Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bild inställning Raw och jpeg

Produkter
(logga in för att koppla)

mjp

Aktiv medlem
Hej!

Har en 350D och har börjat foto i raw, men sparar även en jpeg samtidigt.

Just nu kör jag alla bild inställningar på 0, detta innebär att man får efterbehandla bilderna en del, vilket inte är en nackel.

Min fråga är om jag ändrar bildinställningar tex sharpness och contrast. Påverkar detta bara jpeg bilden eller raw bilden med ?
Hittar inget vettigt svar i manualen, utan där står det bara att om man väljer svartvitt så kan man göra bilden till färg om man har raw bilden men inte jpeg.

/M

Det enda som påverkar RAW-filen är ISO, bländare och slutartid = exponeringen. Skärpa, färgrymd, kontrast etc. kan du bestämma i efterhand.

När du öppnar Rawkonverteraren i CS2 så finns det "As Shot" läge, där visas bilden med dom kamera inställningar du eventuellt gjort, dvs, skärpa, färg mm, (dvs, jpg bilden som den skulle sett ut)men du är fri att ändra dom inställningarna om du vill.

Till Nikon så måste man använda deras egna program för att få den här funktionen, hur det är till Canon vet jag inte säkert, men jag tror det funkar så med CS2 Raw i allafall.

Rätta mig om jag har fel.

kent.

AS shoot i Camera Raw har inte samma uppräkning vad det gäller tonkurva,färg osv från exv D30.
Visserligen hänger data med men Camera raw gör sin egen tolkning vilket kan ses i bildexemplet.
Vänster Camera raw as shoot eller som fotograferat, bilden till höger jpg .
Camera raw sätter sina ändpunkter i histogrammet helt annorlunda,samt har en annan tolkning av färgerna.
Mikael

Bilagor

• asshoot.jpg
    asshoot.jpg
    12.3 KB · Visningar: 183
Senast ändrad:
Samma bilder men nu med begärd autokorrigering i Photoshop. Detta betyder att Photoshop evaluerar /analyserar bilden och bestämmer vitpunkt , svartpunkt.
Även här ses färgskillnader och skillnad i kontrastkurva . As shoot tolkningen i Camera raw blir inte detsamma som intern jpg uppräkning från kameran.
Mikael

Bilagor

• asshoot2.jpg
    asshoot2.jpg
    14.8 KB · Visningar: 192
ANNONS