Annons

besviken... 20D + Sigma 70-200

Produkter
(logga in för att koppla)

fotomatic

Aktiv medlem
Kolla in de här...


20D + Sigma 70-200 2.8

AI Servo
Continous
Center AF-punkt
Se mer i EXIF

Alla ca 40 bilderna blir såna. Ganska underexponerade, jag vet, mitt fel, men borde inte AF:en hänga med bättre än så? Speciellt mittpunkten? De flesta bländare 2.8, vilket ger otroligt kort skärpedjup, men även de med mindre bländare är ganska misslyckade.

Vad är ert behåll/släng-förhållande med liknande uppsättning och liknande situation?

Bild 1

Bild 2

Bild 3

Bild 4
 

Zoso

Aktiv medlem
Dum fråga kanske, men höll du avtryckaren nertryckt till hälften och följde fågeln med den mittre focuspunkten tills du tog bilden ?

Såg att du använt en 3000 dels slutartid på det foto jag kollade, så det kan inte bero på en för lång slutartid heller.
 

fotomatic

Aktiv medlem
Zoso skrev:
Dum fråga kanske, men höll du avtryckaren nertryckt till hälften och följde fågeln med den mittre focuspunkten tills du tog bilden ?

Såg att du använt en 3000 dels slutartid på det foto jag kollade, så det kan inte bero på en för lång slutartid heller.
javisst Kent, precis så gjorde jag.
 

photonicdelousions

Aktiv medlem
På en av bilderna ser det ut som om det snöade!? Stämmer detta? För snö kan få afen att fokusera rundor!

Det som du utsätts för händer även mig med mitt 70-200 4 L och sedan så en annan dag sitter den plätt på, jag tror det är svårare att få bra skärpa när motivet kommer mot en och lättare i lite vinkel samt väderförhållanden! JAg var ute en solig dag solen i ryggen alla bilder satt kristalklart sedan dagen efter strök det in lite moln och jag missade alla utom en !
 

fargo1000

Aktiv medlem
Dina bilder ser likadana ut som mina med samma objektiv. Från början funkade objektivet rätt ok men efter ett tag blev det mer och mer ofokuserat.
Jag lämnade in objetivet och dom bytte autofokusmotor men nu är det bakfokus på så allt på längre håll blir som på dina bilder.

Vet inte om detta hjälper dig men jag skulle helt klart lämna in gluggen för justering.

/Olle
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nej

Slutaren skall bara gå OM du har motivet i fokus.
För att ställa om sådant här brukar man behöva ta fram instruktionsboken och lusläsa.

Det är inte säkert att det går på denna kamera.
 

fotomatic

Aktiv medlem
Erik Schalin skrev:
Nej

Slutaren skall bara gå OM du har motivet i fokus.
För att ställa om sådant här brukar man behöva ta fram instruktionsboken och lusläsa.

Det är inte säkert att det går på denna kamera.
aha...oki...
jag har läst ganska mycket i manualen visserligen, men uppenbarligen missat denna funktion. tack för hjälpen, ska titta igen.
 

Bozi

Aktiv medlem
Amir,

Jag hade samma problem med min 20D och 70-200 2,8L. Fick skicka in allt till Canon och då blev det Canon bra :))

Jag fick skicka in både kameran och ALLA mina objektiv. Vet inte hur det funkar för dig i och med att det är Sigma du har. Jag hade i alla fall kontaktat Tura för att se om de kan hjälpa dig med en justering. För det verkar vara det enda som hjälper.

Här är en bild som jag tog i dag efter jag fått tillbaka allt från justeringen.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/639920.htm?set=lp

Blev ok tycker jag när det gäller skärpan för följande motiv (och hon sprang emot mig fort).

Lycka till.

Bosse
 

fotomatic

Aktiv medlem
Hej Bo, och tack för ditt svar. Grejen är den att den får ju faktiskt till enstaka bilder, t.ex. den bifogade. Jag undrar om det är det extremt korta skärpedjupet som gör AF:en förvirrad. På den bifogade bilden är bländaren 6.7, medan de flesta oskarpa bilderna är 2.8.
 

Bilagor

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Självklart så betyder skärpedjupet mycket när det dessutom går så fort.

Jag tycker att du egentligen borde se i sökaren när AF,en inte hänger med. Jag tycker mig se det.

Träna också upp en förmåga att fokusera manuellt i de lägen där AF,en inte har så lätt.

Jag fokuserar ruskigt mycket manuellt även om jag har tillgång till den bästa AF,tekniken..

MVH Niclas,
 

Francis-G

Aktiv medlem
Du får ju väldigt kort skärpedjup och även lite mjuk skärpa på 2.8. Väldigt liten marginal för felfokusering alltså.

Jag brukar köra min 70-200 på f4-5.6 då blir det nästan alltid kanonskarpt! Jag använder sigma 70-200 på Nikon-hus. Funkar bra på F5, D70 & D2x...
 

Bozi

Aktiv medlem
Hej igen,

Det är rätt som du skriver att skärpedjupet ökar ju mindre bländare du kör.

Bilden som jag nu la upp är dock tagen med 2,8 och 200 mm. I den bildserien jag tog så blev nästa alla skarpa. Jag misslyckades dock också, men det berodde mer på mig själv än objektivet och kameran :) Är inte helt enkelt alltid :)

Hur funkar AI Servo med andra objektiv? När jag körde med mitt 17-85 3,5-5,6 IS så blev de bilderna BETYDLIGT skarpare än med mitt 70-200 2,8L (vilker det normalt sett inte ska bli..). Även om jag minskade bländaren. Mitt 70-200 hängde helt enkelt inte med utan la focus oftas bakom motivet som rörde sig (eller gjorde hela bilden suddig/oskarp).

Som sagt - efter jag skickat in allt så funkar 70-200:an också nu :) Vad Canon gjorde har jag ingen aning om.... Men det spelar ju mindre roll - bara de löste mitt problem. Så min rekommendation är att skicka/lämna in objektivet tillsammans med kameran. Men vart - ja, de vete gudarna i och med att det inte är samma fabrikat. Men det kanske någon annan här på forumet känner till i så fall?

Alt. kan du höra med din återförsäljare/leverantör. De kanske har något bra tips eller kan lösa det för dig.


Mvh
Bosse
 
ANNONS