Annons

Bild på ljuslåda

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Har sökt runt lite men till min förvåning ej hittat något om bildmontage på ljuslåda.

Har hört talas om utställningar där bilder visats monterade på stora ljuslådor.

Har jag drömt eller?

Min tanke var att få en upplevelse som liknar projicerat dia.

Finns det speciella tekniker för att framställa kopior som kan genomlysas?

Kan man hitta det hos något lab?

Är priserna löjligt höga?

Diabolaget har något de kallar för Duratrans. Vet inte priset, men tror säkert inte du är helt fel ute i ditt sista stycke.

T.ex. Crimson kan skriva ut "fotografiska overhead" i upp till A4-storlek. Ekonomivarianten (som jag inte tycker är jättebillig) kostar 217:-.

Jag har ingen aning om hur resultatet blir. Däremot har jag sett 18x24-dior på ljuslåda (fotograferade med 18x24 storformatskamera), och det var klart häftigt :)

Aha! Kikade på företagens hemsida. Crimson har ju även något de kallar "digitala ljuslådebilder". Det borde vara precis vad jag söker. Verkar finnas i alla storlekar upp till 125cm löpbredd. Kostar som väntat en del. Men A4 för 210:- eller A3 för 304:- kan ju vara skoj att prova.

Tänkte i första hand ej för utställning utan som ett eget montage hemma.

Vad krävs för typ av ljuslåda för ett bra resultat? Måste man ha samma kvalitet som ljusbord för diabetraktning?

Eller är det kanske läge för hemmabygge med lysrör?

Inbilar mig att det kunde vara läckert som alternativ till prydnadslampor etc. om kvällarna. Så då faller kanske ett dyrt ljusbord bort. Vore skoj att bygga in lite snyggt på egen hand. Lite som en "platt-tv" fast med stillbild... :)

Såvitt jag förstått finns det lysrör med "rätt" färgtemperatur för bildbetraktning, och med sådana tycker jag det borde gå att bygga själv utan att göra av med alltför mycket pengar.

En kollega klurade på samma sak, dvs bakbelysta stordior på vägg. Han hittade då de här som jag tycker verkar vara väldigt intressanta och prisvärda.

Men de är ju för små om man skall köra A4 och sånt. Han plåtar 4x5-tum och skulle montera dia från kameran. Blir nog grymt maffigt.

Fast de verkar inte ha så bra livslängd, det är lite synd.

De där verkar ju rätt skojiga, men inte så billiga och jag misstänker att ljuset kanske inte blir helt jämnt och med något så när rätt färgtemperatur.

jimh skrev:
En kollega klurade på samma sak, dvs bakbelysta stordior på vägg. Han hittade då de här som jag tycker verkar vara väldigt intressanta och prisvärda.

Hmm. Ja diaoriginal blir nog ruskigt trevligt.

Anders, original på 18x24 var verkligen något att komma med!!!

Jim, fiffiga små grejer. De lägger jag på minnet för kommande idéer. Inte nödvändigtvis inom foto.

ANNONS
Götaplatsens Foto