Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LR6 vs. C1 vs. DxO vs. Irident ???

Produkter
(logga in för att koppla)

Hostis

Aktiv medlem
Hej alla.

Istället för att kapa en tråd som just nu är väldigt aktiv med off topic inlägg där det stundtals håller på att spåra ut, tänkte jag att denna tråd är nästan bättre där vi kan ställa dessa program mot varandra.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=162705

Jag vill skaffa mig ett program men har blivit en aning förvirrad. Har gått länge och väntat på LR6 skall komma ut för att köpa den fristående. Men efter att ha läst tråden som jag länkat till ovanför så blir man inte direkt klokare.

Jag kör med Pentax K3 och kommer skaffa mig kommande FF från Pentax när den väl kommer ut.
Läste i ett av inläggen att dng inte var att föredra när man körde ett av dom programmen. Varför då undrar jag? Pentax har dng eller pef att välja mellan.

Jag kan inte påstå att jag är direkt kunnig av något program. Så för en nästan total nybörjare är jag villig och sätta mig in i vilket program som helst. Det enda jag har lekt runt med är LR5 på en väldigt grundläggande nivå.

Har faktiskt läst och sett lite filmer på nätet där folk säger att C1 och DxO ger skarpare bilder än LR. Men det verkar som att LR folket tar åt sig av dessa uttalanden.

Vad för program rekomenderas när jag ännu inte har satt mig in i ett arbetsflöde?
 
Det här kan bli en fin tråd :) Tror Digital Foto gjorde en sammanställning i sitt näst sista nummer om olika software, kombination PS/LR ger skyhöga poäng, som slår ut allt (självklart beroende på vad man vill åt).

Jag skulle alla dagarna i veckan välja PS/LR, utvecklingskurvan kan bli väldigt brant, därför att ALLA kan programmen, det finns miljoner tutorials att tillgå på nätet. Sedan kan andra program innehålla bättre delmoment, men som totallösning finns inget som slår PS/LR.

/Ulf
 
Det här kan bli en fin tråd :) Tror Digital Foto gjorde en sammanställning i sitt näst sista nummer om olika software, kombination PS/LR ger skyhöga poäng, som slår ut allt (självklart beroende på vad man vill åt).

Jag skulle alla dagarna i veckan välja PS/LR, utvecklingskurvan kan bli väldigt brant, därför att ALLA kan programmen, det finns miljoner tutorials att tillgå på nätet. Sedan kan andra program innehålla bättre delmoment, men som totallösning finns inget som slår PS/LR.

/Ulf

Utan att själv ha testat alla förekommande programvaror kan jag bara hålla med. Dessutom till en försumbar kostnad motsvarande två dosor snus (eller annan valfri jämförelse) i månaden.
 
Själv tycker jag jag det är helt idiotiskt och starta en ny tråd som handlar om samma sak som redan avhandlats. Vad förväntas vi som redan bidragit aktivt till den andra tråden att göra, skriva om allt igen?

Hoppas moderatorn tar bort denna tråd och om nödvändigt byter namn på den andra tråden.
 
Förstår inte heller varför man gjort denna tråd då jag tycker att det tagits upp det mesta av vad som skiljer C1 från LR/PS känns ju som en dålig repris i mina ögon
 
Det är ändå ett intressant ämne och försöka hålla ämnet mer neutralt, den andra tråden är så tillspetsad, med enorma textmassor om o om igen.

Vad skall den personen välja som vill redigera sina bilder, ett redigeringsprogram handlar knappast bara om olika settings för utskrifter. Sammanfattningsvis finns det runt tio olika program på marknaden och utifrån ens behov kan man göra olika val.

Här en kort sammanställning av program..

Adobe PS/LR CC 107spänn/månad

Adobe Elements13. 900kr

Adobe LR6 1300kr

Corel Paint Shop Pro X7 750kr

Cyberlink Photo 6 1000kr

DxO 10 1500kr

Capture One 2300kr

Serif PhotPlus X7 1000kr
 
Man skall nog först bedöma alternativen i fråga av kvalitet vad gäller resultatet innan man börjar titta på kostnad.

Nu är ju frågan inte lätt att besvara. Den första uppgiften ett raw-program skall hantera är demosaicing och rendering. Programmet skall helt enkelt räkna fram en bild ur raw-datan.
För detta behövs ett recept per kamera.
Här kan vi konstatera att LR inte är något bra på Fuji X-trans. DE har något inbyggt bekymmer som gör att de inte får till det. De flesta andra raw-konverterare inklusive lilla enkla iPhoto ger ett bättre resultat. Här anser jag att Iridient idag ger bäst resultat.
Börjar man sedan jämföra vanliga Bayer filter blir det mycket svårare att säga vad som är bäst.
Man kan leka med samma bild i flera program. Efter ett tag tycker man X är bäst.
Sedan börjar man jobba med Y för att se om det kan bli lika bra. Plötsligt har man lyckats så det ser bättre ut. Sedan går man tillbaka till X och försöker matcha resultat och ofta går det.
Nu pratar vi extrem pixelpeeping där man anar snarare än ser skillnader.
Min ultimata test är och jag kan se den skillnaden i en stor utskrift på en pro skrivare.
Det kan jag oftast inte.
Så för en normal CmoS sensor med Bayer filter skulle jag välja raw-program efter vad jag trivs bäst med.
För Fuji kör jag oftast Iridient som plug-in till LR. En liten omväg men för den udda X-trans sensorn anser jag det är värt det.
 
ANNONS