Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bild i photoshop ser annorlunda när den är sparad!

Produkter
(logga in för att koppla)

Joel.S

Aktiv medlem
Ja, Om jag redigerar en bild i photoshop och nöjer mig med resultat, så sparar jag bilden som en jpg med högsta kvalite och kollar på den i windows inbyggda program för att kolla bilder så är bilderna generellt mer omättade och ljusare.
mättnaden syns en väldigt stor skillnad på och ljusheten märks nästan bara på svartvita bilder.

hur kommer det sig? förlorar jag så mycket kvalite när jag sparar dom som jpg jämfört med mina raw filer (nikon nef) i photoshop?

Färgprofiler

Det du ska göra är att se till att du har samma arbetsfärgrymd som bilden har som du öppnar i PS. Sedan ska du konvertera till S-RGB innan du sparar den (Om du vill ha bilden till web eller datorn) som JPG. Vill du läsa mer så gör en sökning (här på forumet) på "färgprofil" så har du att läsa så länge du vill.

ANNONS
Götaplatsens Foto