300D är stor.

--jalle

Payman skrev:
Bytte min 300D mot en 10D, ångrar det inte en sekund. Känslan är mycket mer gedigen och mer kamera i en 10D. Slår man ut mellanskillnaden på den tid man kommer att äga kameran så är det inga pengar.

.Z. skrev:
Funderar på denna Sigma, brännvidden är optimal som ett första, enda objektiv. Har du testat den Magnus?

ja, och den är super. Kolla även i senaste numret av FOTO där det finns mtf-test. Jag kan inte annat än varmt rekommendera objektivet.

Okej, lutar nu åt D70 faktiskt. Eller D70s? Har läst lite om skillnaderna och kan inte komma fram till om de motiverar 1200 till. Det som tilltalar mig är framförallt den förbättrade usb2 överföringen och att det ska vara bättre Auotofocus, hur är autofocusen på vanliga D70?

Vad tycker ni?

Du kan ju uppgradera D70 med ny firmware som ger förbättrad autofokus.

USB överföringen kan du enkelt fixa med en billig kortläsare istället.

Om jag skulle välja mellan D70 med eller utan s Jag skulle nog gå på D70 istället för D70S och uppgradera med firmware.

--jalle

Gårdis skrev:
Okej, lutar nu åt D70 faktiskt. Eller D70s? Har läst lite om skillnaderna och kan inte komma fram till om de motiverar 1200 till. Det som tilltalar mig är framförallt den förbättrade usb2 överföringen och att det ska vara bättre Auotofocus, hur är autofocusen på vanliga D70?

Vad tycker ni?

JalleS skrev:
Du kan ju uppgradera D70 med ny firmware som ger förbättrad autofokus.

USB överföringen kan du enkelt fixa med en billig kortläsare istället.

Om jag skulle välja mellan D70 med eller utan s Jag skulle nog gå på D70 istället för D70S och uppgradera med firmware.

--jalle

Låter jätte bra tycker jag!

Tack för tipset!

De enda skillnaderna mellan D70 och D70s är:
-större sökare
-uttag för trådutlösare
-ny färg på avtryckaren

USB-överföringen är inte snabbare eftersom det inte är USB High Speed.

Övriga förbättringar får du genom uppgraderad mjukvara.

Jag skulle köpt gamla D70 och lagt pengarna på minneskort istället. Eller en blixt. Eller på en 50/1,8.

froderberg skrev:
De enda skillnaderna mellan D70 och D70s är:
-större sökare
-uttag för trådutlösare
-ny färg på avtryckaren

USB-överföringen är inte snabbare eftersom det inte är USB High Speed.

Övriga förbättringar får du genom uppgraderad mjukvara.

Jag skulle köpt gamla D70 och lagt pengarna på minneskort istället. Eller en blixt. Eller på en 50/1,8.

Enligt cyberphoto.com så är USB-överföringen i USB hig speed. Citerar.

"Uppgraderad
Det som skiljer D70S mot D70 är:

+ USB 2.0 Hi-speed
+ Bildskärmen ökat från 1,8" till 2". Samma upplösning.
+ Förbättrad autofokus
+ Batteriet uppdaterat till EN-EL3a som har 1500mAh mot 1400mAh. Samma storlek. Ska klara 2500 bilder på en laddning.
+ Uttag för kabelfjärrkontroll MC-DC1
+ Förbättrade menyer
+ Inbyggda blixten slår ut 18mm mot 20mm
- Vikten ökat från 595g till 600g."

Gårdis skrev:
Enligt cyberphoto.com så är USB-överföringen i USB hig speed. Citerar.

Min källa är Lars Petersson, produktansvarig på Nikon. Men jag får kolla upp det där.

Helt rätt med blixtutlysningen, den hade jag glömt.

Menyer. autofokus med mera blir lika bra med D70 efter att man uppdaterat den.

Har nu nästan helt bestämt mig för en D70. Men med bara huset kommer man ju inte långt, så tänkte höra mig för lite här i samma tråd om vilket/vilka objektiv som bör införskaffas.

De tekniska termerna håller jag precis på att lära mig när det gäller optik men är ingen direkt nybörjare på foto, men skärpa och detaljrikedom pririoteras högt.

Dock är budjeten för tillfället inte så stor, Så...

Har kollat lite på Sigma EX 18-50/2,8 DC ? Och det verkar onekerligen vara ett bra objektiv(I förhållande till priset då). Är det ett bra val att börja med tills mer pengar finns? Eller satsa på en Nikon AF 50/1,8D och något annat objektiv?

Mvh Gårdis

Gårdis skrev:
Har kollat lite på Sigma EX 18-50/2,8 DC ? Och det verkar onekerligen vara ett bra objektiv(I förhållande till priset då). Är det ett bra val att börja med tills mer pengar finns? Eller satsa på en Nikon AF 50/1,8D och något annat objektiv?

Mvh Gårdis

Personligen så skulle jag satsa på Sigman som ett första, enda objektiv, tills mer pengar finns.

Nu beror det ju på vad & hur du fotograferar om 18-50 passar dig...

//Larsa

.Z. skrev:
Personligen så skulle jag satsa på Sigman som ett första, enda objektiv, tills mer pengar finns.

Nu beror det ju på vad & hur du fotograferar om 18-50 passar dig...

//Larsa

Fotar allt möjligt(Kolla mina bilder ;)) Men hoppas också kunna fota mer porträtt(inte min nuvarande kameras starkaste sida). Annars allt från gatubilder, repotage till Actionsport och naturbilder. Så i framtiden kommer jag nog få behöva kompletera endel...

Mvh Gårdis

Senast ändrad:
När jag kikar på dina bilder & läser om vad du fotar så känns det som att 18-50 är en optimal kompromiss. Självfallet så kanske du kommer att sakna ett större tele men till ex. porträtt, gatubilder & natur så bör ju sigman vara fin.

.Z. skrev:
När jag kikar på dina bilder & läser om vad du fotar så känns det som att 18-50 är en optimal kompromiss. Självfallet så kanske du kommer att sakna ett större tele men till ex. porträtt, gatubilder & natur så bör ju sigman vara fin.

Vad bra! Tack för att du tar dig tid Larsa.

Mvh Gårdis

Edit: Föresten, hur pass bra är "AF-S DX 18-70/3,5-4,5G-optik" som ingår i Cyberphotos paket?

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto