Annons

Bil-laddare till laptop, hur vända kontakt?

Produkter
(logga in för att koppla)

danielll

Aktiv medlem
Köpte en bil-laddare till min laptop idag.
Tydligen kan man vända kontakten (som är utbytbar till flera andra storlekar) på två olika sätt.
Minus i mitten, eller plus i mitten.

Hur vet jag hur det ska va, eller vet du vad som passar?

Datorn är en Compaq pressario 2100.

Hopp om ett klarnande svar.

(bif bild från medföljande lapp)

/Daniel

Bilagor

• adapter 001.jpg
    adapter 001.jpg
    55.4 KB · Visningar: 706
Oftast är det plus i mitten. Kolla vid ingången på dator. Där brukar oftast en symbol sitta som anger polaritet. Många prylar brukar förutom det vara utrustade med skydd för polvändning.
Kolla även instrukionsboken för datorn.

med en multimeter så kan du ju mäta på datorns nätaggregat. Annars så får du prova, antagligen är plus i mitten, men datorn går till 99% säkerhet inte sönder om du vänder polerna fel.

Din ordinarie laddare borde vara märkt med en liknande symbol som den på lappen. Det är väl ingen garanti men de flesta nätadapterar brukar vara märkta så man vet om plus eller minus ligger i mitten. Om märkning saknas så går det att kolla med en enkel spänningsprovare. En mät-probe stoppas in i PC-kontakten på den ordinarie 230V's laddaren och en mät-probe läggs på utsidan om Pc-pluggen. Spänningsprovaren visar då vilken kontakt som är plus.

Kolla på den ordinarie laddaren där står det i sektionen "Caution" vilken som är vilken. Jag har en Compaq Armada som har plus i mitten enligt laddaren.

Så här ser det ut bak på datorn.

Är det nåt som betyder nåt ang plus-minus..?

/Daniel

Bilagor

• adapter2.jpg
    adapter2.jpg
    43 KB · Visningar: 574
Nope... Det där betyder bara att det är likström.

Ta en bild på 230V-laddaren där man kan läsa texten.

jämför symbolen bredvid det där lilla huset (den på laddaren) med den på instruktionerna för billaddaren så ser du vilken du skall använda.

På den övre bilden så står det "OUTPUT:19V = 3.95A LPS" sedan kommer det en figur med tre cirklar. Den högraste av de tre cirklarna anger vad mittpinnen har för polaritet.

danielll skrev:
Okej.
Således bör det alltså bli minus i mitten.

Tackar.

/Daniel

Jag tycker det ser ut som om det borde vara + i mitten! Bilderna är iofs lite otydliga, men kolla så det inte blir fel. Det skulle vara lite trist att elda upp datorn för en så enkel sak. Om du är osäker hur symbolerna skall tolkas kan du ju lägga upp en mer detaljerad bild över just polaritetssymbolen.

Uffe_Nordholm skrev:
Jag tycker det ser ut som om det borde vara + i mitten! Bilderna är iofs lite otydliga, men kolla så det inte blir fel. Det skulle vara lite trist att elda upp datorn för en så enkel sak. Om du är osäker hur symbolerna skall tolkas kan du ju lägga upp en mer detaljerad bild över just polaritetssymbolen.

På originalladdaren är symbolerna (från vänster):
- o +

Jag tycker/tror att det ser ut ungefär så här som min bild visar.
Den där grejen i mitten ska vara kontakten, sedan är det draget en "kabel" från skalet och en från centrum.
skalet på min bild har -,mitten har +

Bilagor

• transformator.gif
    transformator.gif
    713 bytes · Visningar: 161
Senast ändrad:
bEPH skrev:
Jag tycker/tror att det ser ut ungefär så här som min bild visar.
Den där grejen i mitten ska vara kontakten, sedan är det draget en "kabel" från skalet och en från centrum.
skalet på min bild har -,mitten har +

Så ser det ut..

Plus alltså.

Tackar för hjälpen.

/Daniel

Det är synnerligen viktigt att polerna stämmer. Det är inte alla elprylar som klarar en felvändning. Min husvagns TV klarade det inte. Jag glömde kolla polerna och hela nätagregatet brann upp. Nu kan jag bara titta på TV:n när jag har 220v. Den nätdelen blev ju opåverkad. Verkstaden klarade inte ut att laga den till en vettig kostnad så den får vara så nu.

ANNONS
Götaplatsens Foto