Annons

BGLOD-liknande fel på D50 (kameran död)

Produkter
(logga in för att koppla)

tks

Aktiv medlem
Igår gav min D50 upp. Det var precis då jag skulle ta ett kort, då ingenting hände (spegeln fälldes aldrig upp). Kameran verkade ha hängt sig totalt, och jag minns att toppdisplayen visade mindre information än den brukar, slutartid och bländare (A-läge) visades, men information bland annat om antal kort kvar hade försvunnit.

Provade att stänga av kameran, men toppdisplayen slocknade inte, ingenting hände. Kollade manualen, och testade att ta ut batteriet och sedan sätta i det igen. Nu var kameran stendöd, ingenting på displayen och sökaren var grumlig (som när man inte har batteri i).

Provade reset, att ladda batteriet, och även ett annat, väl fungerande batteri från en annan D50, men kameran var fortfarande död.

Sökte lite på olika forum och hittade information om "BGLOD" (Blinking Green Light of Death) som vissa D70 drabbats av, här är några länkar till trådar på fotosidan om fenomenet:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=36073
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=36295

Just D50 verkar vara mer skonad från liknande problem, men efter lite mer djupdykning hittade jag följande med samma problem:

http://www.nikonians.org/dcforum/DCForumID201/15042.html

Han verkar ha fått det i samband med att han bytte objektiv. Jag hade också bytt objektiv en stund innan, på korrekt vis, och allting hade fungerat som vanligt efter objektivbytet fram till just denna bild. Efteråt provade jag att avlägsna objektivet, men det var först efter att kameran dött, ingen skillnad dvs.

Jag tog kontakt med Nikon, och det är klart ett garantiärende, så kameran ska skickas in. Sökte lite på forumet och såg att Nikon i Upplands Väsby tog ca 2-5 veckor på sig att laga en D70 med BGLOD, medan någon hade fått det ordnat hos Lasses Kameraservice på nolltid. Ringde Lasses, de var mycket trevliga och sade att de brukade fixa BGLOD-D70 på 2-3 dagar, men att de inte fått in någon D50 med liknande problem. Eftersom de också är auktoriserad verkstad skickar jag in kameran till dem istället, och hoppas på kort reparationstid.

Så, det var ingen fråga i detta inlägg, utan jag ville mest skriva av mig. Det känns typiskt att bara jag och en person till verkar ha drabbats av detta problem på D50. Ska skicka iväg kameran snart och hoppas på kort reparationstid.
 
Så, nu är kameran tillbaka från service, kan summera med följande:

Snabb service! Skickade in kameran 2006-03-08 (onsdag), den kom fram med posten dagen efter, men paketet hämtades ut först på fredagen. På onsdagen efter (2006-03-15) ringer jag på morgonen för att fråga hur det går, kameran är då klar och ska skickas samma dag. Totalt bara tre arbetsdagars reparationstid (fre-ti). Får kolli-nr och meddelande via posten med SMS och kan hämta ut paketet redan dagen efter. Snabbt och bra av Lasses!

Åtgärd:
"Byte av DC-DC". Det var alltså någonting med strömförsörjningen som gav upp. Dessutom blev kameran kontrollerad, injusterad och rengjord.

Angående kommunikation med Nikon:
Då kameran först gick sönder hörde vi av oss via systemet på Nikons hemsida, dels för att höra om det var något vanligt fel, och dels för att undra om frakten. Svaret var mer eller mindre : "Skicka in kameran, frakten står ni för själva."

Ringde Nikon senare, och fick höra att man egentligen ska höra av sig till sin återförsäljare, och att de ska stå för frakten vid garantiärenden. Nikon kommer dock betala tillbaka det vi lade ut.

En sista sak som inte framgick var att man tydligen kan få lånekamera vid långa garantiärenden (se annan tråd : http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=669262#post667601 samt längre ned). Nu var Lasses så snabba att lånekameran knappt skulle hinna komma fram, men bra att veta.

Totalt sett är jag nöjd, speciellt med insatsen från Lasses Kameraservice, men informationen från Nikons sida var lite bristande. Hade jag bara följt deras råd, och dessutom skickat kameran till Nikon i Upplands Väsby hade jag säkerligen varit utan kamera mycket längre, och dessutom fått stå för frakten själv. Om man gör lite "detektivarbete" själv så visar det sig att man kan få snabbare service, och till och med lånekamera. Men jag får nog tacka Nikon för de mycket bra möjligheterna ;)
 
Senast ändrad:
Har du fått bekräftat att det var BGLOD eller var det något annat? Jag trodde inte D50 var drabbad av BGLOD.

/Johannes
 
Jaha, nu känner man sig inte så trygg med en D50 i handen längre.

Låt oss säga att grantin gått ut och man drabbas av detta, behöver man betala då?

//Lorryquai
 
Jag har för mig att BGLOD berodde på någon lödning till ljusmätaren som lossnade, och att Nikon ändrade i tillverkningen för att hindra problemet på nyare kameror.

Nu var det "DC-DC" i det här fallet, prylen som byttes hade nummer 1S001-028 om det säger någonting.

Symptomen verkade liknande, kameran hängde sig, för att sedan dö helt, dock ingen blinkande lampa vad jag minns. Kanske är standard för Nikonkameror som lägger av att göra på det viset, först hägna sig och sedan dö helt då man tar ur batteriet.

Jag var riktigt orolig när kameran gick sönder, och sökte överallt efter information, men hittade bara en person som drabbats av liknande problem (om det nu var samma). D70 finns det drösvis med information om, så jag tror nog man tryggt kan säga att det är väldigt få som drabbas av liknande problem med D50.

Svårt att gissa huruvida Nikon åtar sig detta problem om garantin har gått ut. Det verkar ju inte som det är någon stor konstruktionsmiss från deras sida, med hittils kanske bara två drabbade kameror.
 
Lorryquai skrev:
Jaha, nu känner man sig inte så trygg med en D50 i handen längre.

Låt oss säga att grantin gått ut och man drabbas av detta, behöver man betala då?

//Lorryquai
Allt kan gå sönder, inte minst kameror. Känn dig trygg du & tänk i stället så att de allra flesta D50:eek:r som finns ute fungerar alldeles utmärkt!

//Larsa
 
.Z. skrev:
Allt kan gå sönder, inte minst kameror. Känn dig trygg du & tänk i stället så att de allra flesta D50:eek:r som finns ute fungerar alldeles utmärkt!

//Larsa

Jag håller med Larsa!

Av alla D50 som säljs därute är det inte särskilt konstigt att någon får ett hårdvarufel som på många sätt liknar BGLOD!

Ingen anledning att bli orolig för detta - det verkar ändå vara förhållandevis få som har problem med D50!

/ jajo
 
.Z. skrev:
Allt kan gå sönder, inte minst kameror. Känn dig trygg du & tänk i stället så att de allra flesta D50:eek:r som finns ute fungerar alldeles utmärkt!

//Larsa

Jadu, vad lustig det kan bli ibland. Sensorn på min D50 la av i torsdags.

Det där om lånekamera lät intressant! Jag lämnade nämligen in min kamera till Expert och frågade om jag kunde låna en kamera under tiden min var på repoaration. Nej, det gick inte enligt dom. Men har dom fel? Har jag rätt till att låna en kamera medans min är på service? Bör jag prata med Nikon istället?

Jag ska fota på en hästmässa kommande helg och misstänker att min d50 ej hinner blir klar tills dess.

Vad ska jag göra? Är verkligen i behov av en kamera till den 1-3 sept.

//Lorryquai
 
Tänkte bara kommentera det med utgången garranti.. Kan man påvisa att felet fanns där från början, dvs tillverkningsfel (som i det här fallet) så är den tiden längre än den vanliga ettåriga garrantin. Tre år blev det väl ändrat till, från tidigare 2.
Kolla konsumentverket för delaljer
 
ANNONS