Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Beslutsångest!
- Trådstartare Taka
- Start datum
Albwah
Aktiv medlem
Makten skrev:
800:an kan väl dessutom styras av den inbyggda blixten (D70), så då behöver du ingen sladd. Fast det kanske går med 600:an också?
Tror att det ska funka med 600'an också. Har för mig att jag har läst recensioner här på FS där folk har tyckt att 600'an var grymm för att du kunde styra den trådlöst med D70.
pbodin
Avslutat medlemskap
Makten skrev:
800:an kan väl dessutom styras av den inbyggda blixten (D70), så då behöver du ingen sladd. Fast det kanske går med 600:an också?
SB600 kan användas som trådlös slav till en SB-800, eller via "Commander" funktionen hos D70:s inbyggda blixt.
/PB
Zoso
Aktiv medlem
Jag har en SB-600 och den duger ypperligt för mig, men då är jag inget blixtfreek heller, använder den bara när jag absolut måste.
Tycker du om att fota med blixt, och då menar jaq med ett blixtsystem med flera blixtar trådlöst, då är SB-800'an det bästa valet, annars klarar du dig hur bra som helst med en SB-600, och den kan styras trådlöst från den inbyggda blixten också.
/kent
Tycker du om att fota med blixt, och då menar jaq med ett blixtsystem med flera blixtar trådlöst, då är SB-800'an det bästa valet, annars klarar du dig hur bra som helst med en SB-600, och den kan styras trådlöst från den inbyggda blixten också.
/kent
Zoso
Aktiv medlem
Albwah skrev:
Kör på en 800. Lägger du på en omnibounce på 600 så skiljer det inte mycket i pris på de två. Den följer ju med till 800'an.
Tja, det skiljer 882:- kr på tex Cyberphoto när man räknar med en omnibounce (den mest onödiga fotopryl jag någonsin köpt).
Den summan kan man ju ha roligare för om man inte utnyttjar det lilla extra en SB-800 ger.
/kent
johan.morck
Aktiv medlem
Jag vill hävda att SU-4 läget lugnt motiverar det högre priset. Räknar du sedan in det lilla extra du får, SAMT möjligheterna att köra med ett extra femte batteri så tycker jag det är en lätt fråga. 800:an är värd de extra slantarna. Sedan är det ju frågan om just du behöver dessa egenskaper. SB-800 kan också vinkla blixthuvudet några grader neråt, vilket inte 600:an kan tror jag. Men de manuella möjligheterna i SU-4-läget, möjligen också det högre ledtalet, är det som gjort att jag i efterhand känt att det var tur att jag valde 800:an. Förövrigt är det ett av de bästa tillbehören jag köpt och kamerahus och linser har bytts men jag kommer inte sälja min SB-800 förrän jag byter system.
Låt dina behov styra ditt köp. Många jag känner är nöjda med sin SB-600 och inga behov av de där exra finesserna. Men vill du ha lite fler möjligheter som ger dig större frihet i ditt fotograferande är nog SB-800 det givna valet. Lycka till!
Låt dina behov styra ditt köp. Många jag känner är nöjda med sin SB-600 och inga behov av de där exra finesserna. Men vill du ha lite fler möjligheter som ger dig större frihet i ditt fotograferande är nog SB-800 det givna valet. Lycka till!
Albwah
Aktiv medlem
Taka skrev:
Men när den dör, är det värt att reparera den eller är det lika bra att köpa en ny då?
Tänkt inte på det nu!
Calle Camp
Aktiv medlem
Hej
Jag läste en Amerikansk test om SB-800.
Den var tyvärr inget bra för dig.
Resultatet var att människor och djur som blev fotograferade oftast återfanns på bilden med slutna ögon.
Tyvärr har jag inte kvar länken, men googla så hittar du den.
Resultatet var att människor och djur som blev fotograferade oftast återfanns på bilden med slutna ögon.
Albwah
Aktiv medlem
Calle Camp skrev:
Hej
Det borde ju gälla alla blixtar i så fall. Eller?
Calle Camp
Aktiv medlem
Albwah skrev:
Det borde ju gälla alla blixtar i så fall. Eller?
Nej, detta gällde enbart SB-800.
Ska googla lite och se om jag hittar testet.
Calle Camp
Aktiv medlem
lumor_
Aktiv medlem
I den där texten framställs sb28 som bättre än sb800 bara för att den saknar förblixt. De verkar inte ha särskilt goda kunskaper om sb800 eftersom de inte vet att man kan använda den på många olika sätt och att den har lägen utan förblixt. Att förblixt skulle innebära att alla djur och människor alltid har sömninga ögon eller blundar är helt fel. Somliga människor tycks blinka lite snabbare av blixtsken än andra och dessa individer kan vara lite svårare att få bra bilder på men det är inget stort problem jämfört med hur bra iTTL fungerar i övrigt.Calle Camp skrev:
Hittade inte det jag tänkte på men en annan.
Läs hela.
http://www.kenrockwell.com/nikon/sb28dx.htm