Annons

Biätare

Produkter
(logga in för att koppla)

Lemuhr

Medlem
Hej alla fågelfotografer.

Slänger iväg en fråga här.. Jag åker till Mallorca i början av maj nu för en veckas fågelfotografering o undrar om nån har nåt tips om var på denna ö man kan fota biätare?

Mvh Magnus
 

Birdman

Aktiv medlem
Biätare kan vara svår på Mallorca. Vet inte hur det är nu, men tidigare var den ej regelbunden eller en sällsynt häckfågel på ön men regelbundet sedd vid sträckperioderna.

Jag vet att biätare tidigare har häckat vid sandtaget som ligger i södra delarna av våtmarken Albufera (vid Alcudia). Just Albufera, tillsammans med salinerna (som jag just nu inte kommer ihåg namnet på) på södra delen av ön är kända att samla på sig en hel del fågel och jag har själv sett biätare där vid den tidpunkt du ska resa dit.

Fina möjligheter till fågelfoto finns på hägrar, vadare och änder. Eller varför inte Mallorca-kändisen rödnäbbad trut, som har ökat det senaste deceniet och nu är en rätt så vanlig syn utmed kuster och stränder, både i Alcudia-bukten och Pollensa-bukten.

Bättre svar kanske kan finnas i ett mer renodlat fågelforum, men här är iaf en reseberättelse från samma tid 2007:

http://www.stof.nu/Program/Reserapporter/2008/080420-080427 Mallorca.pdf

// Daniel
 

Lemuhr

Medlem
Jag tackar så hemskt mycket för det utförliga svaret, det uppskattas väldigt mycket..
Var där i slutet på maj förra året o fotade b.l.a hägrar, styltlöpare m.m o ska tillbaka nu med uppdaterad fotoutrustning. D är ett riktigt fint fågelställe.
Ska plugga in dina tips :) Tackar återigen.

Mvh Magnus
 

Osquar

Aktiv medlem
Glöm ej heller eleonorafalk och lammgam! Två busläckra arter som har ett mycket starkt fäste på Mallis. Falken kollar du bäst efter längs klippiga kuster och gamen (världens häftigaste och snyggaste(!!) gam), håller till mer inne på ön i höga, klippiga bergsstup.

Slutligen ska du försöka plåta den numera endemiska arten sardinsk sångare. Den är splittrad (kommer ej ihåg dess nya namn) och Mallis-rasen är nu en egen art som är stannfågel på ön. Ses m.a.o bara på Mallis! Den spanar du efter i torra buskmarker.

Lycka till!
 

Lemuhr

Medlem
Tackar så mycket för informationen Stefan.. Både gamen o Eleonorafalken letade jag efter förra året jag var där men lyckades inte få en skymt av dessa då tyvärr, vet dock ungefär var dom håller hus.. Så ett nytt försök är givet.

Dina tips uppskattas!

Är vääldigt sugen på att resa nu! :)

Magnus
 

Birdman

Aktiv medlem
Balearisk sångare är nog dess nya namn. En bra lokal för den finns vid Porto Colom på sydöstra Mallorca. Där finns en liten halvö som går ut (med en fyr på spetsen). Vid basen på denna halvö och en bit söderut finns det ett buskigt område där sångarna är frekventa. Rödnäbbad trut är även mycket regelbunden här.

// Daniel
 

Nordlund32

Aktiv medlem
Jag tippar att gamen Osqar syftar på är grågam (men kanske har lammgamen fått fäste på ön?). Stället att plåta grågam på är i alla fall vattenreservoaren Cuber.

Sedan kan man plåta eleonorafalk vid Formentorhalvön.Men början av maj är lite för tidigt för arten.

Fina motiv och lugn finns i Boquer valley, Puerto Pollensa.

Här finns lite rapporter om platser att besöka;

http://www.sofnet.org/index.asp?lev=364&typ=1

Kolla även birdforum.net samt surfbirds.com och deras reserapporter.

Mvh/Mattias
 

odburt

Aktiv medlem
Var där i april 2004. Kan verkligen rekommendera våtmarksområdet S'Albuferas utanför Alcudia. Eleonorafalk såg jag i början av april flygande längs klippstupen vid fyren på NV-spetsen av ön.
 

Larslaguna

Aktiv medlem
Hej har också en fråga som jag tror någon har ett svar på,
Hur är fågellivet runt Puerto Pollensa området (mallorca)
Nu på hösten, skall åka om en vecka för sol och bad,
Men fick andra tankar nu när jag läst tråden,
Är där gott hopp att hitta något kul i fågel väg?

Mvh / Lasse
 

Birdman

Aktiv medlem
Så här års är det också rätt bra vid alla nämnda lokaler i denna tråd. Eleonorafalkarna häckar ju nu, så åk ut till Cabo de Formentor och spana utmed vägen till fyren. De syns ofta kommandes in från havet och flyga i uppvindarna vid klippstupen.

// Daniel
 

Larslaguna

Aktiv medlem
Så här års är det också rätt bra vid alla nämnda lokaler i denna tråd. Eleonorafalkarna häckar ju nu, så åk ut till Cabo de Formentor och spana utmed vägen till fyren. De syns ofta kommandes in från havet och flyga i uppvindarna vid klippstupen.

// Daniel
Det låter väldigt spännande så jag får nog sätta av en del tid för fågelspaning
Det blir kanske en mer planerad resa framöver med det större telet om det är givande -:)
Med vänlig hälsning / Lasse
 
ANNONS