Annons

Bilden blir rödare efter sparning...

Produkter
(logga in för att koppla)

The Champ

Aktiv medlem
Hej.
När jag sparar bilden i jpeg så blir den lite för mycket rödare för att det skall se bra ut,Färginställning är Adobe RGB både i PS CS3 och i kameran (Canon 30D) .Någon som har nått tips ????
Mvh
Owe

The Champ skrev:
Hej.
När jag sparar bilden i jpeg så blir den lite för mycket rödare för att det skall se bra ut,Färginställning är Adobe RGB både i PS CS3 och i kameran (Canon 30D) .Någon som har nått tips ????
Den blir även mörkare ...
Mvh
Owe

Med VAD betraktar Du den skapade jpeg-filen?
Jag har samma erfarenhet om jag använder t.ex. "Windows Picture and Fax Viewer" i PS är den fortfarande rätt!

Jobbar vidare på problemet...

Här syns skillnade tydligt...och är öppnad i PS

Bilagor

• fel.jpg
    fel.jpg
    87.2 KB · Visningar: 278
The Champ skrev:
Här syns skillnade tydligt...och är öppnad i PS

Var är den vänstra bilden öppnad?
Är den öppnad i ett program som inte läser av färgprofilen i bilden (typ Visningprogram för bilder och fax i XP)?

Är ditt photoshop inställt rätt, att visa rätt färgprofil, att använda rätt monitor profil osv?

Menande att det kanske är som bilden ser ut i Photoshop som den verkligen ser ut, och den du tycker är bra är när det inte stämmer med din dator.
Visar man en bild i färgrymden Adobe RGB me ett program som inte läser av profilen i bilden så ser färgerna blekare ut, precis den skillnad det är på dina två bilder.

/Magnus

bilden ovan är direkt ur PS där man "sparar för webb",vänster orginal och höger kvalitet "high"
detta är i CS3,omjag gör samma i CS2 blir ingen skillnad och färginställningar är exakt samma....i rutan calor settning är allt exakt samma
Ibanez Magnus skrev:
Var är den vänstra bilden öppnad?
Är den öppnad i ett program som inte läser av färgprofilen i bilden (typ Visningprogram för bilder och fax i XP)?

Är ditt photoshop inställt rätt, att visa rätt färgprofil, att använda rätt monitor profil osv?

Menande att det kanske är som bilden ser ut i Photoshop som den verkligen ser ut, och den du tycker är bra är när det inte stämmer med din dator.
Visar man en bild i färgrymden Adobe RGB me ett program som inte läser av profilen i bilden så ser färgerna blekare ut, precis den skillnad det är på dina två bilder.

/Magnus

The Champ skrev:
bilden ovan är direkt ur PS där man "sparar för webb",vänster orginal och höger kvalitet "high"
detta är i CS3,omjag gör samma i CS2 blir ingen skillnad och färginställningar är exakt samma....i rutan calor settning är allt exakt samma

Okay. Då är det skumt på riktigt och jag har ingen lösning.

Är det när du tittar på bilden i "spara för web" fönstret som den ser knepig ut, eller alltid i alla program? På mitt CS3 ser bilderna ding ut i det fönstret, men när jag spara där och öppnar den någon annanstans så ser den normal ut.

Jag testade runt här lite och hittade en meny i Photoshop som heter "view" (sidan om window menyn). Där finns en grej som heter "proof setup" (översta grejen i menyn).
I den kan man välja en massa grejer (från börjar står den nog på "working CMYK"
Har du en kalibrerad skärm så ändra den till custom och välj din färgprofil där.
Har du inte kalibrerad så välj "monitor RGB" längst ner.
Det borde lösa dit problem.

EDIT; Det verkar göra det för mig i alla fall.

EDIT II: Du måste klicka i "proof colors" också.
Precis under menyn "proof setup"

/Magnus

Senast ändrad:
Nu är jag inte säker på att jag fattat rätt och jag är verkligen ingen Photoshop användare men om jag fattar rätt så börjar du men en JPG från kameran som är i Adobe RGB.

Du öppnar denna i Photoshop och skapar sedan en kopia av denna fil genom att välja "Spara för web"

Om du nu öppnar upp även denna kopia i Photoshop så ser den annorlunda ut än originalet.

Det är väl inte så oväntat?

När du väljer "Spara för Web" så blir väl färgrymden i den filen sRGB och då ändras väl färgerna något?

Men jag kanske har fel, känner att jag är ute på hal is nu...

mvh
Anders

ibland jpeg och ibland rav-tiff-jpg.
kopian ser inte annorlunda ut men när jag har sparat till webb gör den det och det händer inte i CS2 men i CS3.
Alla inställningar jag lyckats hitta är dom samma i båda programmen....

AFJ skrev:
Nu är jag inte säker på att jag fattat rätt och jag är verkligen ingen Photoshop användare men om jag fattar rätt så börjar du men en JPG från kameran som är i Adobe RGB.

Du öppnar denna i Photoshop och skapar sedan en kopia av denna fil genom att välja "Spara för web"

Om du nu öppnar upp även denna kopia i Photoshop så ser den annorlunda ut än originalet.

Det är väl inte så oväntat?

När du väljer "Spara för Web" så blir väl färgrymden i den filen sRGB och då ändras väl färgerna något?

Men jag kanske har fel, känner att jag är ute på hal is nu...

mvh
Anders

Nu börjar det hända saker...

Ja bilden sparas till srgb och när jag klickade bort det så blev bilden mycket mer likt orginalet så där satt nog felet,nu är frågan varför bilden skall sparas i srgb till webb .Är det bara för att bilden inte skall bli så gstor...
och tack alla för all hjälp...jag uppskattar det verkligen..

Re: Nu börjar det hända saker...

The Champ skrev:
Ja bilden sparas till srgb och när jag klickade bort det så blev bilden mycket mer likt orginalet så där satt nog felet,nu är frågan varför bilden skall sparas i srgb till webb .Är det bara för att bilden inte skall bli så gstor...
och tack alla för all hjälp...jag uppskattar det verkligen..

Det är för att weben är i sRGB, som är en mindre färgrymd än Adobe RGB.
Så skall bilden användas där så gör man om den från Adove RGB till sRGB som det sista man gör.

Det är den skillnaden som jag pratade om innan med när man visar en bild med "fel" färgrymd.

/Magnus

ANNONS
Götaplatsens Foto