Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Bidstorlek vid beställning Crimson
- Trådstartare BÅS
- Start datum
eos30
Aktiv medlem
Jag har en högst personlig tumregel: mm x 15
Alltså 10x15, 150mm på längden
150x15=2250px på längden
Har framkallat mindre också och det funkar, men med min tumregel har man lite spelrum.
OBS Gäller ej vid förstoringar, då måste man börja tänka på vilken dpi man vill ha på den framkallade bilden.
Alltså 10x15, 150mm på längden
150x15=2250px på längden
Har framkallat mindre också och det funkar, men med min tumregel har man lite spelrum.
OBS Gäller ej vid förstoringar, då måste man börja tänka på vilken dpi man vill ha på den framkallade bilden.
starnut
Aktiv medlem
Hm, förstår faktiskt inte vad du menar Jörgen? Förklara gärna.
Om du jobbar i elements går du in under "Bild" bläddrar ner i menyn till "Ändra storlek" och väljer sedan "Bildstorlek"
Väl där tittar du på dokumentstorlek och skriver n önskad storlek på bilden i cm. Bilden ändras proprtionsenligt så det räcker att du skriver in ena sidan till 10cm tex. Pixelstorleken justeras automatiskt så den behöver du inte röra.
Slutligen, för bästa kvallitet på utskriften bör din upplösning vara 300dpi
Om du jobbar i elements går du in under "Bild" bläddrar ner i menyn till "Ändra storlek" och väljer sedan "Bildstorlek"
Väl där tittar du på dokumentstorlek och skriver n önskad storlek på bilden i cm. Bilden ändras proprtionsenligt så det räcker att du skriver in ena sidan till 10cm tex. Pixelstorleken justeras automatiskt så den behöver du inte röra.
Slutligen, för bästa kvallitet på utskriften bör din upplösning vara 300dpi
RolandM
Aktiv medlem
Jag brukar skicka in den bild jag har oavsett antalet pixlar för den storlek jag önskar, så länge bredd- och höjdförhållandet stämmer med pappersformatet. Krånglet med att göra olika versioner för olika storlekar inom samma bred- och höjdförhållandet orkar jag inte med, utan utgår från att maskiner i miljonklassen har förmågan lösa det hela.
Den minsta pixelstorleken jag sänt in till ett labb som blivit godtagbart för ett 15x10 cm kort att betrakta på normalt avstånd för denna storlek är 800x600 pixlar.Ju större än bild är ju längre ifrån den är man vanligtvis nör man tittar på den.
/Roland
Den minsta pixelstorleken jag sänt in till ett labb som blivit godtagbart för ett 15x10 cm kort att betrakta på normalt avstånd för denna storlek är 800x600 pixlar.Ju större än bild är ju längre ifrån den är man vanligtvis nör man tittar på den.
/Roland
jtkarlsson
Aktiv medlem
RolandM skrev:
Jag brukar skicka in den bild jag har oavsett antalet pixlar för den storlek jag önskar, så länge bredd- och höjdförhållandet stämmer med pappersformatet. Krånglet med att göra olika versioner för olika storlekar inom samma bred- och höjdförhållandet orkar jag inte med, utan utgår från att maskiner i miljonklassen har förmågan lösa det hela.
/Roland
Det bästa är väl ändå att ha bilden i det antal pixlar den kommer exponeras på papperet med.
I annat fall komme Crimson att inperpolera till rätt storlek.
Bilder upp till 30*45 cm exponeras med 300 dpi.
Större bilder exponeras med 200 dpi.
Detta gäller FrontEwb Express- och Poster.
RolandM
Aktiv medlem
jtkarlsson skrev:
Det bästa är väl ändå att ha bilden i det antal pixlar den kommer exponeras på papperet med.
I annat fall komme Crimson att inperpolera till rätt storlek.
Bilder upp till 30*45 cm exponeras med 300 dpi.
Större bilder exponeras med 200 dpi.
Detta gäller FrontEwb Express- och Poster.
Behöver man verkligen bekymmra sig om detta? Kanman se någon skillnad? Blir det inte en massa bök att göra bilder för alla möjliga storlekar och maskiner?
jtkarlsson
Aktiv medlem
RolandM skrev:
Behöver man verkligen bekymmra sig om detta? Kanman se någon skillnad? Blir det inte en massa bök att göra bilder för alla möjliga storlekar och maskiner?
Ingen aning om man ser någon skillnad.
Går ju ganska lätt att göra detta med ett funktionsmakro.
Dessutom blir det ju mindre data att skicka.
Lägger man på skärpa själv så skulle jag tro att det är en fördel att ha bilden i slutlig storlek när man gör det.
eos30
Aktiv medlem
Anders: Jag brukar välja att jobba i pixlar istället för cm, för att ha mera kontroll (och, jo jag brukar bara ange ena sidan), vilken dpi PSE anger bryr jag mig inte om alls, om jag inte ska skriva ut den själv. Och anledning till att jag överhuvudtaget gör dom mindre, är att spara tid vid upptankning.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Använd kalkylatorfunktionen på Crimsons hemsida så är det inget probl.
http://www.frontweb.se/prefix/CST5oamKTN04TG I denna länken under rubriken "Tips & Hjälp" hittar du kalkylatorn...
Tror inte den är till ENbart för "Prefix" erbjudandet, även om den endast finns att hitta där,,
Själv så framkallar jag selektivt och stort och då passar Prefix bäst tycker jag.
Mvh Niclas,
http://www.frontweb.se/prefix/CST5oamKTN04TG I denna länken under rubriken "Tips & Hjälp" hittar du kalkylatorn...
Tror inte den är till ENbart för "Prefix" erbjudandet, även om den endast finns att hitta där,,
Själv så framkallar jag selektivt och stort och då passar Prefix bäst tycker jag.
Mvh Niclas,
starnut
Aktiv medlem
Jörgen: Det måste ju vara lättare att jobba med att justera bildens storlek i cm. Man kollar ju först vilken storlek labbet erbjuder, säg 20x30cm då måste det ju vara enklast att skriva in att ena sidan skall vara 30cm i photoshop. Hur vet du hur många pixlar 30cm motsvarar? Förstår bara inte vad du menar med att du får mer kontroll genom att justera pixlarna istället?